Hampus_sthlm April 29, 2013 Report Share April 29, 2013 Halloj,Nybliven ägare till en cougar -69 och lika nybliven inom området gamla amerikanska bilar, så hoppas ni har överseende med ett å annat knepigt uttryck.. :-) Håller fortfarande på att läsa/lära mig så mycket jag kan om bilen.Anyhoo, det sitter en "något" modifierad motor i bilen som jag undrar vad ni rekommenderar för utvxl i bakaxeln till. Har läst en hel del trådar här och på andra forum om just detta och förstår att det många gånger är en smaksak. Så min fråga är väl snarare om jag "förlorar"/slösar bort en del av nuvarande trim iom den utvxl som sitter i idag. Jag har väl inga planer på att börja rejsa direkt utan vill väl försöka hitta den gyllene medelvägen. Den är ju redan lite "hetsig" å så, men samtidigt riktigt kul så det stör mig inte... :-)Nedan är vad som är gjort/sitter på bilen;Motor: 351 ClevelandNytt: Vevaxel, ramlager, vevlager, kamaxel-lager, kolvringar, oljepump std samt "pickup", kamdrivning, frostpluggar.Topplock: Procomp Motorsport "3V" 64cc combustion chambers. Single Valve Spring with inner. Max Lift: 0.600. Stainless Steel 2.170” Intake Valves. Stainless Steel 1.910” Exhaust Valves. The Alloy cylinder heads flow over 600 HP and are designed to flow over 725+ HP with a bit of TLC.Topplocksbultar: Arp pinnbultarKamaxel: Comp Cams Rullcam, Duration 270/270. Lift 0.566in.Lyftare: Howards Cams hydralic rollerVippor: Crane Cams roller 1.7Guideplates: Comp Cams guideplates 5/16inStötstänger: Proform. Cromoly, spec. beställd längdInsug: Edelbrock RPM Air-Gap portat till "3V"Förgasare: Edelbrock 600cfm Manuel choke + Edelbrock calibration kit = 1.3 co på SvenskBilProvningOljetråg: Moroso 6 quartsVattenpump: FlowKooler, High-volume.Thermostat: FlowKooler, HighF-low.Soppapump/Regulator: SummitRacing Streep&StripSoppa filter: SummitRacing Streep&StripTändmodul: Procomp Motorsport Multi sparks up to 3000rpmTändspole: Procomp Motorsport High voltageFördelare: Procomp MotorsportTurbin/Torque Converter: TCI Auto, 3,000 to 3,500 rpm stall speed.Bakaxel: Ford 9" 3:00Oilfilter adapter: FordRacing 90 Deg.4V Headers, 3tum avgassystem med H-pipe & 4 tums slut ljuddämpLåda: 3vxl FMX automatTack på förhand!MvhHampus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Hej HampusFina grejor har du i motorn. Du har dock alldeles fel utväxling i baken. Framförallt med det stallet du har på din konverter. Samma som mig, 3:1. För att få ner effekten i backen tidigare, innan det går alldeles för fort på vägen, bör du ha minst 3.5:1. Jag har själv köpt 3.7:1 som så småningom skall in i min klump där bak, alternativt att jag hittar en "spare" klump att jobba med så att bytet går fortare. Vill ju inte att bilen skall stå nåt nu när jag äntligen fått igång den efter 5 års stillestånd :-)Med utväxlingarna jag nämner ovan får du alltså ett högre varv på motorn med samma fart på bilen mot tidigare. Finns utväxlings/hastrigets räknare om du googlar lite. Däckdiameter mm är ju med i uträkningen också. I runda slängar.... om du har 2500varv nu i 100km/h så kanske du har 3000 varv/minut med en 3.7 i baken i stället för en 3.0.Lycka till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Åk ut med bilen kolla vad du har för varv vid 100km/h sen kan du räkna så här. ex. 3,73 utväxling.3,73/3,0= 1,24Tex 2000rpm * 1,24= 2480rpm Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Bra MickeEnkel matte och man har en faktor. För min del blir det 3100rpm om jag konverterar min bak till 3.73 från 3.0 eftersom jag har 2500rpm vid 100 nu. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus_sthlm April 30, 2013 Author Report Share April 30, 2013 Tack för svar grappar! Minor issue med att mäta live då alla mina varvräknare är ur funktion för tillfället... :-) Så fort jag får igång en av dem åker jag ut å mäter.Finns det "färdiga" klumpar med olika utväxlingar eller måste man in å meka runt i befintlig klump? Är det en avancerad operation att ändra utvxl? Nån som har tips på vart man kan lämna in bilen i sthlm-området för denna operation? Som du säger radioman så vill man ju att bilen står still så här i början av säsongen. :-)Trevlig valborg! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Viktigt är att chimsa den rätt, själv visste jag inte hur man gjorde så jag överlät det till en annan som kunde.Han köpte dessutom min gamla klump. Finns mycket till 9" tummarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus_sthlm May 8, 2013 Author Report Share May 8, 2013 mhdin, ser att vi verkar i samma geografiska område.. :-) Den där personen som hjälpte dig med utvxl är det någon du kan lämna ut namn på?Eller finns det någon annan jag kan vända mig till i sthlm-trakten för hjälp med utvxl i bakaxlen?Tackar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin May 8, 2013 Report Share May 8, 2013 mhdin, ser att vi verkar i samma geografiska område.. :-) Den där personen som hjälpte dig med utvxl är det någon du kan lämna ut namn på?Eller finns det någon annan jag kan vända mig till i sthlm-trakten för hjälp med utvxl i bakaxlen?Tackar!Du har PM Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.