Jump to content

Vippor


Happy

Recommended Posts

Funderar på skaffa rullvippor.

Fördelar?

Nackdelar?

Vad ska jag ha för modell etc.

har detta i motorn nu

302 cui

Kolvar: Badger

Stakar: TWR

Kam: Streetrace Lyft 460,Duration 288 ( Bästa vrid 2'000- 5'600)

http://www.capitolsupply.com/gov/catalog/5-0-302-cid-v8-6054580/sealed-power-engine-parts-cs108r-cs108r-napa-sepcs108r-cs8443700.html

Ventilspel: Hydraliska

Förgasare: Edelbrock 600 cfm

Insug: Edelbrock Performer ( Bästa vrid 1'500- 6'500)

Toppar: Orginal med uppborrade insug (till vad vet jag ej)

Enligt förra ägaren så ska det vara 300-330 Hk.

MVH//Happy

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett skorpion "drop in" kit till min Cleveland, bara att bulta i utan att behöva bygga om nått alls, snabbt och enkelt. Sen om det "ger nått" vet jag inte men ska väl spara lite slitage på ventilstyrningara iaf, rimligt vis bör det ju även gå bra mkt lättare med lagrade vippor än std oxå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

När jag förra vintern satte ihop min motor så köpte jag nya låsmuttrar till vipporna från Engine Kit Racing, jag ville sådana med den xtra insex låsningen på topp.Frågade då Per där om det skulle vara värt att köpa en helsatts med rullvippor inkl. muttrar, men enligt vad tyckte så har man inte alu. toppar och ev rullkam så blir effekten inte märk bar. Viktigaste var att kolla så att inte standard vipporna inte är slitna.

Men det finns säkert andra åsikter...

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är ingen expert i ämnet men en rullvippa ger mindre friktion än en vanlig vippa vilket bör vara positivt. Rullvippor är att föredra om man ska varva motorn mycket. Jag är tveksam att att du får något effekttillskott med att byta från vanliga vippor till rullvippor. Rullvippor tar större plats och original ventilkåpor kommer inte att passa.

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med de andra som svarat.

Ser ingen anledning att uppdatera till rullvippor om du inte byter till rullkam.

Detta pga. utan rullkam så är flankarna på kammen ganska vänliga för lyftarna.

Rullkam öppnar ventilerna mycket snabbare och då kan original vipporna "böjas" lite grann under öppningen.

Jag har lärt mig den hårda vägen.

Billiga rullvippor är bättre än original när de är nya, men måste kastas efter ca. 1000mil.

Detta pga billiga rullvippor har för stora rullager/dålig kvalitet och med detta så slits de då ut fort pga. vipporna inte rör sig så mycket (ungefär 1/8 varv max).

Så om du inte har rullkam och inte ska varva mer än 6000 - 6500 rpm, behåll original. Funkar nog bäst med kammen du har.

Använd dessa pengar istället på andra uppgraderingar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...