Happy June 24, 2013 Report June 24, 2013 Hejsan samman fattar så här . olja:10/40 Tempraturer efter oljebyte.Kylare 60 graderVattenpump 100 graderOljan i topplocket 98 graderTappar tryck vart efter motorn blir varm sedan kommer mer ljud ifrån lyftarna.Vad göra?Byta oljepumpByta termostatByta kylare (alu)Byta till annan olja? Citera
Happy June 25, 2013 Author Report June 25, 2013 En fundering.om termostaten inte öppnar helt ???Jag provar att byta den först. Citera
Macke June 25, 2013 Report June 25, 2013 Jag kör alltid 20-50 olja i min, ger ett bättre oljetryck på varm motor. 10/40 är nog mer av en vinterolja till gamla v8or. Citera
NackaBosse June 25, 2013 Report June 25, 2013 Den här kör jag på. Kanonolja till kanonpris. http://www.abergsvtc.se/product_info.php?products_id=44900 Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 25, 2013 Report June 25, 2013 Hej. En vanlig kombination för just värme är också tändpunkten, kylaren kanske inte mår bra längre, 20-50 är i en lite sliten maskin att föredra. Den viscon kan ge högt tryck i början och sedan få ett normaltryck vi varm körd motor, kan kanske vara slitet som jag skrev i början och dags för lyftarbyte mm. Du kanske läst lite om mitt motorkrångel, det behövs så lite för att göra så mycket, ja ja det var inte min motor vi skulle prata om här, ber om ursäkt för det. Jag vet inte så mycket om din motor men misstänker att det kan vara ett allmänt och jämt slitage som kan ligga bakom det du skriver. Jag skriver alltid för mycket men jag tycker att du skall vara observant på att det kan vara så f-b mycket som kan fallera, dålig kylare, trasig eller gammal termostat, sliten kam-lyftare, slitna eller lite för stora toleranser mm. Citera
Happy June 28, 2013 Author Report June 28, 2013 Min motor 302 är fixad -09 å då måste 10/40 olja vara perfekt tycker man.Jag bytte termostat till en 80 gradare. Gav detta resultat*olje trycket ökade lite*Kylarvattnet blir inte lika varmtsumma sumarum: termostaten öppnade sig inte till max . Motorn blev varm och oljan tunnare och lägre oljetryck.Kan detta stämma jag är ju bara en simpel Snickare Citera
Happy July 4, 2013 Author Report July 4, 2013 Oljan som jag har 10w-40 kan det ge missljud vid start av varm motor? Eftersom jag inte hade det problemet innan oljebytat?ett klonkande i 3-5 sekunder sedan startar den. men aldrig när motorn är kall. Som att oljan är tunnare när den blivit varm.Ska köpa 20w-50 istället och prova så återkommer jag Citera
Happy July 6, 2013 Author Report July 6, 2013 med 20w-50 mycket bättre och ställde på soppan lite. Går bra nu Citera
turbo57 July 6, 2013 Report July 6, 2013 Kul att det verkar funka bättre ,då ska jag nog använda 20/50 olja till min motor:thumbup:/Leif Citera
Recommended Posts