Jump to content

351cid 4V V-8 290 hp=4ports förgasare? Eller hur menar dom ?


Recommended Posts

Va inne lite på http://bradbarnett.net/mustangs/timelin ... /index.htm och kollade och såg att det stog 351cid 4V V-8 290 hp.

Det där med 4V menar dom då 4ports förgasare? För dom kan la inte mena att toppen har 4 ventiler (2 in 2 ut)? Undrar därför jag aldrig ett en 351w motor med 4 ventilers topp :/ Är det baraa jag som inte har råkat se någon eller är det förgasarens portar dom snackar om ? Om det är toppen så skulle jag gärna vilja se en sådan topp på bild eller något.

Hittade det här på engelska men det kanske förklarar lite mer vad det kan handla om förutom förgasare/insug.

Det är alltså inte frågan om det är fler ventiler utan storleken på dem, portningen av toppen samt kompressionen mm.

  • * The most important difference was the heads. Two barrel heads used "open" combustion chambers,
    whereas 4V heads had smaller "quench" heads to achieve a higher compression ratio.
    Four barrel heads also had larger valves and ports, and as you might expect,
    a bit hotter hydraulic cam to handle the extra breathing capability.
    * Treat 2V and 4V engines as completely different when it comes to picking
    components like cams, heads, and intakes. The primary difference between
    2V and 4V heads lie in the ports. 4V heads have very large ports.
    The 2V is a whole different cylinder head, not just a 4V with smaller
    ports. The oval ports are smaller, though still decently sized. The
    intake ports are biased to the side to get a straighter shot at the valve.
    The exhaust port is raised (relative to a 4V), has a moderate area change,
    and a nice shortside radius.

Gäst

Jhon det där gäller endast 351Cleveland som kom året efter.

"Sniffer" har 351W

Tidigare årsmodeller har ingen skillnad på toppar till 2V eller 4V

Hehe alltid ku allt lära sig mera :] Mig fins det nog iofs bra mycket mera att lära om mustang och deras motorer :D Men jag försöker så gott jag kan och suga i mig av eran fina kunskap 8)

Visst är det kul! Det här gör att jag blir ännu mer intresserad av att behålla och göra i ordning min Cleveland istället för att sälja den.

Får börja leta efter nån bra bok om renovering av Cleveland motorer.

Jag tror iofs att dom har bytt motor i min bil, för enligt plåtarfna så skall jag ha 351c motorn och det sitter en 351w med 4-ports förgasare alltså 4v så det som står på sidan är ju för en 351w 2v så infon stämmer inte riktigt kan jag tro. Förrästen det sitter väll en plåt på motorn någonstans så man kan se va motorn kommer ifrån? Typ om det är en 351w 4v från en 69 eller något ?

Ja, med en mycket stark lampa kan det gå om du hissat upp den och kan stå under. Jag lyckades med det konststycket på min Cleveland.

Men jag vill minnas att det var mycket svårt att se. Annars är det är inte så svårt att plocka bort startmotorn. Då ser man det betydligt lättare! :)

Hej.

Helt riktigt att det är toppar och insug som styr

att det blir 2V eller 4V. :shock:

Bottendelen är i princip det samma om det inte

HP motor eller Boss då är det andra saker i

motorblocket också. 8)

Informationen som finns på förar dörrens id dekal

är vad bilen var utrustad med från fabrik. :?

Det är tur att Mustangen inte kan tala, tänk att få

veta vad den varit med om under sin livs tid. :oops:

Det finns mer än två sätt att leva, hårt eller mjukt

är två av dessa. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...