bossrules July 5, 2004 Report July 5, 2004 Dunkade dit en ny koppling på min bil och justerade staget och pedalen efter konstens alla regler men ifall jag lägger i ettan och varvar då rör sig bilkräket framåt . Fick i efterhand veta att man ska justera armarna på tryckplattan, se till att plana sprängkåpan och centrera både sprängkåpa och låda . Är det någon som vet hur man gör dessa saker är tacksam för alla tips man kan få . Går det inte och tillverka saker i USA så att dom passar på en gång så att man inte behöver dubbel och trippelkolla varenda skruv man köper. Ändå MvHPeter cmc44 Citera
janne July 7, 2004 Report July 7, 2004 prova sträcka lite till på staget bara.Fast inte så mycket att den börjar slira istället.Ta lite åt gången hellreJag har ännu aldrig haft en justerbar tryckplatta(armar), men jag har bara bytt 2 på 7 år ännu. En orginalersättnings (zoom)och en mera race (mark-12) Centrering av sprängkåpan fixar ju en eller två styrpinnar på blocket oftast.Lamellen bör man däremot centrera, för att lättare få dit axeln på lådanDäremot kan man ibland behöva svarva av svänghjulet, om det är råpigt/blåanlöpt etc. Citera
bossrules July 7, 2004 Author Report July 7, 2004 Har provat att justera staget så att urtrampningslagret ligger mot tryckplattan och lite till men det hjälpte föga. Kan det vara så *** att mitt stödlager i vevaxeln är för trångt så att det tvingar med sig växellådan det känns högst otroligt men konstigare saker har hänt. Orginal skall det väll vara en bronsbussning MvHPeter cmc44 Citera
janne July 8, 2004 Report July 8, 2004 Bronsbussning brukar det sitta, men inge fel att ha lager där istället.Bara de e rätt strl.Men jag tror nog mer på ngt är krökt så du ej får tillräcklig rörelse....staget mellan kopplingspedal och "equlizer bar".?Eller kopplingsarmen, eller lös ögla i sprängkåpan där du krokar fast armen.På min 70:a är "eq-bar":en pålagd svets både här o där ,så kanske var flex-benägen förr.Bara gissningar du får av mig, men hoppas du hittar felet ändå Citera
bossrules July 9, 2004 Author Report July 9, 2004 Det hade varit till stor hjälp om man visste vilken slaglängd man skall ha på staget nere vid växellådan. Visste man det så kan polarn Per trycka på pedalen medans man mäter där nere. Då får man se ifall det är länkaget som flexar.MvHPeter cmc44 Citera
NightRider July 23, 2004 Report July 23, 2004 "Pinnen" som trycker pa armen som gar in genom kopplingskopan ror sig 30mm pa min 70:a.Du ska inte behova plana eller liknande for att fa det att funka.En gang nar jag mekade med min gamla Granada var jag ovarsam nar jag satte dit ladan och skevade till lamellen med axeln, detta gorde att kopplingen "drog" lite hela tiden sa det var svart att fa i ettan.Rent allmant ar detta lankage daligt pa min bil, har fatt forstarka den har "equlizer baren" efter att ha satt dit en bara mattligt starkare tryckplatta. Vill ha hydralisk istallet. Checka in: http://www.johnsmustangs.com/clutchkits.shtml Citera
bossrules July 26, 2004 Author Report July 26, 2004 Hej!Har nog konstaterat vad felet är Min EQ- bar var krokig som en makaron så den har jag förstärkt och riktat. Nu har jag flyttat problemet till kopplingsgaffeln Det verkar som den yttersta biten av gaffeln viker sig. Så nu är det baras att ta ut skiten igen och förstärka mera. Hoppas att detta kommer att lösa mina sorger och besvär. Skriv gärna en rad ifall ni varit med om liknande problem. OCH -ja! Jag skulle ha köpt en centerforce koppling istället men det är så dags nu MvHPeter cmc44 Citera
NightRider July 26, 2004 Report July 26, 2004 Jag har fatt forstarka EQ baren och den haringa tryckpinnen. Vidare fick jag ersatta de dar nylonbusningarna med tva rorbitar aftersom de kollapsade. Detta lankage funkar kanske med orginal tryckplatta men det ar helt odugligt sa fort man byter till en med mera fjaderkraft. EQ baren verkar vara gjord av nagon metal som ar blandad med tuggummi. Citera
bossrules July 31, 2004 Author Report July 31, 2004 Efter min senaste orgie med svetsen så har jag ändå inte löst problemet. Alla stag ser nu ut att vara plockade direkt från Valmets största skogstraktorgrip . Men någonting sviktar ändå Fick idag tips om att det kan vara "hela" torpedväggen som flexar så det är bara att ge sig på det igen. Citera
bossrules July 31, 2004 Author Report July 31, 2004 Efter min senaste orgie med svetsen så har jag ändå inte löst problemet. Alla stag ser nu ut att vara plockade direkt från Valmets största skogstraktorgrip . Men någonting sviktar ändå Fick idag tips om att det kan vara "hela" torpedväggen som flexar så det är bara att ge sig på det igen. Citera
Lygdman cmc813 August 11, 2004 Report August 11, 2004 En lite (kanske dum) fundering, varför inte gå över till hydralisk koppling istället? Finns många bilar som har det och borde inte vara allt försvårt att bygga om så det passar? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.