Jump to content

på jakt efter en 65a.. vågar man köpa eller kostar underhållet multum?


mustangmackan

Recommended Posts

Hej! Jag har läääänge velat ha en klassisk mustang och är helt såld på 65an :)

Jag tittar annonser varje dag och det ligger vissa intressanta ute just nu men nu undrar jag bara, kostar det mycket att underhålla en mustang som snart är 50 år gammal? Jag har 120 lappar att lägga på en och har nyligen fixat ett garage men tänker hela tiden på att det är ju av någon anledning som folk köper bilarna som kostar minst det dubbla.. Vill ju inte stå där med en bil som aldrig rullar för att det blir för mycket att reparera :/

Vågar jag satsa eller ska jag spara ett tag till?

Mvh mackan

Link to comment
Share on other sites

Hej

-64½ och -65 och -66 är ju mer eller mindre exakt samma bilar, så du behöver inte titta efter enbart en 65:a.

För 120.000 kr bör du kunna hitta en hyfsat bra fungerande HT.

Åk runt och titta, så lär du dig snabbt vad du får för pengarna. Det gjorde jag och det var värt varje restimme och alla bensinpengar att få se olika bilar och skicket.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Det kostar inte mer att underhålla än en vanlig bil - vissa delar är t.o.m. ganska billiga i jämförelse. Kolla på flera bilar så att du får en uppfattning om hur de ser ut. 120' bör vara en ganska bra HT, lägg på 100' för en cab eller FB. 200' är det dyrast jag sett en renoverad HT annonseras för.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren :) jag vet att det är nästan ingen skillnad på 64 1/2 - 66 men tycker 64 1/2 och 65 är snyggare vad gäller kromdetaljen på luftintaget på sidan och sedan gillar jag den gamla modellen på hastighetsmätaren :D

Vad tycker ni är viktigt att fråga en säljare på telefon innan man bestämmer sig för att åka och kolla på en musse? Alltså vilka är de mest kritiska frågorna?

Mvh: mackan

Link to comment
Share on other sites

...fråga om rost, speciellt om det läcker in vatten via friskluftsintaget - om det gör det är det väldigt komplicerat att laga den rosten...

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska ny på detta själv, men kan bistå med mina egna erfarenheter och hoppas att andra mer erfarna på forumet kan ge dig ytterligare och bättre råd.

Fråga vad som inte fungerar och vad som är i dåligt skick. Be säljaren maila bilder på det som är dåligt, t.ex. rost, rostlagningar, repor, bucklor, skador i inredningen och vattenläckage är ju ganska vanligt och bra att veta...

Har du tänkt dig en manuell eller en automat - det är ganska stor prisskillnad :-)

Link to comment
Share on other sites

Fråga om bilen är i originalutförande eller modifierad på något vis.

Motor, vxl-låda, bakaxel: är de bilens ursprungliga? Det spelar kanske ingen roll för dig men det ska påverka bilens värde.

Be säljaren skicka ett foto på kodbrickan på dörren.

Är bilen svensksåld kan det vara läge att vara extra uppmärksam på rost.

Räkna med att byta slitdelar oftare än på en nyare bil, om du inte köper en totalrenoverad bil. Men gör du arbetet själv så är det som tidigare sagts inte dyrt.

Motor och/eller automatlåda kan givetvis vara mogna för renovering efter 47 år. Fråga om skicket per telefon men kolla framförallt upp på plats!

Link to comment
Share on other sites

För att göra det enkelt så så ser det ut såhär.

Ja, det kommer att finnas rost. Du kommer bara inte se den direkt. Motor och växellåda har allt som oftast haft ganska många ägare, och alla har velat göra lite på sitt egna sätt på gott och ont alla har inte samma syn på ordet pedantskött. Elsystemet kan vara totalt uråldrigt/Kasst, det kanske funkar, men om man börjar rota lite så börjar man snart undra hur man ens vågat åka i bilen, eller haft batteriet inkopplat.

Så kontentan ur min personliga synvinkel är: För 120000kr kommerdu att hitta en "Vettig" Musse.... men den är långt ifrån fri från det jag beskrivit ovan... Många "renoverare" har en förmåga att renovera det som syns.... det dolda fortsätter att vara dolt. Och oftast är det det värsta att åtgärda.

Lycka till

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag sticka ut hakan lite och göra något som jag själv brukar säga att man inte ska göra... GENERALISERA

En så pass gammal bil kan behöva en del pysslande, spelar ingen roll om det är en Mustang eller en så kallad Tysk kvalitetsprodukt (hur många har mekat med japanska bilar från den tiden?).

Vad jag menar är att om grejorna är nära ett halvt sekel gamla så finns det många saker som kan vara slitna.

Är den renoverad så är det svårt att veta vad kvaliteten på jobbet och på delarna är, kan se otroligt fint ut men vara mindre bra, kan se lite mindre bra ut men tuffa på o fungera väldans bra.

Det är alltså svårt att säga om det krävs mycket eller lite reparerande, däremot så är slitdelar till moderna bilar ofta tokdyra jämfört med delar till gamla Mustanger.

Som sagt.... det är lite generaliserat...

Hur du än gör så hoppas jag att du hittar något du trivs med :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...