Jump to content

Arbetstemperatur 351C?


Hampus_sthlm

Recommended Posts

Halloj,

min 351c verkar inte komma upp i temp ordentligt, är det någon jag behöver oroa mig för/åtgärda?

originalmätaren visar knappt nån temp alls, men den rör sig iaf så mätaren verkar vara hel. Har två externa mätare inkopplade och dom visar 55-60 grader under landsvägskörning i 11mil. Efter att ha kört bilen nästan en hel dag och totalt ca 35 mil så är det bara vid ett kort tillfälle under statskörning som de två externa mätarna gått upp emot 80grader och då gick även originalmätaren upp till hälften.

finns det nån normal/optimal arbetstemp för en 351c?

har läst lite andra trådar ang temp men känner mig lite osäker på om detta är ett normalförfarande eller om jag ska byta termostat?

Tack på förhand!

hampus

Link to comment
Share on other sites

en motor som inte har rätt temp slits fortare, och tar mer soppa och släpper ut mer farliga avgaser. så du bör ha rätt temp, rätt temp beror på vilken termostat du har. men någonstans kring 80-90 grader är normalt.

låter som att åtminstone termostaten är trasig men först måste du vet vilken tempmätare som visar rätt.

sitter original tempgivaren i blockets framkant under termostaten?

är alla 3 mätarna likadana?

är det rätt givare till mätarna?

har du samma tempgivare till alla 3 mätarna?

om inte var sitter tempgivarna?

vad hade du för temp innan du upptäckte att den gick kallt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte ägt bilen så många veckor så mina erfarenheter är begränsade. Först nu som jag hunnit köra bilen ordentligt och bli uppmärksam på tempen.

Ja, originaltempgivaren sitter framtill i blocket. De två externa givarna är av en mer temporär karaktär men har egna givare. En sitter på en av slangarna till kylaren och mäter således vattentempen, den andra sitter på ett rör (slang i original utförande tror jag) som går in till kupén, och mäter väl således också vattentempen. Inte riktigt samma temp som i blocket kanske men iaf en fingervisning om värmen...

de två externa visar exakta grader så där de tempgivarna sitter vet jag alltså exakt temperatur. Givaren i blocket som går till originalmätaren visar ju en ospecificerad skala mellan C och H. De två externa visar väldigt lika temperaturer, skiljer kanske nån grad bara.

när de två externa kommer upp i ca 80+ grader, då rör sig originalmätaren upp emot mitten snabbt. Sitter jag i kö eller kör riktigt sakta så fortsätter tempen stiga upp emot 100 på de två externa och originalmätaren ligger då mellan hälften och hot.

om jag vid dessa temperaturer drar på så jag får in fartvind så sjunker tempen snabbt och bara efter några minuter så är originalmätaren nere vid C igen och de två externa visar 55-65 grader.

Originalmätaren lever ju uppenbarligen, frågan är väl om 55-65 grader är en lämplig arbetstemperatur? Och om jag bör göra något åt det. När jag kör riktigt sakta så går den ju upp i temp ordentligt, men när jag får in fartvind så blir den snabbt kallare.

Link to comment
Share on other sites

Om du har mätt vid två olika ställen så är det nog ingen fara, det ska ju vara olika temperaturer på blocket och vattnet som kommer från kylaren. jag var och åkte och min mätare visar betydligt kallare än vad den brukar. solen lyser med det är inte varma vindar. kylfläktarna gick inte igång fören jag gasade ordentligt och stannade direkt när jag körde normalt.

sen är det ju inte säkert att mätarna visar rätt heller, det gör dom inte på våra Panteror. ford givare och Veglia mätare = ingen höjdare, utan vi ser bara att dom visar ungefär som dom brukar. jag vet inte hur exakta dina originalmätaren är...

jag tycker du ska avvakta och se vad som händer när det blir varmare ute... men du kan ju flytta kabeln och prova vad samma mätare visar på alla 3 ställena om du vill.

Link to comment
Share on other sites

Bra ide ang flytt av kabel. Ska testa det.

Originalkylaren är bytt mot en större griffin kylare, samt originalfläkten är utbytt mot två elektriska dito som än så länge styrs manuellt av mig. Ska dock koppla dem så de går igång automatiskt vid en given temp framöver.

Vad är maxtempen som man bör undvika? Finns lika många olika svar som frågor på nätet ang detta men de flesta verkar säga 180-190F (ca 80-90C) som en bra arbetstemp, precis som dig Anders, och max någonstans 210-220F (ca 99-104C). Är den maxgränsen rimlig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...