peckapecan February 3, 2013 Report February 3, 2013 Eftersom jag inte införskaffat någon programmerare tänkte jag ev köpa dennahttp://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Nu har jag hört att mitt CAI (HPR), inte kräver någon tune överhuvudtaget, så min fråga lyder om det ger någon boostköra in en förprogrammerad tune i mitt befintliga system, samt om det överhuvudtaget är möjligt, eller om jag måste byta till någonannan CAI ??Eller är det här paketet vettigare??http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=724 Citera
Coyote75 February 3, 2013 Report February 3, 2013 Tune är nästan alltid ett krav för att du ska kunna få ut maximalt av din luftfilter investering om du är ute efter mer kraft. Med endast luftfilter kanske du får ut 5-10hp och det mesta är placebo.. med tune till luftfiltret kan du få ut 40hp och 40-50 nm extra i vridmoment (beroende på tune) Ford filtret som du länkar till har jag för mig ska ge 20-25hp med den där tunen. Det filtret kan inte göras rent och återanvändas så du kommer att behöva byta filterkon lite då och då (de kostar ca 400:-)Kika på ett Airaid med samma tune eller JLT eller varför inte K&N (om du nu ska byta det filtret du har) annars funkar det nog bra att bara köpa flashen och känna efter hur det känns Citera
peckapecan February 3, 2013 Author Report February 3, 2013 Att behålla det jag har och enbart flasha var det jag tänkte, men iom att programmerarens färdiga tunes är relaterat med andra CAI än det jag harså är jag lite orolig att det ska bli något fel så man skadar komponenter.Vad skiljer egentligen mellan de olika tunes som finns i programmeraren när det gäller val av CAI ?, går väljamellan C&L, JLT, PHP & Steeda CAI i ovanstående programmerare, tänkte vad som är lämpligast köra in i mitt system ?Sen gällande MAF, i mitt system så använder man originalet till CAI, är det samma till alla andra CAI ? Citera
Claes CMC 1489 February 4, 2013 Report February 4, 2013 Om du bara byter filter o inte ökar diameter på insug o MAF så är det i stort sett meningslöst, ger max 5- 10hk.Om du byter till t.ex C&L Racer eller JLT med en bra tune (BAMA eller Brenspeed) så ger det ca: 20-30hk. Citera
supersnake February 5, 2013 Report February 5, 2013 Så länge diametern i röret där du har din MAF sensor inte ändras så behövs ingen tune, det är att slänga pengar i sjön.Din dator i bilen är såpass smart att den kan räkna bränsle/luftförhållandet så blandningen blir bra.Den lilla effektökning du kommer få med filtret på 5-10hk beror helt på att motorn lättare får i sig mer luft, till detta behövs ingen tune.Vad tunen gör om du ska ha tune för bara luftfilter är att den ger en annan respons på ditt spjällhus och därmed upplevs bilen piggare.Ska du köpa tuner så löp linan ut med ett insugssystem som har större diameter så du får bra flöden.Det är lätt att vilja tro att genom att plugga in en liten dator i sin bil så sker det "underverk", men så länge du inte har överladdat eller har gjort någon fysisk förändring i motorn så kommer näst intill inget att hända. Om någon "kunning" som säljer endast sportluftfilter till dig och menar att du måste ha tune, han försöker helt enkelt att blåsa dig. Citera
FastMagnus February 7, 2013 Report February 7, 2013 Read more about the advantages in Steeda Mustang Cold Air Intakes over the competitors on our blog: http://www.steedablog.com/2012/03/mustang-cold-air-intake-truth/Steeda's new Cold Air Kit for the S197 produces the greatest power gains of any Cold Air Kit on the market. Testing has shown increases of up to 38 HP and 30 ft lbs of Torque to the rear wheels with Steeda's Cold Air Kit combined with our Custom SCT Tune. "SCT has seen the highest horsepower and torque results while using Steeda's Cold Air Kit, over any other brand." - Chris Johnson, President of SCT Tuning Steeda's lifetime filter can be cleaned and re-oiled, but the big news here is that we've streamlined the airflow in the S197 Mustang to the point that a computer re-flash isn't just an option, it's required! Check out the SCT XCalibrator 3 - the perfect tool for the job! Or check out our power pak featuring a package savings on our cold air/tuner combo! The kit is supplied with a stainless steel air box with built-in velocity stack. It mounts in the factory location with the supplied rubber trim to seal it against the hood & fender to keep the hot air out . Our tests showed inlet temps a mere 5 degrees above ambient temperature. The Steeda Lifetime Filter can easily be cleaned and re-oiled, making maintenance a snap. All hardware required for installation is included in the kit. *Note: Use of Steeda's Cold Air Intake REQUIRES a tune under any application, which is sold separately. Independent test results have proven gains of over 4 HP and 5 ft/lbs of Torque over the entire RPM range of the so called 'leading brands'. Used by the top tuners in the industry. Product BenefitsAdded horsepower and torqueLifetime filterKeeps hot air out, cold air inStainless Steel Housing & Shield (Not Cheap Plastic)The highest horsepower and torque rating on the market*Includes Velocity Stack Air Inlet Guide to reduce air turbulance.Köper man ett "kvalité" filter och inte XXXtema så krävs en tune . Och det blir mer effekt;dock som kan variera från bil till bil Citera
supersnake February 8, 2013 Report February 8, 2013 Så fort man ändrar grundkonstruktionen, dvs går från original rör till ett annat typ av rör så håller jag helt med om att en ny tune ska till. Så länge man använder samma rör som sensorn sitter i så behövs ingen tune. Dvs, om man bara byter filter så behövs det ingen tune, men byter man röret som sensorn sitter i så måste man ha en ny tune pga, att flödes mönstret i rören skiljer sig åt. (OBS!! flödesmönstret är det viktiga och inte flödeshastigheten för att en tune ska stämma pga att det är flödeshastigheten som bilens dator räknar på och mönstret ges av tunen) Citera
Magnus Motala February 8, 2013 Report February 8, 2013 När man programerar om datorn med en ny tune så ställer man bla annat om tändningen så det blir en ganska stor skilnad.Mvh Magnus Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.