Jump to content

Problem med för stark laddström...


951master

Recommended Posts

Hjälp, min nyinköpta Mustang -70 har alldeles för stark laddström!

Någon som råkat ut för liknande problem? kikade på det lite igår, och om jag förstår det hela rätt så skall laddreläet slå ifrån vid en viss spänning och koppla in igen vid för låg spänning.. Är det fel på reläet? eller är det generatorn som är felet? ska den kunna ladda 20volt?

Mvh/Richard

Link to comment
Share on other sites

Hej Richard, välkommen, det är troligen laddreläet, som Janne säger, jag hade samma problem fast inte riktigt lika hög spänning. Jag rev det gamla reläet och putsade upp alla kontaktytor jag kom åt, det blev faktiskt bra, eller så bra original blir. Jag köpte ett nytt, elektroniskt.

Rottis, det är troligen omkopplaren som du tänder ljuset med som spökar, lösningen är att styra ljuset med reläer. Jag byggde mitt relä-system från lösa delar, annars finns det färdiga satser.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att när du har halvljuset tänt, glöder helljuslamporna lite? Låter som omkopplaren på golvet men det kan förstås vara lite glapp nån annanstans som gör att strömmen smiter via helljuslamporna. Kan vara lite trickigt att felsöka, jag skulle börja med golvbrytaren.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Har testat att jorda, ingen skillnad..

Har haft isär reläet, ser ut som nytt inuti, spolarna är uppmätta, hela, kan inte se eller förstå vad som är fel..

Dragit ny kabel mellan gen. och relä, ingen skillnad..

Den slutar ladda om jag "tvingar" reläet.

Spolen drar om jag kopplar 24volt direkt på den... (separat test för att se om spolen är hel)

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall hade de små kontaktblecken som ska göra kontakt när reläerna drar ärgat så dom inte gjorde kontakt. Jag tog en bit smärgelduk och drog mellan kontakterna när dom var slutna, och vände på pappret.

24 volt känns som om det är risk att bränna spolarna, normalt är det 14 volt som mest, dom tål väl i och för sig lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är nu löst!

Troligaste orsaken är att någon tidigare av okänd anledning plockat bort kåpan på reläet och varit lite klantig vid återmontering, vilket resulterat i en aningens tillkrökt fjäderkrok på själva reläet. Vilket i sin tur orsakade att fjädern blev för hårt spänd, därav förklaring till att det krävdes 24v till å dra det.

Åtgärden blev att "klämma" fjädern en aning, så den blev lite längre. Direkt började reläet "jobba", och jag justerade ner spänningen till 13,5volt på tomgång genom att bryta lite på fjäderkroken..

Tack för all support och tips. :)

Mvh/Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...