Jump to content

V8 4.6L v3, 2005:a, hur mycket olja rymmer den :)


Stefan Åberg

Recommended Posts

Ska lämna bilen på koll hos en duktig bilmek som inte hållit på direkt med Mustanger, men han ska byta olja och kolla allt som kan ge mig nedslag hos besiktningsplitarna på onsdag.

Köpte 5.5L olja via Grufman och hoppas att det räcker för att fylla motorn efter tömning.

Hur mycket olja rymmer egentligen motorn och behöver man nåt extra utifall att det sjunker undan?

Link to comment
Share on other sites

Ska lämna bilen på koll hos en duktig bilmek som inte hållit på direkt med Mustanger, men han ska byta olja och kolla allt som kan ge mig nedslag hos besiktningsplitarna på onsdag.

Köpte 5.5L olja via Grufman och hoppas att det räcker för att fylla motorn efter tömning.

Hur mycket olja rymmer egentligen motorn och behöver man nåt extra utifall att det sjunker undan?

Jag brukar köpa en stor oljedunk och en liten flaska så det räcker för mig även vid efterpåfyllning. Ca 5 liter rymmer motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köpa en stor oljedunk och en liten flaska så det räcker för mig även vid efterpåfyllning. Ca 5 liter rymmer motorn.

4.5 liter innehåller visst Grufmans stora dunk, 0,9 innehåller den lilla...så det borde väl fonka :)

Link to comment
Share on other sites

Tar era olja? Min är otroligt tät och behåller nivån fruktansvärt bra. Har inte behövt fylla på något nån gång, den har haft nivån i överkanten hela tiden. Ska snart byta olja för andra gången under min tid.

Link to comment
Share on other sites

tja, de 5qt + 1qt dunkar jag fick från Grufmans räckte precis då jag även bytte oljefiltret mot ett Ford Racing :)

oljestickan är våt upptill 3 millimeter ovanför minimimärket, borde köpa en 1-liters för att ha om det behövs.

Men som Linde säger, bilen drar ingen olja öht...förvånad jag blev när jag varje vecka kollade stickan de första 2 månaderna, sen varje månad sen dess...har knappt minskat en mm trots att jag kört hela vintern.

Opel Mantan -77 som jag köpte som nybliven 18-åring tankade man olja i och kollade soppan (det avskräckte mig från att köpa en ny bil i nästan 30 år) :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...