Jump to content

registreringsbesiktning Ljuddämpare Flowmaster !! deras original system ej godkända?


Snorre70

Recommended Posts

Flowmaster, deras original system ej godkända alla fall inte i Uppsala!

Jag kan inte fatta att man kan få ned slag på Flowmaster systemet 42441 till mustang, detta pga att det låter för mycket om bilen? problemet att det tycks bara vara denna ljuddämpare som finna att köpa till denna bilen? jag får gå in på ett 50 seriens system, (10 till 15% tystare? få se om det går?) och dessa passar inte ens på Mustang, men man får pressa in dessa ljuddämpare för att få plats med dom? Hur fan har dom tänkt på besiktningen? o frågar man personen där hur jag ska lösa detta, så säger han att jag kan ta vilka dämpare som helst å sätta på? men då kommer man till min fråga som jag inte fick något svar på!! jag försöker att rega in en bil, så nära original som möjligt? o då får man inte ha original dämpare på, men jag kan ta vilket skit som helst annars?

Frågan man kan fundera över är vet dom va dom säger eller är det beroende på vilken sida av sängen dom vaknat upp på?

Han sa också att ljuddämparna som sitter på måste vara tomma, och dessa ska han få titta på när jag åker tillbaka, o visa vad han menar med tomma! finns mycket skit o dom!

ps reflexer måste man också ha vid in regningen.

Sedan hitta jag lite rost som åtgärdades i dag!

Den ena motor kudden va av! inte åtgärdat ännu!

åter kommer i denna historia!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Flowmaster, deras original system ej godkända alla fall inte i Uppsala!

Jag kan inte fatta att man kan få ned slag på Flowmaster systemet 42441 till mustang, detta pga att det låter för mycket om bilen? problemet att det tycks bara vara denna ljuddämpare som finna att köpa till denna bilen? jag får gå in på ett 50 seriens system, (10 till 15% tystare? få se om det går?) och dessa passar inte ens på Mustang, men man får pressa in dessa ljuddämpare för att få plats med dom? Hur fan har dom tänkt på besiktningen? o frågar man personen där hur jag ska lösa detta, så säger han att jag kan ta vilka dämpare som helst å sätta på? men då kommer man till min fråga som jag inte fick något svar på!! jag försöker att rega in en bil, så nära original som möjligt? o då får man inte ha original dämpare på, men jag kan ta vilket skit som helst annars?

Frågan man kan fundera över är vet dom va dom säger eller är det beroende på vilken sida av sängen dom vaknat upp på?

Han sa också att ljuddämparna som sitter på måste vara tomma, och dessa ska han få titta på när jag åker tillbaka, o visa vad han menar med tomma! finns mycket skit o dom!

ps reflexer måste man också ha vid in regningen.

Sedan hitta jag lite rost som åtgärdades i dag!

Den ena motor kudden va av! inte åtgärdat ännu!

åter kommer i denna historia!!!!!

Besiktade min -68 med Flowmaster 40 + hedders i Juni, inga problem alls i Gävle.

Link to comment
Share on other sites

OBS! Om inte slutrören sticker ut efter bakre plåten uppstår det en enorm resonans i hela bakre skuffen. Hur ser det ut på ditt kit? Testa att hänga på 2 rörkottar för att höra skillnaden om det är för kort i dag.

Dom hänger ut mer en 5cm skulle jag tro! men killen ville inte ens testa ljudet, han bara stod på sig, jag har själv testat med decibel test kom upp till 94db som max! och vad jag hör får det inte stiga över 104 db. å vad min matte som jag fick lära mig i skolan som liten redan, va alltid 94 lägre än 104? Men det är ju ingen ide att käfta i mot under skälva in regningen, men jag kommer att gå vidare med detta då det är klart Svensk Skit bilprovning ska få betala det nya systemet som jag måste kosta på mig fast det inte behövs. ska strida mig blodig över detta, rätt ska vara rätt.

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga: var kommer max 104 db från?

Min privatbil har i regbeviset 74 db vid körning och 83 vid stillastående

Sveriges racerbanor har 95 db som gräns, 104 db är väldigt högt ( en ökning med 8-10 db = dubbelt så högt ljud )

Link to comment
Share on other sites

Dom hänger ut mer en 5cm skulle jag tro! men killen ville inte ens testa ljudet, han bara stod på sig, jag har själv testat med decibel test kom upp till 94db som max! och vad jag hör får det inte stiga över 104 db. å vad min matte som jag fick lära mig i skolan som liten redan, va alltid 94 lägre än 104? Men det är ju ingen ide att käfta i mot under skälva in regningen, men jag kommer att gå vidare med detta då det är klart Svensk Skit bilprovning ska få betala det nya systemet som jag måste kosta på mig fast det inte behövs. ska strida mig blodig över detta, rätt ska vara rätt.

Dynatech säljer visst en kon som man enkelt moterar i slutröret, finns i Summit katalogen DTC-772-32520, det ska visst reducera ljudet, ett litet tips bara.

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga: var kommer max 104 db från?

Min privatbil har i regbeviset 74 db vid körning och 83 vid stillastående

Sveriges racerbanor har 95 db som gräns, 104 db är väldigt högt ( en ökning med 8-10 db = dubbelt så högt ljud )

Vid vilket avstånd är det som ljudet ska mätas vid? Måste ju finnas någon mätnorm som beskriver hur.

1m rakt bakom bilen, eller 5m på sidan om, vid tomgång eller 2000rpm eller vad? Det blir ju en rätt stor skillnad.

Samma sak beträffande racerbanor, mäter man på banan när fordonen passerar, eller utanför stängslet på anläggningen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga: var kommer max 104 db från?

Min privatbil har i regbeviset 74 db vid körning och 83 vid stillastående

Sveriges racerbanor har 95 db som gräns, 104 db är väldigt högt ( en ökning med 8-10 db = dubbelt så högt ljud )

104 db kan vara fel då en gubbe på besiktningen sa det till morsans gubbe, då han besikta motorcykeln, så det kanske skiljer på motorcykel o bil? Jag vet bara att snubben som besikta min bil, tydligen har DB mätare inbyggd i örat i alla fall. för någon test gjorde han inte!

Link to comment
Share on other sites

Idag va jag o gjorde klart registreringsbesiktningen, (67 till 70 db på tomgång och runt 86db i ganska högt var tal, det så klart vi stod i ett garage med db apparaten så det är inga exakta siffror)med ett par ljuddämpare från Biltema för 329kr st va det inga problem, har ett par nya 2,5tums flowmaster dämpare som jag ska sy upp ett nytt system av vid tid finnes. Men detta får sitta på just nu i alla fall. trist ljud, men regen är klar i alla fall nu, tyvärr strula det igen så den vanliga besiktningen fick jag vänta på, fick inte fram något reg nr till bilen, nu va det transport styrelsen som strula, så nu får jag vänta ca 3 dagar på att få hem skyltarna o sedan jaga besiktnings tid. Men allt såg bra ut lite ojämn handbroms, men inget att bry sig om sa han för den låser på ett hjul i alla fall. så vi får se på den vanliga besiktningen då?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Va på Besiktningen i dag, den första på denna mustangen, gick kanon eller jag fick en anmärkning som jag inte märkte förens jag hade åkt, ingen belysning på nr plåten!!! skumt den finns där och fungerar helt OK!!

Har aldrig varit på en besiktning där dom åker så långt å länge på en prov runda! hihihi med det får man bjuda på.

Så nu är det bara rulla i 2år då med Mustangen på Svenska vägarna, synd att denna sommar är över, Någon träff på Ulva eller någon Torsdags träff på Slottet i Uppsala hinner man nog med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...