Jump to content

Recommended Posts

Tyvärr är det väl så att dagens oljor inte riktigt lever upp till de gamla Amerikanska minareloljorna. Ny syntetoljor är för dagens motorer det bästa. För gammla klassiker så är mineralolja 20/50 att föredra.

Använder själv enbart Kendall's oljor då de är en av de få riktiga mineraloljorna som finns kvar som är tillverkade i USA.

Penzoil tillverkas i Belgien och Quaker State i Schweitz och tar genomgående sin Europa olja från Brittish Petrolium.

Tråkigt.

Så vill men köra riktigt gammal go klassisk olja med högst kvalitet till sin Vinkel 8. Då är det Kendall GT High Performance 20/50 som luktar och känns bäst. Rand 76 också en klassiker deras High Performance olja 15/40 används oförändrad i 68 % av NASCAR teamen

Pris för Kendall ca 330-380 per 4 liter

Alla olja fungerar givetvis till bilen. Men som lite av freaks som vi alla Mustangägare är så känns det riktig bra med hederlig US Mineral.

//Mach I 428 CJ

Hej

Det du skriver har jag sett på flera ställen och disskuterats här förr.

Det enda arrgumentet är alltid samma sak "klassisk", "hederlig mineralolja" etc, etc

Däremot har jag aldrig sett någon rimlig förklaring varför "gammal" olja skulle vara bättre än moderna oljor.

Vad är det för hokuspokus som moderna oljetillverkare tyckts glömt bort?

Ännu konstigare är ju att en sådan olja har ett "Bil Tema" pris för 4 liter vilket också är orimmligt om bara någon promille använder den.

Jag tror påståendet är något som Penzoil och Quakerstate kör med som säljarrgument.

Jag har provat alla möjliga oljor och kvalite' kostar och det är ingen större skillnad mellan tillverkare.

Det vore intressant att få veta mer.

I dagens läge är största delen av oljorna tillräckligt bra för en gammal vinkel. Rent oljefilter och regelbundna byten räcker bra. I våra förhållanden är en olja runt 10W-40 fullt tillräcklig.

Om man inte har tillräckligt oljetryck med en sådan olja, är oljepumpen sliten och bör bytas.

Runt 1 kg tryck på tomgång med varm olja o. motor är minimi riktvärde.

Specialoljor behövs endast vid extremt höga eller låga oljetemperaturer, höga lagerhastigheter, exeptionell belastning eller extraordinära toleranser.

Oljans arbetstemperatur bör vara så hög att det vatten som möjligen kondenseras, avdunstar vid körning.

Teoretiskt tänkt borde man ha termostatstyrd separat oljekylare, men det är nog vanligtvis överdrivet.

Jag kör själv med billig mineralolja, är väl för snål......

Har aldrig haft problem med slagg, koks eller dylikt. Inga skärmärken i cylinderväggar eller på kolvar heller. Lagerytorna har sett bra ut vid kontroll, så oljefilmen har hållit.

Kör med fabrikstoleranser i gatmotorn, men vid trim har jag justerat lite.

Glömde att tillägga att vissa nya turbodieslar ställer högre krav på oljan, t.ex. VW TDI med pumpmunstycken är en sådan motor. Där bör man följa tillverkarens rekommendationer, då är det syntetblandning som gäller. Det är dock ingen idé med superhyperturbohighperformance- oljor annars. Variationer i tillsatserna förekommer, vissa tillverkares oljor tvättar effektivare, vissa föredrar andra egenskaper.

Hej.

Jag vill inte kasta smuts på någon olja mer än

syntetoljor som inte är bra för gammla FORD

V8or. :cry:

Men däremot vill jag ge ett högt betyg åt USA

oljor, hur kan så många motorer V8or gå fort-

farande original om inte oljorna från USA skulle

vara bra. :?:

Duckhams Engelsk klassiker kanon 20-50. 8)

76 Oils USA kanon olja gammla typen 20-50. :)

Kendahl USA också kanon olja 20-40. :shock:

Millers Oils USA Mfl vad skall en USA motor köras

på om inte minneral olja från USA, det är i

alla fall bekräftat att dessa oljor mfl gör att en

motor från USA lever länge.. :wink:

Om man börjar med hårklyverier, så kan man vinna lite hästar med vissa moderna syntetoljor. Det beror närmast på att de är mera lättflytande, samt att vissa oljor har friktionsminskande tillsatsämnen som åter andra saknar.

Det är dock ingen mening att punga ut mucho dineros för dessa oljor, en gammal vinkel klarar sej bra med oljor runt 10W 40 eller 15W 40.

Handen upp, alla som tror att racingteamen kör med den olja de gör reklam för. .....

Trodde väl det ;-].

  • 2 weeks later...

För ca 10 år sedan fanns en kille i Fordklubben som hjälpte oss med att titta i våra förbränningsrum mha en fiberoptisk kamera. Vi kollade bl.a i en Volvo 940 Taxi med 34000 mil på mätaren. Den var körd på Q8 bensin och det byttes till "vanlig" Q8 15-40 var 500:e mil. Bilen var som ny i förbränningsrum och ventiltallrikar etc. Detta påstods bero på, dels de täta oljebytena, men också på att bensin och olja från samma bolag använts. Bensin och oljors additiv är avpassade för varandra.

Dessutom - alla oljor - syntet eller inte slutar att fungera vid (förhållandevis) låga temperaturer.

Min uppfattning är att det ä r intervallet mellan oljebytena som är vikigast!

Tro vad Ni vill ;-)

Eftersom jag är i branschen, dock inte i bil eller motorbranschen men i olje och maskinbranschen, så slår jag mig inte för bröstet ändå *L*. :wink:

Dock tror och anser jag det ligga till så här, att syntetolja är i grunden en bättre olja.

Du har fördelar som tex. att den är mer hållbar, du kan köra längre på den utan att den blir dålig, den är tunnare = den stjäl inte effekt samt att den behåller sin viskositet vid kyla.

Men det finns naturligtvis saker som gör att den inte är lämplig i alla applicationer.

Till exempel så är syntetolja tunnare/flyktigare och den leter sig ut genom otäta V8 block och ventiltätningar.

Dessutom är den aggressiv och tar död på ventiltätningar, o-ringar och packningar som säkerligen inte är anpassade för dagens syntetolja.

Fördelen samt nackdelen med mineralolja är i stort då naturligtvis motsatt.

Snällare mot allt gummi i motorn, tjockare vilket betyder att oljetrycket bibehålls även med dåliga oljepumpar samt att den inte letar sig ut lika lätt genom dåliga ventiltätningar m.m.

Nackdelen är då livslängden samt att den blir trögare och tjockare vid sträng kyla.

Till saken hör då till fördel för mineralolja och de flesta motorentusiaster.

Vi kör aldrig på vintern, vi kör inte 1000-tals mil på oljan m.m.

Tvärtom så överarbetar de flesta motorentusiasterdetta med oljebyten och byter 1-2-3 ggr. per säsong trots att de inte kör mer än ca 500 mil. Detta till glädje för oljefabrikanterna.

Kör så det ryker *L* Tommy. 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...