Jump to content

Recommended Posts

Jag kommer förmodligen att gå ner till 2 1/4". Redan 2,5" är krångligt runt bakaxeln med mitt panhardstag och krängningshämmare, vågar inte tänka på hur det skulle gå med 3".

Hej, så det ni säger är att det är 3" som gäller?

NEJ.

Max. 2 1/4" för en smallblockare i gatskick, påstår jag. 2.25 Stryper inte trots stroker.

Satsa på bra grenrör, bästa dämpare, H-pipa och eventuellt resonator. Annars är det risk för att bli vansinnig av oväsendet.

Har själv dubbel 2" och ser ingen orsak att gå upp i storlek.

  • 2 weeks later...

Hmm, jag har alltid hört att man ska ha 1" per liter motor för att den ska andas rätt. Dvs en 5L ska ha 2x2.5" eller enkelrör 5"

En v6 på 2.5L ska ha ett 2.5" system (1.25" från varje sida). En 2L ett 2" osv..

Detta gäller dock inte om det är en Wankel motor, då ska det vara större.

Tja, eller så kan man tänka sej att avgaserna kyls ner då dom åker längs röret. Plötsligt blir ekvationen inte så lätt längre.

Alla vet ju vad som händer med gas eller luft som är i rörelse och kyls ner.

En Wankel snurrar på helt andra varvtal än våra V-åttor.

ehh, förstår nog inte riktigt vad du menar då ;) Om en v8 snurrar på 4000rpm och en wankel på 4000rpm så är det väl ändå samma varvtal ;) sen att wankeln varvar lite högre...

Det med rörstorleken har jag hört så länge jag hållit på med vw och andra i alla fall.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...