Jump to content

Featured Replies

comment_126088

Får psykbryt snart.

Pärlan tappar oljetryck efter att ha kommit upp i temp. Sjunker snabbt (10sek) men går inte sämre utan snarare bättre iaf på tomgång ..

Första vändan så kollade jag Stickan och det var lågt så idag fyllde jag på och gav mig ut en sväng igen men samma resultat igen (strax efter soppa och batteritorsk)..

Är det så att hon bara avskyr mig eller är det något vanligt. ?

Inget större läckage på olja då det Max läckt en deciliter under vintern och hon har parkerats i bilhallen på jobbet dvs 23grader hela vintern men innan så hade jag inte detta problem..

Någon som har tips?

comment_126101

Vad menar du med tappar tryck, går du efter original mätaren så är den inte att lita på. Oljetrycket sjunker när motoroljan blir varm och det är helt normalt.

På min bil så är oljetrycket 75 för att sen sjunka till 50 när oljan blivit lite varm och detta är på tomgång så fort jag gasar stiger trycket.Skulle jag gå efter min original mätare så hade jag haft hybris vid detta laget. Har därför en riktig mätare monterad i mittkonsollen.

comment_126105

Jag har stoppat dit Autometer även en voltmätare så att man ser laddningen min original oljetrycks mätare slutade jag att lita på för ca 10 år sedan samma med ampere mätaren som ändrar sig ca 1mm.Här kommer en bild.

post-365-144839279953_thumb.jpg

comment_126109

Så länge du inte hör något slammer från lyftarna tror inte jag du behöver vara orolig men du kan enkelt koppla in en mekanisk mätare finns enkla sådana att köpa på Swedol, Mekonomen bra att ha när man mekar. En fråga vad använder du för oljefilter fabrikat jag använder uteslutande KN och i sämsta fall Fram eller Mann, Purolator hör hemma i soptunnan alldeles för tunna väggar och bypass, har vid ett flertal ggr varit med om att Purolator brister i falsningar av att övertrycks ventilen inte är tillräckligt snabb..... :)

comment_126126
Så länge du inte hör något slammer från lyftarna tror inte jag du behöver vara orolig men du kan enkelt koppla in en mekanisk mätare finns enkla sådana att köpa på Swedol, Mekonomen bra att ha när man mekar. En fråga vad använder du för oljefilter fabrikat jag använder uteslutande KN och i sämsta fall Fram eller Mann, Purolator hör hemma i soptunnan alldeles för tunna väggar och bypass, har vid ett flertal ggr varit med om att Purolator brister i falsningar av att övertrycks ventilen inte är tillräckligt snabb..... :)

Aj då. Och jag som har ett sprillans Purolatorfilter som jag tänkte byta till inom kort. Inget att ha med andra ord?

comment_126135

Ja då har du haft tur eller så har du ingen högvolyms pump jag har lyckats spränga tre filter och då avänder jag dom bara till inkörning kam. Skulle inte vilja ha ett sådant filter på min motor där jag växlar vid 6200rpm :) . KN filter har jag fastnat för kostar fruktansvärt mycket mindre än ett haveri :)

comment_126154
Ja då har du haft tur eller så har du ingen högvolyms pump jag har lyckats spränga tre filter och då avänder jag dom bara till inkörning kam. Skulle inte vilja ha ett sådant filter på min motor där jag växlar vid 6200rpm :) . KN filter har jag fastnat för kostar fruktansvärt mycket mindre än ett haveri :)

Aha, då kör jag inte lika rejsigt som du. Ligger sällan över 3000 rpm, blir mest stad, landsväg och cruising (och lite rödljus förstås :D).

Frågade en kompis om Purolator, och hans klagomål var mest att plåten var tunn så att de hann rosta sönder. Men det var inget problem på min sommarbil tyckte han, så jag kan nog montera det med frid i sinnet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...