Jump to content

varm motor


Happy

Recommended Posts

Hejsan samman fattar så här .

olja:10/40

Tempraturer efter oljebyte.

Kylare 60 grader

Vattenpump 100 grader

Oljan i topplocket 98 grader

Tappar tryck vart efter motorn blir varm sedan kommer mer ljud ifrån lyftarna.

Vad göra?

Byta oljepump

Byta termostat

Byta kylare (alu)

Byta till annan olja?

Link to comment
Share on other sites

Hej. En vanlig kombination för just värme är också tändpunkten, kylaren kanske inte mår bra längre, 20-50 är i en lite sliten maskin att föredra. Den viscon kan ge högt tryck i början och sedan få ett normaltryck vi varm körd motor, kan kanske vara slitet som jag skrev i början och dags för lyftarbyte mm. Du kanske läst lite om mitt motorkrångel, det behövs så lite för att göra så mycket, ja ja det var inte min motor vi skulle prata om här, ber om ursäkt för det. Jag vet inte så mycket om din motor men misstänker att det kan vara ett allmänt och jämt slitage som kan ligga bakom det du skriver. Jag skriver alltid för mycket men jag tycker att du skall vara observant på att det kan vara så f-b mycket som kan fallera, dålig kylare, trasig eller gammal termostat, sliten kam-lyftare, slitna eller lite för stora toleranser mm.:?

Link to comment
Share on other sites

Min motor 302 är fixad -09 å då måste 10/40 olja vara perfekt tycker man.

Jag bytte termostat till en 80 gradare. Gav detta resultat

*olje trycket ökade lite

*Kylarvattnet blir inte lika varmt

summa sumarum: termostaten öppnade sig inte till max . Motorn blev varm och oljan tunnare och lägre oljetryck.

Kan detta stämma jag är ju bara en simpel Snickare

Link to comment
Share on other sites

Oljan som jag har 10w-40 kan det ge missljud vid start av varm motor? Eftersom jag inte hade det problemet innan oljebytat?

ett klonkande i 3-5 sekunder sedan startar den. men aldrig när motorn är kall. Som att oljan är tunnare när den blivit varm.

Ska köpa 20w-50 istället och prova så återkommer jag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...