Jump to content

Bärarmar fram bytta på 05'an. Det gör jag ALDRIG om.


uffeg

Recommended Posts

Slet med den ena igår och den andra idag.

SATAN vad det satt fast och var trångt och jävligt.

Och varför i h-vete har Ford satt en bultjävel som måste bort så att den ska ut mot den sidan där styrväxeln sitter ???

Bulten hade lätt gått att få ut bakåt istället om den fastsvetsade muttern suttit på framsidan istället.

Och båda bakre bultarna har muttrarna på ovansidan där det är trångt ( och varmt om man nyss flyttat bilen ) istället för tvärt om.

SKITKONSTRUKTÖRER !!!

Hur som helst två dagars slit, 1800 svordomar och 15 blåmärken senare så är dom bytta.

Firar med en kall pilsner i soffan.

På torsdag besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Slet med den ena igår och den andra idag.

SATAN vad det satt fast och var trångt och jävligt.

Och varför i h-vete har Ford satt en bultjävel som måste bort så att den ska ut mot den sidan där styrväxeln sitter ???

Bulten hade lätt gått att få ut bakåt istället om den fastsvetsade muttern suttit på framsidan istället.

Och båda bakre bultarna har muttrarna på ovansidan där det är trångt ( och varmt om man nyss flyttat bilen ) istället för tvärt om.

SKITKONSTRUKTÖRER !!!

Hur som helst två dagars slit, 1800 svordomar och 15 blåmärken senare så är dom bytta.

Firar med en kall pilsner i soffan.

På torsdag besiktning.

Dum fråga kanske men skruvade du inte bort hjulet? Tycker inte det var några problem direkt.

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA såklart jag gjorde.... Det satt fast bara och var trångt och jävligt tyckte jag.

Men nu vet jag ju hur man får bort dom.

Men blåmärken har jag överallt och drog skallen i innerskärmen gjorde jag oxo och strax därefter slog jag hakan i bromsskivan :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju relativt grova bultar så ja de kan sitta rätt bra. Jag har "turen" att ha ett rätt trångt garage så jag kunde ta spärjn mot väggen och sätta foten på den fasta nyckeln annars hade nog varit svårt att få av alla bultar. Om man följer Grufmans mektips med tillägget att för att få ut bulten vid styrväxeln vrid ratten så långt åt ena hållet som möjligt så går det att få ut bulten.

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA såklart jag gjorde.... Det satt fast bara och var trångt och jävligt tyckte jag.

Men nu vet jag ju hur man får bort dom.

Men blåmärken har jag överallt och drog skallen i innerskärmen gjorde jag oxo och strax därefter slog jag hakan i bromsskivan :)

Då va du värd en bira ;)

Link to comment
Share on other sites

Slet med den ena igår och den andra idag.

SATAN vad det satt fast och var trångt och jävligt.

Och varför i h-vete har Ford satt en bultjävel som måste bort så att den ska ut mot den sidan där styrväxeln sitter ???

Bulten hade lätt gått att få ut bakåt istället om den fastsvetsade muttern suttit på framsidan istället.

Och båda bakre bultarna har muttrarna på ovansidan där det är trångt ( och varmt om man nyss flyttat bilen ) istället för tvärt om.

SKITKONSTRUKTÖRER !!!

Hur som helst två dagars slit, 1800 svordomar och 15 blåmärken senare så är dom bytta.

Firar med en kall pilsner i soffan.

På torsdag besiktning.

Jag tyckte inte det var så farligt faktiskt och jag är ingen mek. Men på en pelarlyft och med en stark kompis gick det galant. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte inte det var så farligt faktiskt och jag är ingen mek. Men på en pelarlyft och med en stark kompis gick det galant. :D

MYGEL !! Jag låg på golvet. Följde som tur var Grufmans mektips. Men bilen är låg och det är trångt och jävligt även om man hissat upp ena sidan.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka det var jobbigt. Kollega med Musse pratade om samma bult. Så jag åkte med min 07a till Mustang Performance i Åtvidaberg. Betalade 4200kr för båda bärarmarna och jobb. Tog en kaffe o cig under tiden ;)

Besiktningen gillade bytet. mmmmmmmmmmmm :)

Får se vad besiktningsplitarna hittar, men om jag måste så glider jag nog in och betalar för en kopp kaffe med mek :P

Link to comment
Share on other sites

Får se vad besiktningsplitarna hittar, men om jag måste så glider jag nog in och betalar för en kopp kaffe med mek :P

DET GÖR JAG MED NÄSTA GÅNG !! :)

Hur som helst, kvällsmek ena dan och godkänd besiktning nästa dag !!

Och vilken skillnad på vägen !!!

TYST och fint och inga klonk alls, bättre än nytt faktiskt

Link to comment
Share on other sites

Samma här . Från Åtvidaberg körde jag bara småvägar. Bilen gick som ett strykjärn på vägen. Exakt styrning osv. Bilen är sänkt o med lågprofildäck ;) Vägegenskaperna är underbara , fast lite stötig ;)

DET GÖR JAG MED NÄSTA GÅNG !! :)

Hur som helst, kvällsmek ena dan och godkänd besiktning nästa dag !!

Och vilken skillnad på vägen !!!

TYST och fint och inga klonk alls, bättre än nytt faktiskt

Link to comment
Share on other sites

4200 för båda länkarmarna inklusive jobbet låter väldigt billigt.

Det har varit en del åsikter innan på forumet att man skall köpa de nyaste orginal bärarmarna för att slippa byta ut dem igen.

Jag gav 3600 för båda länkarmarna på Ford i USA för att vara säker på att få rätt grejer.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var billigt o det sägs finnas skillnad mellan ford och ford delar men de är orginal. 2612 kr för båda.

Mustang Front Lower Control Arm Kit

Fits 2005-10 Mustang.

Original equipment on 2007-09 SVT Mustang GT500.

Increased strength ball joints.

Kit contains 1 RH and 1 LH lower control arm assembly.

4200 för båda länkarmarna inklusive jobbet låter väldigt billigt.

Det har varit en del åsikter innan på forumet att man skall köpa de nyaste orginal bärarmarna för att slippa byta ut dem igen.

Jag gav 3600 för båda länkarmarna på Ford i USA för att vara säker på att få rätt grejer.

Link to comment
Share on other sites

Nån idé att bara byta ut bussningarna?

http://www.americanmuscle.com/pmc-total-bushing-kit-0509.html

Känns som om inte bärarmarna i sig är skadade eller slitna räcker det väl att byta ut det som slits :)

Link to comment
Share on other sites

Var samma här, kulleden var kass.

Men det kan inte bara var kulleden som gjort att bilen kändes kass i framvagnen innan nu när jag kan jämföra med hur det känns efteråt :)

Så nya bussningar sitter inte fel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...