Jump to content

Plötsligt dog motorn, nu har jag ingen gnista på tändstiften


Recommended Posts

Hej

Köpte min Mach 1 -69 för två veckor sedan och körde 170 mil från Kalix till Malmö med den. Allt fungerade utmärkt hela vägen.

Men när jag skulle köra upp den ur garaget i förra veckan så stannade motorn i garageuppfaten (har den stående i ett p-garage i en källare) och sen ville den inte starta igen, den tänder inte alls. Jag började med att kolla bränsletillförseln genom att plocka av bensinslangen vid förgasaren och köra med startmotorn och den pumpade fram bensin, så bensinpumpen funkar iaf.

Steg två var att kolla om där var gnista på tändstiften och det är där inte. Det är här jag behöver eran hjälp. Vad kan ha gått sönder på bilen? Fördelaren är nästintill ny och ser väldigt fräsch ut. Ingen fukt inuti den. Har inte kollat med någon mätare om det kommer ström fram til den, men om det gör det, vad kan då vara fel? Hur mäter jag om det kommer ström till fördelaren? Har kirrat länge på startmotorn en hel del när jag har felsökt och vid två tillfällen har jag fått en tändning men det är verkligen bara EN tändning och sen dör motorn och startmotorn fortsätter att gå. Misstänkte först något glapp i en kontakt eller kabel men har inte hittat något.

Alla tips mottages tacksamt, kan tillägga att jag är ganska grön vad gäller mekande med motorer.

Om det är någon som känner att de har koll på sånt här och vill komma och hjälpa mig så är jag mycket tacksam. Betalar givetvis för det! Vill så gärna ha igång bilen så jag kan njuta av den. Bor i Malmö.

Link to comment
Share on other sites

Där har du kanske problemet, har diskuterats förut. Min åsikt är släng skiten.:thumbdown: Ignitorn funkar antingen kanon eller så lägger den bara av. En del har tur o. den funkar hur bra som helst

Börja åtminstone med att prova med en annan.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Sakarias!

Trist det där men jag tror inte du behöver vara orolig. Efter att dessa prylar köptes 2008 har jag läst mycket negativt här på forumet om Pertronix Ignitor och att de bara "lägger av". Själv uppfattade jag det annars som att bilen gick superbra direkt efter byte från gammal original. Tändspole kan ju inte heller uteslutas men troligare är nog modulen. Tändspole och tändkablar är anpassade till detta brytarlösa Ignitor 2. I ditt fall när det snart är juni och man vill ut och köra skulle jag nog ändå köpa en ny modul för ca. 1200 och köra vidare istället för att byta ut fördelaren. Den har ju ändå hållt sedan hösten -08 så förhoppningsvis håller varje modul +5 år.

Borde finnas någon som har en på hyllan i Malmö. Kanske någon annan på forumet vet var man snabbast kan köpa en. Hör av dig om hur det går!!

Mats

Link to comment
Share on other sites

Då satsar jag på en ny Ignitor. Är som du säger Mats att man gärna villl ut o köra nu. Det får bli ev byte till vintern isf. Letar efter återförsäljare i Malmö men har inte hittat någon. Har någon tips på återförsäljare här så kom gärna med dem :)

Link to comment
Share on other sites

Kolla alla anslutningar och jordningar så att dom sitter fast.

Om du inte har kunskap själv be nån kunnig om hjälp med resten.

Försök att få nån att kolla så ignitorn och tändspolen är rätt kopplade och att dom har minst 12 volt fram i matningen, när du jordar tändspolen så ska det vara 12 volt på +. Kolla så att avståndet i mellan magnetgivaren och ignitorenheten i fördelaren är rätt och att höjden är rätt på magnetgivaren detta är mycket viktigt för optimal funktion. Om du inte har instruktioner sök på nätet. Eller om nån i din närhet ifrån klubben kan ställa upp och hjälpa till.

Köp inte nytt utan att kolla ovanstående först. Kolla att alla anslutningar sitter fast.

Ladda batteriet om har du har malt länge så att du får ordentlig snurr på maskin.

Oftast brukar det vara enkla skitfel!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha! Det verkar som att det var ignitorn som gett upp. Dahlhems hade nästan en veckas leveranstid men jag fick tag i en ny ignitor i Lund men den passade tyvärr inte så det blev till att lämna in bilen. Förhoppningsvis får jag tillbaka den innan helgen :) Fördelaren satt lite löst så jag misstänkte att jag kan ha rubbat den lite när jag pillade på den. Så de kollar över så att tändningen också är rätt inställd. Än en gång, tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Nu är bilen igång igen. Det var spännstiftet som sitter på kugget vid fördelaraxeln/vevaxeln som hade gått av. Ett nytt sådant och en inställning av tändningen så går den fint igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...