Jump to content

Importera själv eller använda sig av importfirma?


kobe98

Recommended Posts

Hej,

jag är ny i det här forumet. Jag funderar på att importera hem en Mustang GT coupé -01 från USA och eftersom det är min första gång undrar jag vad som är bäst. Att sköta allt själv eller att ta hem den via en firma.

Jag har inga möjligheter att resa till USA , så frågan är om det är för riskabelt att sköta allt själv. Om jag anlitar en importfirma, har någon här någon idé på några bra och prisvärda importörer?

Dessutom, vad skulle jag tjäna på att sköta allt själv? Är det värt det?

Alla tips är välkomna

Christos

Link to comment
Share on other sites

ett hett tips är att göra allt själv du kan tjaäna mellan 50-100 tusen kr

och om du tar bilen från kanada så får du mycket gratis vet om en cobra som står i kanada har själv en -02 coupe på väg hem som jag skall hämta i nästa vecka i gbg maila gärna mig så kan jag berätta mera :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man ofta överskattar vinsten med att importera själv!

Jag var själv i samma läge som du när jag i vintras bestämde mig för att skaffa en mustang. Jag hade ingen erfarenhet av egen import (för övrigt ingen erfarenhet av USA bilar heller), och började friskt med att läsa på www.autotrader.com för att skaffa mig en prisbild på bilarna. Det såg otroligt billigt ut så länge jag bara multiplicerade det begärda priset med den låga dollarkursen, men när jag så började kolla upp frakter, tull, moms och andra och avgifter innan bilen var klar på gatan i Sverige så blev jag mer betänksam.

Visserligen kunde jag kanske tjäna 20-40000:- jämfört med de bilar som redan fanns till salu här hemma, men då var det ju samtidigt också lite grann som att köpa grisen i säcken eftersom jag inte själv hade någon möjlighet att titta på/provköra bilen. (Och liksom i Sverige bör man väl alltid vara försiktig med dom a l l r a billigaste bilarna som annonseras ut – vad ligger bakom det låga priset?)

Jag skulle vilja se Andrew’s kalkyl när han säger sig tjäna 50-100000:- på att importera själv. (Det måste väl i så fall gälla en dyrare bil än en 01:a GT coupé)

Så mitt råd (från ett icke-proffs) är:

Alt.1/ Kolla upp de bilar som redan finns till salu här hemma i Sverige och ge ett bud! (Försäljningssäsongen är ju snart över...)

Alt. 2/ Anlita en seriös firma som kan ”garantera” bilens skick.

Alt. 3/ Försök hitta en kontaktperson i USA som kan hjälpa dig

Själv gick jag efter alternativ 1, och har säkert betalat några tusen för mycket(?) Men å andra sidan är bilen i ett ruskigt bra skick, så dom där extra tusenlapparna glömmer man snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Börja med att titta på priserna här hemma och i tex.. Tyskland. Jämför sen med priserna i USA. Titta också på vad du får i USA som du inte får här hemma. Oftast är det importerade bilarna bra utrustade. Väg också in vad det är värt för dig att fysiskt kunna se och ta på bilen. Många gånger är bilarna också mycket bättre vårdade här hemma än i USA. Så låt dig inte luras av vad du kan tjäna på att importera en bil själv. Har du otur så förlora du stort. Vad som är bra skick för dig är aldrig det samma för någon annan.

När det gäller förmedlare kan jag bara säga att använd någon som du blivit tipsad om av någon du känner eller litar på. Anlita INTE någon som du inte har några referenser på. Det finns många som står i kö och vill tjäna pengar på ditt bilköp.

Om du köper från en bilfirma så gör du inget större klipp. Skall du vinna på detta skall bilen köpas privat. Det är detta förmedlarna gör i USA. Dom finkammar alla annonser och springer på bilträffar och jagar objekt etc. Köper du privat så är det mycket att tänka på! Title, hur kommer bilen till båten, klimatet i den stat du köper den i etc.

Det är alltid svårt att råda men eftersom du helt saknar erfarenhet så skulle jag säga att ta det lugnt. Tänk efter innan du gör något förhastat. Om detta inte är akut så skulle jag gissa på att så fort 05 bilarna börjar rulla så har vi en lägre prisbild på 01-02 modellerna. Vi är många som tycker olika om detta men lyssna på ditt eget förnuft. Lyck till!!

Link to comment
Share on other sites

Jag fraktar hem med försäkring för 1000$ ifrån Florida.

Kan det bli billigare ifrån Kanada?

Det är ju Ro-Ro. Styr man ihop ett gäng på en container och köper mer på än gång blir det billigare. Får vårt lass pyntade vi 6000-7000kr var för en 40-fot container till Stockholm från Halifax :) Rätt soft att slippa köra bilen oreggad från götet allafall.

Link to comment
Share on other sites

Jag fraktar hem med försäkring för 1000$ ifrån Florida.

Kan det bli billigare ifrån Kanada?

Det är ju Ro-Ro. Styr man ihop ett gäng på en container och köper mer på än gång blir det billigare. Får vårt lass pyntade vi 6000-7000kr var för en 40-fot container till Stockholm från Halifax :) Rätt soft att slippa köra bilen oreggad från götet allafall.

Rätt osoft att stå med en container som man ej får öppna inne på området :wink:

Du får man lita på snälla kranförare som vaknat på rätt sida.

Har fixat nu så vi trailar hem våra bilar med privatchafför.

Troligen den 19:e blir det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bilen är hemma och besiktad glömde att tala om att det bara tog två veckor från Kanada har till och med hunnit sänka bilen och stoppat i en shortThrow shifter.Fin bil blev det en 2002 GT uttagen 2003 med 1180 mil på mätaren.En väl utr GT.White gauges med glowing kit,subframe connectors,kardanring,mach 1 chin,mach 1 grill,steeda sportsprings.steeda triax shortthrow shifter,flowmasters exhaust system,

turnsignal mirror covers lackade i bilens färg,fälgspacers.Med andra ord en kul bil.Vinsten is for me to no and you to find out.Men jag lovar att det blev ordentligt.Besiktningen gick som en dans nu är det bara att köra och ha kul så overlake lycka till med besiktning och hoppas din bil är lika fin som min. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Japp prova att ringa till rissne där fick jag en akut tid besiktade i tisdags

nu bär det av till rättvik problem bara två bilar vilken blir det ole dole

8)

Link to comment
Share on other sites

om du går in på internet hittar du dom olika stationernas telnr sen är det bara att ringa runt och kolla för pratar du med dom på centralbokningen så blir du bara förbannad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...