951master Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 Hjälp, min nyinköpta Mustang -70 har alldeles för stark laddström! Någon som råkat ut för liknande problem? kikade på det lite igår, och om jag förstår det hela rätt så skall laddreläet slå ifrån vid en viss spänning och koppla in igen vid för låg spänning.. Är det fel på reläet? eller är det generatorn som är felet? ska den kunna ladda 20volt?Mvh/Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 Det är troligtvis laddningsreläet som är boven men kolla för säkerhets skull anslutningar och jordningar först.Välkommen hit förresten Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rottis Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 på min -68 så flämtar det i lyset helatiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 Hej Richard, välkommen, det är troligen laddreläet, som Janne säger, jag hade samma problem fast inte riktigt lika hög spänning. Jag rev det gamla reläet och putsade upp alla kontaktytor jag kom åt, det blev faktiskt bra, eller så bra original blir. Jag köpte ett nytt, elektroniskt.Rottis, det är troligen omkopplaren som du tänder ljuset med som spökar, lösningen är att styra ljuset med reläer. Jag byggde mitt relä-system från lösa delar, annars finns det färdiga satser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rottis Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 rudhan! har även problem med att helljuset slår igenom lite på halvljuset. allt på bilen är nytt förutom omkopplaren på golvet. inga jordfel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 Du menar att när du har halvljuset tänt, glöder helljuslamporna lite? Låter som omkopplaren på golvet men det kan förstås vara lite glapp nån annanstans som gör att strömmen smiter via helljuslamporna. Kan vara lite trickigt att felsöka, jag skulle börja med golvbrytaren./Tomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
951master Posted November 18, 2012 Author Report Share Posted November 18, 2012 Hej igen, Har testat att jorda, ingen skillnad.. Har haft isär reläet, ser ut som nytt inuti, spolarna är uppmätta, hela, kan inte se eller förstå vad som är fel.. Dragit ny kabel mellan gen. och relä, ingen skillnad.. Den slutar ladda om jag "tvingar" reläet. Spolen drar om jag kopplar 24volt direkt på den... (separat test för att se om spolen är hel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 I mitt fall hade de små kontaktblecken som ska göra kontakt när reläerna drar ärgat så dom inte gjorde kontakt. Jag tog en bit smärgelduk och drog mellan kontakterna när dom var slutna, och vände på pappret.24 volt känns som om det är risk att bränna spolarna, normalt är det 14 volt som mest, dom tål väl i och för sig lite mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
951master Posted November 18, 2012 Author Report Share Posted November 18, 2012 Om reläets funktion är som jag antar, så ska inte spolen dra förrän runt 14volt, Då jag inte kunde frambringa önskad spänning med bara ett batteri, testade jag spolen med dubbla batterier... DÅ fungerade den.. vilket gör mej lite konfunderad.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 Mustang Monthly har en artikel om laddningsfunktionen här:http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_1112_how_to_troubleshoot_your_charging_system/viewall.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
951master Posted November 18, 2012 Author Report Share Posted November 18, 2012 Problemet är nu löst!Troligaste orsaken är att någon tidigare av okänd anledning plockat bort kåpan på reläet och varit lite klantig vid återmontering, vilket resulterat i en aningens tillkrökt fjäderkrok på själva reläet. Vilket i sin tur orsakade att fjädern blev för hårt spänd, därav förklaring till att det krävdes 24v till å dra det. Åtgärden blev att "klämma" fjädern en aning, så den blev lite längre. Direkt började reläet "jobba", och jag justerade ner spänningen till 13,5volt på tomgång genom att bryta lite på fjäderkroken.. Tack för all support och tips. Mvh/Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.