Jump to content

Ford LSD friction modifier aditive


Recommended Posts

Tack för svaren!

Per: En del anser att nya syntetoljor är lite blaskiga för en track lock från 70. Där av följd frågan vad kör ni på?

Ska man köra castrol för LS diffar? Den är väll på 75w-90? Ovan stående del hävdar att man ska upp på 80w-140

Eller tjockare?! LS addetiv har man ju i för att lamellerna ska slira mer, så kallad antiklick olja.

En ren syntet olja har bättre smörjförmåga än gammal mineral oljor, så är

Det värt att satsa på en olja med addetiv?

Rätta mig gärna och kom med förslag!

Har just bytt utv. Lager och lameller med tillbehör vill

Inte gärna slira sönder axeln eller bara driva på ett hjul det första jag gör!

Med vänlig hälsning, Micke

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Per: En del anser att nya syntetoljor är lite blaskiga för en track lock från 70. Där av följd frågan vad kör ni på?

Ska man köra castrol för LS diffar? Den är väll på 75w-90? Ovan stående del hävdar att man ska upp på 80w-140

Eller tjockare?! LS addetiv har man ju i för att lamellerna ska slira mer, så kallad antiklick olja.

En ren syntet olja har bättre smörjförmåga än gammal mineral oljor, så är

Det värt att satsa på en olja med addetiv?

Rätta mig gärna och kom med förslag!

Har just bytt utv. Lager och lameller med tillbehör vill

Inte gärna slira sönder axeln eller bara driva på ett hjul det första jag gör!

Med vänlig hälsning, Micke

Våra gamla kärror går på nästan vad som helst..inte så noga.

Syntet kan inte vara blaskigare om de följer samma viskositets norm.

Faktiskt är det oftare tvärtom....en syntet kan hålla viskositeten bättre än mineral särskilt när den är varm och kanske lite till åren.

Jag har aldrig kört något tjockare än 75W-90 och bakaxeln.

Fast och andra sidan blir det ju inte så många mil men hårda! :)

Tjock olja kan också bli problem..Den går garanterat varmare vilket inte heller är bra!

Inte helt säker på detta men som sagt oljan har aldrig vållat mig bekymmer

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Som vanligt med oljor så är det ett outtömligt ämne för diskussioner på forumsidor världen över och det verkar alltid vara svårt att få fram någon sanning.

Ska själv ha inkörning på en ny klump med 3.50 utväxling och Yukon lamelldiff. Har läst på olika tillverkares sidor (tex. Yukon, Currie, Moser, Strange mm.)

och jag är nog på Pers linje att man knappast kommer att köra sönder något på grund av oljan. Kommer att välja en 75W-90 eller 80W-90 med LS-tillsats.

Hansen har tex. en 80W-90 Gulf-olja med LS-tillsats för 119kr/l men det finns massor av andra märken. Inkörningen går det också lite olika uppgifter om men många talar om att ha mineralolja vid inkörning även om man ska ha syntet senare. Själv kommer jag ha mineralolja hela tiden samt ha inkörning av "klumpen" med några (3-4st) vändor normal körning 2-3 mil och låta klumpen kallna helt emellanåt. Sedan blir det några längre turer innan jag testar grejerna ordentligt.

http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/ProductDetailsPopup.aspx?articleNo=GLF233107

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...