Jump to content

Registreringsbesiktning


turbo57

Recommended Posts

Besiktigade i Sköde idag. Åt helvete, ursäkta ordvalet. 2 punkter som han anmärkte på. 1.Fram-och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats 2. motor med kraftöverföring utbytts eller bromssystem utbytts. Jag har som de som följt mitt projekt ersatt 289 med en 302 och ändrat från manuell till automat, satt på ett 2 krets system med nya bromsdelar, samt svetsat ett antal nya plåtar. För detta straffas jag nu med att jag måste skaffa ett protokoll för amatörbyggen, enl VVFS 203:22 k41§4, samt intyg fordonsbuller enl VVFS 2003:22 k 41 §17. Visst är det fantastiskt kul, alltså inget regnummer och jaga SFRO först och sen besiktning igen:thumbdown:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Jag berättade ingenting, såg bara att han gick med sin lampa och tittade, påpekade att den och den delen är bytt, motor bytt , huvudcylinder bytt. Efter betalning givetvis kom papperna fram om de här paragraferna och så påpekade att det är så mycket gjort att det måste besiktigas av SFRO:confused:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Ja fy f-n, vilket bakslag för dig. Inte ens så man kan skratta åt det...

Kan väl inte vara fel att byta till frisk plåt, så länge man inte kapar bort chassinummer... men tydligen..

Motor byte, lådbyte, uppgradering av bromsar... visst är det reg. bes. så är det, suck.... hade det vart en vanlig besiktning så hade de säkert inte brytt sig.

Hoppas du tar nya tag, kämpar på som du gjort tidigare.

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Har varit i kontakt med SFRO besiktningsman Alingsås idag, och pratat lite och lotsat honom till min projekttråd här på forumet. Han säjer direkt att mina eskapader inte bör innebära en besiktning hos dem, fick tillstånd av honom att ge ut hans telefonnummer till besiktningsorgan . Pratat med Opus bilprovning igen och ärendet är överlämnat till deras tekniska avdelning, med hänvisning till SFRO nummer och projektet här på forumet, får se hur det går/Leif

Link to comment
Share on other sites

Tekniska avdelningen på OPUS bilprovning har ringt nu. Besiktningsmannen har rätt enligt dem. Delarna som sitter där nu satt ju inte på när bilen var ny, alltså är det ombyggt fordon:confused:. Varit kontakt med SFRO igen Luigi i Alingsås, han hävdar fortfarande att det inte är ett ombyggt fordon, han är så hygglig att han ska försöka få tag på besiktningsmannen för att veta vilken typ av protokoll som de kräver. MOMENT 22/Leif:cry:

Link to comment
Share on other sites

Hade en F-150 Lightning en gång som skulle reg.bes. Den hade gått i Spanien med spanskt regbevis och allt...tog mig 6 olika stationer och 11 besiktningar innan den blev godkänd, allt p g a orden "upp till besiktningsman" . En besiktningsman anmärkte till och med på att det var fel färg på det spanska reg.beviset (vilket det så klart inte var).

Bör tilläggas att den ena gubben underkända vad den föregående godkänt osv osv osv... Till slut fick jag tag på en "normal" människa som faktiskt gick efter VVFS.. (Som jag vid den tidpunkten fn i mig kunde utantill :) )..

Lycka till!! Jag håller på dig!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla vänliga kommentarer. Kan man avbryta en regbesiktning och välja nån annan station eller måste man tillbaka till paragrafryttarna?, givetvis är delarna som sitter på min bil inte de som satt på bilen de samma som satt när den kom från fabriken som de påstår att det är vad de tittar på/Leif

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt en del av din renovering men har inte alla detaljer i huvet.

Gissningsvis var detta en Mustang med 6:a original.

Byter man då till V8 (din motor ser ut att vara en original 289 med 2 ports förgasar insug).

Då vad jag vet måste framvagnsbalk tillsammans med allt som sitter på (såsom bromsar etc.) åven bytas.

Har man gjort det ska det inte vara ett ombyggt fordon.

Det enda isåfall gjort är ett motorbyte och man gjort nödvändiga uppdateringar så den stämmer mot vad V8 versionen hade från fabrik.

Hade en gång i tiden en BMW 2800 som jag satt i en Ford 289.

Omöjlig att regbesikta.

Problemet var att jag gick direkt till Ford motor.

Lösningen var att köpa en mer eller mindre skrot bil som var en BMW 3.0 (exakt samma men med 3 liter sexa istället för 2.8 liter sexa) och sedan bygga min bil runt det nya chassi nummret (gjorde det enklare men så får man inte säga officiellt, bytte chassi nummret), sedan var det inga problem.

Tyvärr är det som så att besiktningmännen har inte kunskap så döljer de det i att inte godkänna bilen.

Testa och åk till andra besiktnings ställen och ha så mycket info som möjligt med dig.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att läsa Leif.

Jag hade provat att höra med SFRO-killen om han kunde rekommendera en annan station att köra till.

Hoppas det löser sej efter allt jobb du har lagt ner. :-)

Med vänlig hälsning. Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det var en 6:a från början men motorn som var med är en 302 från 68 det får man ju fram med hjälp av gjutnumret och det enda som är gjort med den nu är att den är helrenoverad med orginalkam och inga effekthöjande åtgärder. Har jag inte fel så tror jag att 302 har 210 hk och 289 190 hk, så det skiljer inte så mycket. Bromsar fram och bak är helrenoverade, 5 bultade axlar både fram och bak, vad kan man mer göra? :confused:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Vilken motor bilen hadde från fabrik får du fram av chassi nr.

bygg tillbaka bilen med de delar du bytt ut och kör tillbaka, motor kan inte ha någon betydelse då 289 och 302 inte har någon större effekt skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag inga delar att byta tillbaks till. Huvudcylindern som satt på var skrot och den som sitter nu är för V8 och bakaxeln som användes vid renoveringen är 4 bultad, motorn var ju med bilen. Förhoppningsvis går det att vända sig till en annan station :-|/Leif

Link to comment
Share on other sites

Vänta här nu Leif, var bakaxeln som satt på 4 bultad.:confused: Då har det setat en 6:A i den, har du inga papper eller gammalt reg. bevis som säger att det har varit en 289 i den. Då är det ombyggt fordon, surt men sant.

Link to comment
Share on other sites

Nej Micke den bakaxeln som sitter på nu var på bilen, den 4 bultade har använts vid renoveringen helt utan bromsar, men har fungerat för transport och förflyttning. Har inga papper utan alla papper som fanns till bilen har killen som importerade åt mig skickat till transportstyrelsen(Synd att han inte kopierade innan), helt klart är att det är fel motor så det går ju aldrig att sälja som originalbil men jag har ju gjort en hel del ändringar så det hade nog inte gått ändå. Men det är ju inte aktuellt. :crazy:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Nej Micke den bakaxeln som sitter på nu var på bilen, den 4 bultade har använts vid renoveringen helt utan bromsar, men har fungerat för transport och förflyttning. Har inga papper utan alla papper som fanns till bilen har killen som importerade åt mig skickat till transportstyrelsen(Synd att han inte kopierade innan), helt klart är att det är fel motor så det går ju aldrig att sälja som originalbil men jag har ju gjort en hel del ändringar så det hade nog inte gått ändå. Men det är ju inte aktuellt. :crazy:/Leif

Det går att kontakta dom så får du kopia på allt det fick jag! inga problem alls!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...