Jump to content

Signalhorn - gnistrar i ratten - Mustang Cab 1968


Recommended Posts

Hej,

Har en Grant träratt monterad och det slår gnistor i ratten när man tutar. Vidare så är funktionen lite så-så. Tutan funkar i början men efter några försök blir det inte mycket till ljud. Mest ett väsande och som sagt så slår det gnistor. Fick kickning på besiktningen förra gången men lyckades komma igenom. Nu är det dags igen för besikting och ville därför kolla om någon känner till detta eller har erfarenheter/råd att dela med sig. Saknas det något relä eller något som är paj kanske? Är ingen hejare på detta och normalt använder jag aldrig signalhornet. Men besiktningspersonalen har ofta en annan åsikt om detta.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har en Grant träratt monterad och det slår gnistor i ratten när man tutar. Vidare så är funktionen lite så-så. Tutan funkar i början men efter några försök blir det inte mycket till ljud. Mest ett väsande och som sagt så slår det gnistor. Fick kickning på besiktningen förra gången men lyckades komma igenom. Nu är det dags igen för besikting och ville därför kolla om någon känner till detta eller har erfarenheter/råd att dela med sig. Saknas det något relä eller något som är paj kanske? Är ingen hejare på detta och normalt använder jag aldrig signalhornet. Men besiktningspersonalen har ofta en annan åsikt om detta.

Hej!

Inte insatt i din årsmodell men det låter som dålig kontakt i tutan. Skruva bort, kolla om det är dålig kontakt eller ärjat

Link to comment
Share on other sites

Jag hade precis samma på min 68'a cab med Grant-ratt. Problemet satt inte i ratten utan den ena tutan var kortsluten. Det finns original inga reläer så prova att koppla bort en tuta i taget, om du har båda kvar. Jag kör med en tuta numera... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Först vill jag bara påminna om att USA bilar i allmänhet under nästan alla år är mycket osäkra gällande el, en sådan sak är signalhorn, som alla kanske vet så har vi vanligast någon form av jordning för signalhorn, innerbelysning mm i våra europeiska bilar. Alltså man jordar lampor och signalanordningar för att få dessa att fungera, men inte i USA bilar där kortsluter man prylarna med plus +?. Grantrattens signalfunktion är rena vansinnet till lika originalratten. Jag brukar ge rådet vid montering, att isolera dessa delar lite extra med silvertape, alltså klä in baksidor av kontaktplattor med lite extra silvertape för att undvika kortslutningar så mycket som möjligt. Att det blir gnistor är inget konstigt, varje kontakttillfälle är en koppling av plus till plus, detta ger gnistor. Ett bra sätt att få dessa kontaktögonblick gynnsamma är att koppla om systemet med samma typ av relästyrning som tex vid extraljusmontage på bruksbilen, ett plus är i sammanhanget att säkra upp med en säkring till. Alltså du kan göra systemet mer gynnsamt mot kortslutning genom att montera relä till signalhorn, en annan fördel man får på köpet är distinktare reaktion på horn. Detta med relä är något som även gör belysning som tex hel-halvljus mer gynnsamt och starkare.;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Kan detta förklaras lite mer i detalj för en "lekman" dvs. inte kunnig? Vad för relä? Var kan det köpas (Mekonomen kanske)? Var skall det monteras osv? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Startade igår och märkte att på tomgång låter tutan mer som ett väsande men om jag gasar så blir det mere "ljud" så att säga. Gnistrar gör det. Har tyvärr inte haft tid att göra något mer. Får fixa efter besiktningen.

Tack för respons.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tröttnade på allt sprakande och gnistrande och att tutan fungerade ibland och ibland inte, så jag kopplade bort tutan och satte dit en fjädrande strömbrytare istället. Funkar perfekt och inga problem vid besiktningen.

Lasse

post-84-144839309176_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tröttnade på allt sprakande och gnistrande och att tutan fungerade ibland och ibland inte, så jag kopplade bort tutan och satte dit en fjädrande strömbrytare istället. Funkar perfekt och inga problem vid besiktningen.

Lasse

jag gjorde lika dant men jag satte den fjädrande strömbrytaren mitt i signalhornet. Funkar perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...