Jump to content

AC


NackaBosse

Recommended Posts

Har en 70:a mustang 302:a med original AC. Nya slangar, provtryckt kompressor och nytt torkflilter så nu vill jag ha den fylld.

Det är en gammal R12 och den skall väl nu fyllas med R134a om jag har förstått det hela rätt.

Var gör jag detta bäst i Stockholmstrakten?

Link to comment
Share on other sites

Läste länken för att göra det själv men det verkar lite vanskligt. Har heller inte bestämt mig för om jag verkligen skall göra det. Behövs ju egentligen inte i vårt klimat. Samtidigt är jag den typen att jag inte gillar att ha saker som inte fungerar.

Någon som har en aning om kostnaden om man låter AC-firman göra det?

Är det ett snabbt jobb, d.v.s. kan man vänta medans man får den fylld?

Link to comment
Share on other sites

Det varierar så mycket. Först gör de nästan alltid en läckagekontroll o är det läckage sååå...

När jag skulle göra det på min Firebird jag hade förut (hua) skulle det kosta ca 3000 kr. Vet ej om det är relevent.

Ring o fråga AC_Service. De ligger Ringvägen förbi SÖS o vänster ner mot sjön. De är bra.

Jag resoner som du NackaBosse. Har man det så vill man att det fungerar.

Förut hade jag hund o då var det nödvändigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Behövs ju egentligen inte i vårt klimat.

Ventilationen i våra bilar är inte mycket att hurra för, när man kör med cabben uppe på sommaren blir det rätt svettigt. En fungerande AC skulle jag se som ett stort plus.

Link to comment
Share on other sites

På sommaren kör man väl med cabben nere?:D

Skämt åsido, Det är nya slangar och nytt torkfilter installerat av SET Engineering Team. Kompressorn är också kollad att den fungerar.

Får kontakta AC-service framåt vårkanten så får vi se...........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såg du efterfrågade ungefär hur lång tid det tar att fylla ett system, har firman du åker till inget just då så går det lätt under tiden man väntar beroende på eventuellt läckagetest. (vilket jag gissar alla riktiga ac-service företag önskar "läs kräver" man gör)

Jag har i Göteborg för fyllning samt fyllning+läcktest fått prisuppgifter på från 1500-flera tusen hos olika firmor (gissar några var mindre seriösa), så kolla runt. Men välj sedan en firma som är seriös också så det inte visar sigatt du har en liten läcka och så får du fylla redan nästa säsong igen.

Har även provat envirosafe självfyllnadskit fungerar bra dock rekommenderar jag det inte på ett tomt ac system om du inte har tillgång till en vakuumpump så du kan vakuumpumpa systemet för att Få bort luft. En vakuumpump kostar från ca 1000lappen (förmodligen halvkass) och uppåt varför jag skulle gissa att. Det inte är ett alternativ att fylla sjäv i detta fallet.

Tänkte ev försöka köpa en vettig pump framöver då jag har en del bilar som skulle behöva konverteras till R134 lovar återkomma om det sker innan säsongen.

Du får gärna skriva lite vilka prisuppgifter du får om du kollar med firmor i sthlm.

//Kristian

Link to comment
Share on other sites

Jag har anlitat Aircondcenter/AC-service på Tantogatan för en Jaguar. Bra och snabb service, och eftersom det vid tillfället var lågsäsong så blev det billigare än annars. Lågsäsong är vintertid, men man får kolla med dem när den slutar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...