Jump to content

Skakig Mustang


BJUDD

Recommended Posts

Hej Mustangvänner! Jag skrev för ca 1,5 år sedan om min Mustangcab-68 som skakar som en "torktumlare" när man kör i hastigheter 60-80 km/h. Jag undviker problemet genom att inte köra i den hastigheten.Naturligtvis har jag balanserat hjulen för länge sedan,bytt upphängning till vxl-lådan,kollat kardanknutar och besiktningsfarbrorn sa förra veckan att allt såg bra ut.Framvagnen är helrenoverad så där bör det inte vara några problem.Tacksam för tips/BJUDD

PS Det är kanske dags att lämna in "pärlan" på verkstad så man får åka skakfritt i sommar/DS

Link to comment
Share on other sites

Du skriver att du har kollat kardan knutar. har du kollat så kardan inte är fel monterad om du har haft bort den. Balansering av kardan är viktigt.

Hur kollar man det. Finns det någon märkning eller dylikt. Ska själv byta kardanknutarna och det vore bra med lite tips. Har en -68 HT.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Går d å montera kardan fel??? Kan köpa d om man har tvådelad kardan, men med hel?? Däremot fick jag tips här på forumet om yoke vinkeln. Min motor å låda luta 4 grader neråt medans bakaxeln luta 2grader neråt. Kila upp bakaxeln till 4grader uppåt. Tycker d blev mycket bättre. Känns som den går mjukare.

Mvh Olle

Link to comment
Share on other sites

Tips.....

Jag hade samma problem med min Mustang 1965'a, där den vibrera runt 90-100.

Jag ballansera hjulen, kardanen, bytte knutar och allt man kunde tänka sig.

Men jag hittade felet till slut, det var så att bussningen i växellådan var slut och det var för mycket glapp i yoken.

Så mitt tips är att byta bussningen i struten och kolla så denna är frisk och fin.

Efter jag bytte denna, så försvann ALLA vibrationerna, som jag haft i flera år tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...