Jump to content

Breda däck på 1970


Recommended Posts

Då var vintern snart här igen och det är dags att spendera lite egen tid i garaget .

Har skaffat ett par fläskiga svarta plåtisar denna sommar med vansinnes ET?, har suttit på en -73'a och det fungerar hyffsat att köra med en st 100kilos förare om man ser upp med guppen bara , att ta med passagerare är dock helt uteslutet numera.

Rulla skärmkanter är ett alternativ , men jag föredrar att lösa det på annat sätt , så ni som gjort samma resa får gärna upplysa mig.

Sen så vore det inte helt fel att dölja navet , tips på detta ?

bild.jpg

bild_1.jpg

bild_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

För Breda däck är kasst. Har coys fälgar 9tum bak med 265 40 18. Och 8tum breda fram med 245 45 18..... Spårar nåt fördjävligt. Även med gjord framvagn inställning.... Lagom är bäst. Ska försöka få dit 205 breda fram istället.

Mvh peter

Link to comment
Share on other sites

Det är 14tum och bredden är inte så farlig , fläskigt är fel ord utan det är nog snarare ET som är väl tilltaget då det tar i yttre skärmkant (den invikta plåten) , vet inte hur lika 73'an är 70'an baktill , dock var de inte besiktings vänliga på hans iaf enligt honom.

Om ni som kör breda däck kan jämnföra med bilderna och eran kärra ifall era däck är lika långt ut och om ni isåfall tvingats till åtgärd för att få det att lira vore kalas, ET på dessa fälgar kan jag inte mäta på ett tag nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju inte vad du har för bredd på dina däck med jag har 275/60-15 på 8 tums fälgar med backspace på 5 tum och skulle nog få in 295 om jag gick ner lite på profil så att omkretsen på hjulet inte blir så våldsamt. Jag gillar hyffsad bredd bak men håller med om att de blir "spåriga" om man har för brett fram. Har 235/60 15 fram och det funkar kanon. Hade tänkt gå ner till 215-225 och öka profilen lite för att behålla samma diameter men jag tycker ända den blev så pass lugn på vägen att jag nog skippar detta. Däremot blir det nog 295 vid nästa byte.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...