Jump to content

Subframe connectors eller tradition bars?


Patrik Mustang67

Recommended Posts

Hej, tänkte förbereda min Musse för 300-400hk. Har gjort basakerna som stagen i motorummet, kraftigare känningshämmare, shelbysänk, skivor fram, kraftiga fjädrar/hänken bak, kuggsngsstyrning etc. Nu undrar jag vilken modifiering som ger mest. Subframe connectors eller traction bars? Bägge måste svetsas. Går det utan att slita ut inredning etc? Någon som har erfarenhet av dessa modifieringar? Alla tips välkomna. Eller finns det något annat vettigare? :crazy: Är mest ute efter väghållning inte så mycket dragrace.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Din fråga behandlar fler områden, subframe och tractionbars, dessa exempel har egentligen inget

med varandra att göra, ett av valen Tractionbars är säkring av bladfjädrarnas rörelse tillsammans

med bakaxels rörelse vid axelration;).

Det andra subframe är egentligen också en rörelsesäkring, denna har mer med förbindning av

ramben och att minska flexning i kaross, bottenplatta:think:.

Dessa båda kan vara allternativ att kombinera.;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har subframe connectors på min Cougar 1968, och är mycket nöjd. Med dem på är bilens magdansliknande rörelser borta, och jag känner tydligt att fjädringen/upphängningen fram och bak blir nästa saker att förbättra.

Helt klart ska subframe connectors svetsas, annars kan man låta bli att sätta dit dem. Ta ut framstolarna, lyft upp mattan och kör igång. Kanske behöver bränsleledningen flyttas på, men det beror på hur den är dragen.

Traction bars skruvas oftast fast, och styvar upp bladfjädrarna så att du får bättre grepp med bakhjulen. Bra att ha när du ska utmana BMW:ar vid trafikljus eller burna någonstans. :)

Link to comment
Share on other sites

jag håller precis på o svetsar i subframes o helt klart det du ska göra i första hand !! åker med en 438 smallblock bromsad till 512hk o den va inte snäll

mot karossen ! det blir sprickor o det ganska fort om man åker slicks o har fäste!

Link to comment
Share on other sites

Här är de jag har. http://www.maierracing.com/pnms2201.html

En stor fördel med dessa mot andra som finns på nätet är att de har 4st infästningar i karossen till skillnad från andra som ofta bara har 2st. Om du bygger egna, försök få till förlängningen med extra infästning för extra "stiffness" :)

Jag byggde även 2 mellanarmar och monterade mellan dessa.

post-6027-144839239644_thumb.jpg

post-6027-144839239529_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag håller precis på o svetsar i subframes o helt klart det du ska göra i första hand !! åker med en 438 smallblock bromsad till 512hk o den va inte snäll

mot karossen ! det blir sprickor o det ganska fort om man åker slicks o har fäste!

Vad spännande med en 438 sbf! Berätta mer om motor å bil ! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Här är de jag har. http://www.maierracing.com/pnms2201.html

En stor fördel med dessa mot andra som finns på nätet är att de har 4st infästningar i karossen till skillnad från andra som ofta bara har 2st. Om du bygger egna, försök få till förlängningen med extra infästning för extra "stiffness" :)

Jag byggde även 2 mellanarmar och monterade mellan dessa.

[ATTACH=CONFIG]23436[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23437[/ATTACH]

Ser jättebra ut , Stefan! Nått speciellt med materialval eller kan man köra med tjockväggiga rör om man vill prova att bygga själv?

Link to comment
Share on other sites

Det duger nog med tjockväggigt, jag mätte inte mina mellanarmar men de var hyfsat grova i materialet. Jag läste någonstans att ett bockat rör så som Maier gjort ger mer stabilitet än ett fyrkants"rör". Men vem är jag att säga om det stämmer eller inte. Däremot köper jag 4 infästningar rakt av. Passformen var otroligt tight också förutom där bränsleröret går.

Jag fick kapa ur och lägga i ett halvt rör där bränsleledningen går i främre partiet så den gick fritt. Jäkligt dåligt att dom inte kapar ur och lägger i detta och tar mer betalt för alla som köper måste göra den anpassningen om de inte redan dragit AN system :)

Link to comment
Share on other sites

Det duger nog med tjockväggigt, jag mätte inte mina mellanarmar men de var hyfsat grova i materialet. Jag läste någonstans att ett bockat rör så som Maier gjort ger mer stabilitet än ett fyrkants"rör". Men vem är jag att säga om det stämmer eller inte. Däremot köper jag 4 infästningar rakt av. Passformen var otroligt tight också förutom där bränsleröret går.

Jag fick kapa ur och lägga i ett halvt rör där bränsleledningen går i främre partiet så den gick fritt. Jäkligt dåligt att dom inte kapar ur och lägger i detta och tar mer betalt för alla som köper måste göra den anpassningen om de inte redan dragit AN system :)

Helt klart nått att att studera vidare (vore kul att bygga själv :) ) . Jag kommer att dra om bränsleledningen ändå så det kanske gör det hela lite lättare? Vore kul att se fler bilder om du har, Stefan :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka masa mig under bilen nästa gång i garaget. Det är en jäkligt viktig detalj att känna till för dom som köper ett kit och tror att det bara är att bränna dit. Man bör anpassa subframen för att göra det möjligt att någon gång kunna byta bränsleledningen eller helt enkelt dra om ledningarna samtidigt som man monterar :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...