Jump to content

Trimmad 351C, rekommenderad utväxling på bakaxeln?


Recommended Posts

Halloj,

Nybliven ägare till en cougar -69 och lika nybliven inom området gamla amerikanska bilar, så hoppas ni har överseende med ett å annat knepigt uttryck.. :-) Håller fortfarande på att läsa/lära mig så mycket jag kan om bilen.

Anyhoo, det sitter en "något" modifierad motor i bilen som jag undrar vad ni rekommenderar för utvxl i bakaxeln till. Har läst en hel del trådar här och på andra forum om just detta och förstår att det många gånger är en smaksak. Så min fråga är väl snarare om jag "förlorar"/slösar bort en del av nuvarande trim iom den utvxl som sitter i idag. Jag har väl inga planer på att börja rejsa direkt utan vill väl försöka hitta den gyllene medelvägen. Den är ju redan lite "hetsig" å så, men samtidigt riktigt kul så det stör mig inte... :-)

Nedan är vad som är gjort/sitter på bilen;

Motor: 351 Cleveland

Nytt: Vevaxel, ramlager, vevlager, kamaxel-lager, kolvringar, oljepump std samt "pickup", kamdrivning, frostpluggar.

Topplock: Procomp Motorsport "3V" 64cc combustion chambers. Single Valve Spring with inner. Max Lift: 0.600. Stainless Steel 2.170” Intake Valves. Stainless Steel 1.910” Exhaust Valves. The Alloy cylinder heads flow over 600 HP and are designed to flow over 725+ HP with a bit of TLC.

Topplocksbultar: Arp pinnbultar

Kamaxel: Comp Cams Rullcam, Duration 270/270. Lift 0.566in.

Lyftare: Howards Cams hydralic roller

Vippor: Crane Cams roller 1.7

Guideplates: Comp Cams guideplates 5/16in

Stötstänger: Proform. Cromoly, spec. beställd längd

Insug: Edelbrock RPM Air-Gap portat till "3V"

Förgasare: Edelbrock 600cfm Manuel choke + Edelbrock calibration kit = 1.3 co på SvenskBilProvning

Oljetråg: Moroso 6 quarts

Vattenpump: FlowKooler, High-volume.

Thermostat: FlowKooler, HighF-low.

Soppapump/Regulator: SummitRacing Streep&Strip

Soppa filter: SummitRacing Streep&Strip

Tändmodul: Procomp Motorsport Multi sparks up to 3000rpm

Tändspole: Procomp Motorsport High voltage

Fördelare: Procomp Motorsport

Turbin/Torque Converter: TCI Auto, 3,000 to 3,500 rpm stall speed.

Bakaxel: Ford 9" 3:00

Oilfilter adapter: FordRacing 90 Deg.

4V Headers, 3tum avgassystem med H-pipe & 4 tums slut ljuddämp

Låda: 3vxl FMX automat

Tack på förhand!

Mvh

Hampus

Link to comment
Share on other sites

Hej Hampus

Fina grejor har du i motorn. :)

Du har dock alldeles fel utväxling i baken. Framförallt med det stallet du har på din konverter. Samma som mig, 3:1. För att få ner effekten i backen tidigare, innan det går alldeles för fort på vägen, bör du ha minst 3.5:1. Jag har själv köpt 3.7:1 som så småningom skall in i min klump där bak, alternativt att jag hittar en "spare" klump att jobba med så att bytet går fortare. Vill ju inte att bilen skall stå nåt nu när jag äntligen fått igång den efter 5 års stillestånd :-)

Med utväxlingarna jag nämner ovan får du alltså ett högre varv på motorn med samma fart på bilen mot tidigare. Finns utväxlings/hastrigets räknare om du googlar lite. Däckdiameter mm är ju med i uträkningen också. I runda slängar.... om du har 2500varv nu i 100km/h så kanske du har 3000 varv/minut med en 3.7 i baken i stället för en 3.0.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar grappar!

Minor issue med att mäta live då alla mina varvräknare är ur funktion för tillfället... :-) Så fort jag får igång en av dem åker jag ut å mäter.

Finns det "färdiga" klumpar med olika utväxlingar eller måste man in å meka runt i befintlig klump? Är det en avancerad operation att ändra utvxl? Nån som har tips på vart man kan lämna in bilen i sthlm-området för denna operation? Som du säger radioman så vill man ju att bilen står still så här i början av säsongen. :-)

Trevlig valborg!

Link to comment
Share on other sites

Viktigt är att chimsa den rätt, själv visste jag inte hur man gjorde så jag överlät det till en annan som kunde.:roll:

Han köpte dessutom min gamla klump. Finns mycket till 9" tummarna.:D

Link to comment
Share on other sites

mhdin, ser att vi verkar i samma geografiska område.. :-) Den där personen som hjälpte dig med utvxl är det någon du kan lämna ut namn på?

Eller finns det någon annan jag kan vända mig till i sthlm-trakten för hjälp med utvxl i bakaxlen?

Tackar!

Link to comment
Share on other sites

mhdin, ser att vi verkar i samma geografiska område.. :-) Den där personen som hjälpte dig med utvxl är det någon du kan lämna ut namn på?

Eller finns det någon annan jag kan vända mig till i sthlm-trakten för hjälp med utvxl i bakaxlen?

Tackar!

Du har PM

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...