Jump to content

BBK Throttle Body


Nena

Recommended Posts

Inför den mörka tiden då Mussen går i ide så tänkte jag att man då kanske kan pigga upp tillvaron med lite fix. En grej jag tänkt på är att byta spjällhus och har kollat in detta: http://www.bbkperformance.com/products/05-10-mustang-gt-46l-twin-62mm-throttle-body.html?car_motor_key

Är det värt att göra det? Märker man någon nämnvärd skillnad?

American Muscle föreslår att man ska köpa spjällhuset i combo med en distans http://www.americanmuscle.com/bbk-62mm-throttle-body-05gt.html men det är nog antingen eller som man använder? Väl?

Link to comment
Share on other sites

KÖP INTE DET!!! Totalt värdelöst. funkar inte som de ska varken med eller utan tune.

Jag köpte ett sådant och jag höll på som tusan med att fråga om råd och tips.

Spänningen ställde jag 40 gånger exakt till den spänning som de skulle va.....hjälpte inte.

Link to comment
Share on other sites

O jag köpte ett Ford Racing polerat dito, som skall vara färdigt o klart från fabrik.

Bara skit. Slutade med att jag i ren desperation skruva sönder skiten.

5 lök som sitter på väggen idag. Supporten från försäljaren... GetTorq... var så att säga.. enkelriktad.

//D

Link to comment
Share on other sites

KÖP INTE DET!!! Totalt värdelöst. funkar inte som de ska varken med eller utan tune.

Jag köpte ett sådant och jag höll på som tusan med att fråga om råd och tips.

Spänningen ställde jag 40 gånger exakt till den spänning som de skulle va.....hjälpte inte.

Var det just det BBK du köpte? Varifrån? Var det spänningen som var problemet?

Link to comment
Share on other sites

O jag köpte ett Ford Racing polerat dito, som skall vara färdigt o klart från fabrik.

Bara skit. Slutade med att jag i ren desperation skruva sönder skiten.

5 lök som sitter på väggen idag. Supporten från försäljaren... GetTorq... var så att säga.. enkelriktad.

//D

Varför var det inte bra? Var instruktionerna kassa eller var det fel på produkten eller...?

Link to comment
Share on other sites

Var det just det BBK du köpte? Varifrån? Var det spänningen som var problemet?

BBK har bara gjort ett vad jag vet men ja de va ett sådant. Jag ställde spänningen exakt som original.

Körde en sväng, bilen gick som den skulle (har manuell) . växlade ner å helt plötsligt va varvtalet kvar och sjönk sakta sakta.

Kändes inre bra att motorn tokvarvade när jag släppte gasen.

Jag kollade spänningen och den va inte som jag ställde den. Gjorde detta ett par gånger.

Sista gången körde jag på enskild väg, som tur va.

Jag varvade upp bilen på tvåan och skulle skicka i trean, pang sa de å bilen i stort sett dog.

Blev livrädd, den gick inte igång. Hämtade original spjället och verktyg. Bilen startade å gick som den skulle efter de.

Hoppas detta räcker för att du inte ska köpa denna skit:)

Link to comment
Share on other sites

... Hoppas detta räcker för att du inte ska köpa denna skit:)

Tack för din input! Låter ju inte som någon direkt behaglig premiärtur med nya modden... Men jag måste fråga; var bilen chippad innan och la du isf in en ny tune efter att du installerat spjällhuset? Det låter ju lite i mina öron som att spjällen öppnades för mycket i förhållande till den större volymen luft som kom med det nya? Kan väl säga att jag känner mig lite avskräckt men samtidigt så är det så många i USA som höjer den här lösningen till skyarna så man undrar ju vad som orsakat att det gått så fel.

Du har förresten inte provat att bara lägga till en spacer till originalspjällhuset istället? Lite av en sniklösning som verkar för billig/enkel för att man ska märka nåt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tack för din input! Låter ju inte som någon direkt behaglig premiärtur med nya modden... Men jag måste fråga; var bilen chippad innan och la du isf in en ny tune efter att du installerat spjällhuset? Det låter ju lite i mina öron som att spjällen öppnades för mycket i förhållande till den större volymen luft som kom med det nya? Kan väl säga att jag känner mig lite avskräckt men samtidigt så är det så många i USA som höjer den här lösningen till skyarna så man undrar ju vad som orsakat att det gått så fel.

Du har förresten inte provat att bara lägga till en spacer till originalspjällhuset istället? Lite av en sniklösning som verkar för billig/enkel för att man ska märka nåt, eller?

Nej ingen tune. Det ska inte behövas. Jag läste på usa forum att det inte

hjälpte med tune heller men funkar det eller med spacern blir jag bara glad

Link to comment
Share on other sites

Nej ingen tune. Det ska inte behövas. Jag läste på usa forum att det inte

hjälpte med tune heller men funkar det eller med spacern blir jag bara glad

Efter det du berättat så har jag bestämt mig för att skippa just BBK:s lösning. Hörde från annat håll också att den inte var helt 100. Och spacern vet jag inte riktigt om jag tror på att den gör skillnad. Däremot kanske FR:s TB skulle vara nåt... fast inte enligt Daniel då... Tack för att du delade med dig av din erfarenhet!

fan det lät ju inte bra alls...

jag kör ju iofs med en "piratkopia" eller nått men min kärra har gått bra som fan ända sen montering!

Det verkar som att det antingen är katastrof eller succé som gäller... Men nånting vill jag göra med motorn, frågan är bara vad man ska våga prova... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Efter det du berättat så har jag bestämt mig för att skippa just BBK:s lösning. Hörde från annat håll också att den inte var helt 100. Och spacern vet jag inte riktigt om jag tror på att den gör skillnad. Däremot kanske FR:s TB skulle vara nåt... fast inte enligt Daniel då... Tack för att du delade med dig av din erfarenhet!

Det verkar som att det antingen är katastrof eller succé som gäller... Men nånting vill jag göra med motorn, frågan är bara vad man ska våga prova...

:rolleyes:

Ja så är de. Det är inta alla som strular konstigt nog. En del har tur :)

Du ska nog kunna våga mycket, jag vet inget annat som skapar problem, sedan är det ju hur bra tunen är.

Hot rod kammar skulle jag välja. Har inga själv men det kommer bli.

Link to comment
Share on other sites

Har själv ett FRPP spjällhus, fungerar klockrent med en tune från Brenspeed.

Härligt att höra.

Jag har prövat tunes från:

Brenspeed

Torq

BlowByRacing

Bamatunes

Alla med liknande resultat. Trots att de flesta försökt fixa problemet.

Kanske va det fel på spjället, men det får vi aldrig reda på :)

//Danne

Sent from my Apple iPhone 4S using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt, kolla med techsupport hos Brenspeed, dom kan säkert komma med input.

Ska montera deras kammar nästa vecka, ska bli spännande och se hur dom är.

Hehe tro mig det har jag redan. :)

Sent from my Apple iPhone 4S using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vad var problemet?

Hög tomgång vid start eller?

Gasen dröjde kvar när jag släppte, så det fanns ingen motorbroms typ.

Samma fel med alla tunes, även efter ändringar från alla firmorna.

Eftersom troq slutade svara på mail, så fick jag chansa o skruva på skruven.

Detta gjorde jag efter ca 14 månader med problem.

Den va fastlimmad, inte som på BBKn som du ställer själv.

Den pajja, så nu hänger den pä väggen och påminner om att inte handla av Erik.

:)

Sent from my Apple iPhone 4S using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra, köpte min hos Torq oxå, måste varit ngt fabrikationsfel på din, har du kollat med Håkan på Mustangperformance han kanske har ideer?

Jo förmodligen, Torq borde ju dock erbjudit sig att ta tebax den och skickat en ny istället för att tiga.

Orkar inte nysta i detta mera.

Och bra går den endå, med original spjället :)

Link to comment
Share on other sites

Jo förmodligen, Torq borde ju dock erbjudit sig att ta tebax den och skickat en ny istället för att tiga.

Orkar inte nysta i detta mera.

Och bra går den endå, med original spjället :)

Trist när man råkar ut för dåliga firmor som inte ser till kundens bästa... Men du fick ju nåt snyggt på väggen att titta på, eeh... :P

Men det kanske hade kvittat om den funkat, fast det beror ju på hur mycket du pressat just din bil; jag inser att min pony i nuläget knappast hade haft ut nåt av TB:n: "Technical Note. 62mm bore throttle bodies work great on heavily modified or force inducted GT mustangs, stock or mildly modified GT's do not flow air enough to benefit from this larger Throttle Body."

Så just i mitt fall ska jag kolla efter nåt annat skoj istället! :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig, konstigt, hade en bra kontakt med Torq, själv hade jag legat på som en iller.

Men du har ju spjället så det borde ju bara handla om trimning, kan ju handla om ngt mekaniskt fel, ge inte upp, kommer garanterat fixa sig om du ligger i!

Nöden är uppfinningarnas moder!

Link to comment
Share on other sites

Gasen dröjde kvar när jag släppte, så det fanns ingen motorbroms typ.

Samma fel med alla tunes, även efter ändringar från alla firmorna.

Har samma upplevelse med mitt FRPP 62mm, gasen hänger kvar, ingen motorbroms. Men jag har automat så det märks inte alls mycket.

Har Brenspeed tune.

lamajo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...