Jump to content

Featured Replies

comment_7325

Jag har en Ford Mustang Mach1 70 med 351c-motorn och undrar lite om det hära med oljetryck. Min oljetryckmätare ligger lite för lågt tycker jag när jag ligger och kör i stan då man ligger i låga hastigheter och när man ligger i runt 70-90 så ligger den inte heller riktigt på mitten av mätaren :/ För den skall väll ligga i mitten någonstans? Någon som har lite bilder eller kan beskriva lite var någonstans den skall ligga när man kör så och så? Och även kanske förklara lite va man skall göra åt de om det inte är normalt.

Jag skulle iofs kunna ta lite bilder på min mätare men det har rägnat hela dan i dag och man vill ju inte blöta ner sin mustang i onödan.

comment_7331

Hej!

Jag vill inte tjata men använder man "Sök" funktionen så hittar men faktiskt trådar där detta och liknande problem har diskuterats. :idea:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =oljetryck

Om du är orolig så köp en riktig oljetrycksmätare, ta reda på vilket oljetryck din motor ska ha och kolla om det stämmer när du kör.

Ligger det för lågt så är det kanske dags för en liten renovering? Hoppas du fick lite ideér.

• 3 weeks later...
  • Author
comment_7994
Hej!

Jag vill inte tjata men använder man "Sök" funktionen så hittar men faktiskt trådar där detta och liknande problem har diskuterats. :idea:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =oljetryck

Om du är orolig så köp en riktig oljetrycksmätare, ta reda på vilket oljetryck din motor ska ha och kolla om det stämmer när du kör.

Ligger det för lågt så är det kanske dags för en liten renovering? Hoppas du fick lite ideér.

Vad menar du med liten ? Renovera oljepumpen som vad jag vet sitter i oljetråget? Skall även mäta upp trycket någon dag innan jag funderar på vad jag skall göra. Kanske är som ni säger, att mätarna är lite fel. Har även sett att bensinmätaren inte går i topp när jag tankat fullt. Har det med typ samma regulator att göra tro ?

comment_8002

På min helt nya 351W motor sjunker oljetrycket när motorn går på tomgång med drive:n i (vid rödljus mm.). Då ligger det på ca 25 PSI. (1,7 bar) Sen så fort jag gasar och kör vanligt så går det upp till ca 50-55 (3,8 bar). Jag har satt in Autometer-mätare för att få lite mer precision på trycket än man får original. Då slipper man vara osäker på om mätaren inte är ok.

Med liten menade jag att det kan ju vara nåt fel på motorn. Behöver inte alls vara så. Men att oljetrycket varierar med varvtalet verkar inte alls vara onormalt. Men om du ständigt har lågt oljetryck (mätt med en bra mätare) oavsett varvtal så är det nog dags att börja felsöka.

Man bör kolla så att alla smörjakanaler i blocket är rena och fina. Här är några tips som jag kan komma på.

• * Fel eller läckage på oljepump (suger luft).
    * För lite eller fel olja i motorn.
    * Luftfickor i motorn kan ge korta oljetrycksfall.
    * Bilkörning med hårda kurvtagningar pressar oljan i oljetråget till någon sida, med den följden att oljepumpen kan suga luft.
    * Slitna lager i motorn kan orsaka oljetrycksfall i motorn.

• Author
comment_8012

Har funderat på att sätta dit en extra oljetrycksmätare som du men då kom jag på att jag måste ha någon typ av delning på rör/fäste eller något för att slippa koppla bort orginal oljetrycksmätare. Mågot förslag på hur jag löser det ? Alltså så jag inte behöver blocka bort den ena.

comment_8023

Jag vet inte om det går att dela. Kanske, men det ska få plats också.

Sen, finns det mer än ett uttag på en 351W för oljetryck? Jag vet att det sitter en 3/8" plugg på andra sidan blocket men vad den är till för vet jag inte.

Jag har helt enkelt prioriterat Autometern framför originalet.