Anders Bild September 22, 2012 Report September 22, 2012 Hej,jag har försökt läsa mig till om min kärra ska ha 5- eller 6-bultat. Bilen är tillverkad 29/9 1964, dvs en 65:a.Jag har fn. en 302:a från 1969 som jag tänker byta och sätta in rätt 289:a.Tacksam för svar!// Anders Citera
Per Berglund September 22, 2012 Report September 22, 2012 (redigerad) I praktiken omöjligt att säga eftersom Ford inte vara så noga i övergången med detta....Man montera helt enkelt så långt lagret räckte.I teorin har din bil från början haft 6-bultat... Det var endast de tidiga 64.5 som hade 5-bult.5-bultad transmissionskåpa och 289-block är udda varelser som du bör hålla dig undan ifrån och ytterst svårt att ens hitta en komplett drivlina.Det höjer inte heller värdet eftersom det inte är matching numbers även om du lyckas skrapa ihop det som behövs.Tips är att du kryper under bilen och kollar ID brickan på automatlådan...Det kanske är originallåda som sitter i ?Föresten varför byta 302? Det är ju ingen skillnad alls på 289 och 302. Bara olika vevaxlar och vevstakar.Du kan ju i praktiken "smycka" 302an utvändigt med 289 delar så ser det ju rätt ut.Kanske byta ut topparna till 289-toppar så är du väldigt nära originalet fast med lite mer kubikSom sagt vad du än gör blir det ju ändå inte matching numbers eftersom du saknar alla ID dekaler. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Anders Bild September 22, 2012 Author Report September 22, 2012 Tack Per!Min låda är från -66 så den matchar inte, har inte de rätta drivelägena.Det gör livet lite lättare att försöka greja ett 6-bultat paket :-)// Anders Citera
fast66 September 22, 2012 Report September 22, 2012 Anders,min uppfattning är att du ska ha en sex-bultad. Har aldrig stött på ett fem-bultat block på en 65:a. Kul att du vill gå "originalvägen" - snart ingen som bryr sig längre...Ang "matching numbers" så kan du försöka hitta ett block från augusti/september -64, helst september, om du vill vara "korrekt". Det borde inte vara helt omöjligt eftersom många svensksålda 65Mustanger har datumkod J (september).mvhClasse Citera
Anders Bild September 22, 2012 Author Report September 22, 2012 Claes,man hör mycket, min kärra tycks tillhöra tidig -65 och dessa kan enligt uppgifter som jag fått tidigare ha 5-bultat men finns det inget exakt datum så kan jag lika gärna byta till en 6-bultad.Alltid kul med de rätta grejorna!!Fick förresten tag i ett original kickdownstag i USA, fint men dyrt!Ha det!Anders Citera
fast66 September 26, 2012 Report September 26, 2012 det finns ett obekräftat datum för "sista" 5-bultade den 20/8 -64. Den sista 64½ (som ju ska ha 5-bult) tillverkades den 31/7 och sedan stängde man fabriken för att anpassa och lagra upp för 65 (man bytte ju laddningen och tog bort 170 CI och 260 och hela Fairlane produktionen) så kan det väl stämma. Man vet ju att Ford fortsatte att planera för tillverking redan den 1/8 men att den första faktiskt tillverkade bilen blev byggd runt den 17/8Vore kul att få bekräftat av någon som faktiskt har en 65a med 5-bult!//Classe Citera
JohnRB September 26, 2012 Report September 26, 2012 det finns ett obekräftat datum för "sista" 5-bultade den 20/8 -64. Den sista 64½ (som ju ska ha 5-bult) tillverkades den 31/7 och sedan stängde man fabriken för att anpassa och lagra upp för 65 (man bytte ju laddningen och tog bort 170 CI och 260 och hela Fairlane produktionen) så kan det väl stämma. Man vet ju att Ford fortsatte att planera för tillverking redan den 1/8 men att den första faktiskt tillverkade bilen blev byggd runt den 17/8Vore kul att få bekräftat av någon som faktiskt har en 65a med 5-bult!//Classehttp://www.concoursmustang.com/forum/index.php?topic=5313.0;topicseen Citera
fast66 September 26, 2012 Report September 26, 2012 just det - obekräftat och utan källa (till dess att Pete lägger in varfrån han fått dtumet ;-) Citera
bosewallius September 26, 2012 Report September 26, 2012 Hejsan!Min 289 HP var ihopsatt H28 dvs augusti 28 1964 och det är ett 6-bultat block.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Helmantel October 25, 2012 Report October 25, 2012 Jag har en 65a tillverkat i San Jose i september 1964 och har en 6 bultat block som är gjuten i augusti. Även om det fanns många mindre viktiga detaljer som användes in i årsmodell tills de gamla 64.5 delarna var slut, tror jag att det finns en tydlig gräns för motorn och laddsystemet. Det beror väll delvis för att reservdelar inte skulle passa annars. När det gäller saker som golvmattan kan man ju gärna bytta ut 64.5 varianten mot en 65 variant, men när man skulle bytta ut delar till t.ex laddsystemet (eller hela motorn) är det ju viktigare att ha tydlighet om vilken variant som gäller. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.