mustangmackan September 4, 2012 Report September 4, 2012 Hej på er.. Har upptäckt på min musse nu när jag börjat byta skraplister på den att jag har ytrost invändigt.. Hittade nämligen när jag tog bort bakre sidopanelen att det fanns ytrost längs med hela "b-stolpen" och upp mot taket.. är ju ett väldigt svåråtkomligt ställe så tänkte kolla om någon av er har något förslag på vad man kan göra för att få bort detta eller alternativt få det att stanna upp och "självläka".. känns lite trist om man skulle behöva skära upp och svetsa det i framtiden :/Någon kanske vet hur det kan ha uppkommit ytrost där för bilen är så gott som rostfri i övrigt i trösklar, balkar och golv annars :SMVH Mackan Citera
Per Berglund September 4, 2012 Report September 4, 2012 (redigerad) Du behöver inte göra något.Så ser det ut på i princip alla som stått utomhus någon gång under sin livstidBilen värms upp under dagen och på kvällen kondencerar fukten som samlats inuti bilen emot alla kalla plåtytor.Blir oftast högre upp inuti bilen eftersom varm fukt stigerKolla tex under instrument brädan mot torpeden så är det garanterat lika där.Alla täckta ytor i dessa gamlingar är helt oskyddade så du lär hitta mer.....Det finns ingen som är "rostfri"En "Florida" bil tex kan vara nästan helt utan rost nedtill men uppruttnad i taket.Men som sagt inget allvarligt sålänge bilen förvaras inomhus.Tips är att ha rutorna nedvevade under vintern så vädras det braVill ändå göra nått så finns det ju en hel del diverse olika medel som omvandlar rosten till en skyddande oxid.Har inga större erfarenheter av detta men ett enkelt sätt att bromsa upp utan kladd Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ September 4, 2012 Report September 4, 2012 Ta lite VD40 på en trasa och gnid in på det ytrostiga, stoppar mycket bra. Inte 5-56, VD40 ska det vara.( Jag använde det på en helt plåtren ljuslykta som stod ute hela vintern, den klarade sig fantastiskt bra.) Citera
pools September 4, 2012 Report September 4, 2012 Vill ändå göra nått så finns det ju en hel del diverse olika medel som omvandlar rosten till en skyddande oxid.Har inga större erfarenheter av detta men ett enkelt sätt att bromsa upp utan kladdNu ska jag göra reklam för Biltema. Nej, jag har inte blivit tokig!Dom har faktiskt en del produkter som går att använda. Då detgäller rost så är den här bra. Omvandlar rosten till "nytt material".Går att slipa och måla över.http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-36189/Mvh.P-O Citera
Klingan75 September 5, 2012 Report September 5, 2012 Nu ska jag göra reklam för Biltema. Nej, jag har inte blivit tokig!Dom har faktiskt en del produkter som går att använda. Då detgäller rost så är den här bra. Omvandlar rosten till "nytt material".Går att slipa och måla över.http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-36189/Mvh.P-ODenna finns och används av många:http://www.por15.com/ Citera
bj0rne September 5, 2012 Report September 5, 2012 Jag har använt por15 och tycker det verkar funka väldigt bra, men det kräver ju att man kommer åt ordentligt.Denna typ av rost finns på i stort sett alla bilar (och annat) där man inte "kommer åt" och bör inte ställa till nåt större problem. Om det ökar i mängd över t.ex. vintern så kanske det är läge att försöka stoppa det. Citera
PAL September 5, 2012 Report September 5, 2012 Por-15 programmet (Marine Clean, Metal Ready och sen Por-15) tycker jag är brutalt bra. Har tidigare använt det till golvet (över och under), tank, framvagn, bakaxel m m på en MGB jag renoverade. Då la jag även en täckfärg ovanpå. Nu senast var det innergolvet i Mustangen när jag fixade till läckan från friskluftsintaget. Det är några steg att ta sig igenom, men resultatet är jag grymt nöjd med. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.