Jump to content

Problem med topppackning 289


Drivax

Recommended Posts

Hej har nyss köpt en fairlane -66 ren objekt fick med detta forumets hjälp igång motorn det visade sig att det satt en vass kam från en 351 i min 289a annan tänföljd . Nu till problemet när jag väl fick motorn att gå gick toppackningen på 6 cylinder mot vatten kanalen det samma hade hänt en gång tidigare förr förra ägaren. Har kollat både topplanterna och blockplan vist det är 5hundradelar skevt på bägge där packningen har läckt men tycker Att packningen borde ha tätat ändå kan det ha och göra med kamen

och diverse miständningar vid diverse startförsök? Har bytt topppackningar innan med är absolut ingen expert . Vad kan detta bero på? Tacksam för svar kanske är det någon annan som har haft liknande problem. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag ha ingen ting med monteringen att göra köpte bilen i detta skick. Och hittar ej felet varför pack gått 2ggr. Kan topparna vara för mycket planade. Hur mäter man det?

Link to comment
Share on other sites

Du kan räkna bort att topparna har planats för mycket.

Om så är fallet har man försökt någon gång att öka kompressionen.

Är det för hög kompression vid hög tändning brukar resultatet bli trasig kolv, vevlager. Det är oftast som händer på turbo och kompressor bilar.

Om jag förstår dig rätt, så köpte du bilen med blåst topplockspackning.

Då kan det vara så enkelt att topplocksbultarna inte har blivit åtdragne med rätt moment.

Har de blivit dragna för hårt och kommit in i det "plastiska området" (dras ut istället för ge tryck mellan topp och block), då är de bara att kasta.

Min rekomendation plana topparna och köp nya topplocksbultar eftersom du inte vet hur det var ihopsatt från början.

Ang. 351 kam.

Om jag inte missminner mig så har den en annan tändningsföljd jämfört med 289 och 302.

Eftersom du även har misständingar så kan boven vara felaktig tändföljd.

Du måste kolla om det är rätt tändföljd.

Link to comment
Share on other sites

[TABLE]

[TR]

[TD]Ford Engines:

5.0L HO, 351W, 351M, 351C, 400Ford-50-351-400-V8_Firing-Order.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ford Engines: 5.0L HO, 351W, 351M, 351C, 400:

Rotation: Counter-clockwise

Firing Order: 1-3-7-2-6-5-4-8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ford Most V8 EnginesFord-most-V8_Firing-Order.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ford Most V8 Engines:

Rotation: Counter-clockwise

Firing Order: 1-5-4-2-6-3-7-8

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

vad har du använt för packning...

jag har alltid använt Felpro 1013 "performance packning" till min 351 Cleveland. förutom en gång när jag inte fick jag inte tag på den utan köpte samma som är i Fel-Pro FS8347PT - Gasket Sets. skulle funka lika bra...

när jag började fylla vatten så började det komma ut vatten mellan blocket och toppen utan att jag hade startat motorn! utan övertryck! :confused:

tycke det var helt konstigt plockade bort toppen och frågade runt lite, men alla sa måste vara fel på toppen eller blocket. men blocket eller toppen borde ju inte ha gått sönder bara så där utan vidare.

så jag tänkte jag har inget att förlora förutom lite tid så jag tog min gamla Felpro 1013 packning satte lite klet (duttade bara lite med fingret) (aldrig använt klet förut eller senare! har aldrig behöft!) runt vatten kanalerna och drog toppen fyllde vatten, ingen läcka!

provade att starta, ingen läcka!

körde, ingen läcka!

pratade med Glenn på Nya Motormetropolen som jag köpte packningen från och han sa måste vara nått fel på packningen. han ringdeHansen Racing men dom trodde inte på mej utan menade att det var mitt fel!! jag fick igen mina pengarna av Glenn.

Tack Glenn! Nya Motormetropolen

jag skulle aldrig använda en vanlig packning igen, utan jag köper bara Felpro performance packningar...

jag har bytt alla mina bultar i motorn, till ARP. du vet inte vad dina gamla bultar varit med om! :confused: jag ser det som en en billig försäkring!

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren Anders jag har mätt på packningen och en är 1,3mm runt hela borde skilja en tiondel kanske kan vara packningens fel märket va felpro nya bultar ska jag köpa om jag sätter i hop motorn har fått tag i en 5.0a från -88 som jag är sugen på köpa. Ska ringa till Bilprovningen i morgon och se vad dom säger om motorbytet

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Är på g att sätta ihop motorn har inte hitat något specifikt fel nyrenoverade toppar och ny kamaxel her den en ärlig chans till då det inte va jag som monterade den förra gången. Någon som har haft problem med spräckta cylindrar..? Bara en tanke

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Lägger in en liten sak runt detta med kam, det är mycket vanligt att man använder

trimkam till 289-302 i en 351W, men helt rätt är att 351W har en egen tändningsföljd.;)

Sedan är jag lite kritisk mot att man skall plana original gjutjärnstoppar, det är

ganska korkat efter som denna typ av topp är näst intill omöjlig att få skev.:think:

Det är samma här som med kamaxlar, det finns en fruktansvärd massa topplock att

välja på, dessa spar mycket bekymmer, obs en del av dessa tillbehörtoppar är

egentligen skeva från början pga att dom tillverkats med dåligt gjutmatial som

också gör att dom kan vara billiga på marknaden.;)

Ber åter igen om ursäkt för långt utlägg.

Link to comment
Share on other sites

Plan fräste dom bara 0.1mm satt i nya ventiler och fjädrar vet fortfarande inte varför topppackningar gått men det va ju inte jag som satt ihop den ger den en chans til för jag vill gärna ha kvar original motorn alla tips är väl motagna

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Är på g att sätta ihop motorn har inte hitat något specifikt fel nyrenoverade toppar och ny kamaxel her den en ärlig chans till då det inte va jag som monterade den förra gången. Någon som har haft problem med spräckta cylindrar..? Bara en tanke

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Om det varit problem med packning vid vattenkanal så kan det ju vara en spricka.

En spricka kan vara svår att se, testa med läck/sök-vätska.

En spricka kan också "visa sig" när toppen är dragen/motor blir varm(tryck)

Pierre

Link to comment
Share on other sites

Var för just vatten kanal ???? Jag ultraljud s tvättade topparna sedan inspekterade et vant öga dom hadde mycket funderingar kring sprickor funderade oxå på om det kunde vara en spricka i cylinderloppet. Men jag ger det en chans till så får jag se om det funkar har ju inte satt ihop den skälv innan. Funkar det inte nu åker den i sopptunnan och en fungerande motofr införskaffas.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Toppackning hadde läckt melan cylindern och en liten vatten kanal samma ställe bäge gångerna hat inte hittat något fel eftersom jag

Inte satt ihop det skälv ger jag den en chans till enda jag kan tänka mig är mojligtvis misständningar men det borde ju inte bli högrr tryck än när det är perfekt

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej nu är jag på g att sätta i hop motorn igen med planade nyrenoverade toppar och en ny kam. Min teori är att misstäningarna gjorde så att toppackningen get sig på den svagaste punkten båda gångerna . Nu till frågan ska man inte efterdra toppbultarna..???? Varför inte har alltid efterdragit toppbultarna innan och det har alltid gått o dra dom lite till när packningen har satt sig. Har använt felpro packningar och dragit dom i tre steg.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, de ska efterdras efter motorn har blivit varmkörd.

Dock ska de dras då motorn har svalnat.

Lossa 1 bult i taget ca 1/2 varv och sen dra den till momentet den ska ha.

Viktigt också att efterdra dem i samma sekvens som anges vid montering av topparna.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu är jag väldigt konfunderad, jag har skruvat Mustang sedan 1986 och har ALDRIG

efter dragit några toppar gjutjärn, det har blivit en del sådana.;)

Däremot är det jätteviktigt att montera en nyplanad topp med nya topplocksbultar,

det kan ibland vara nödvändigt att efterdra aluminiumtoppar, men talar man

då om en modernare typ av bottendel motor (Block).

Link to comment
Share on other sites

Jag har skruvat bilar sen 70-talet.

I början var det SAAB V4 och Volvo.

Det har alltid varit en norm för mig att efterdra topp(ar) efter varmkörning.

Ett fel jag gjorde var att inte byta topplocksbultarna, de ska alltid bytas om man inte använder sig av ARP eller likvärdigt (dock ska dessa mätas upp innan de används för att veta när de ska kastas. När de har blivit sträckta för mycket är de också skrot)

Detta är inte beroende av material i toppar eller block, utan det att topplockspackning(ar) ger med sig lite efter uppvärmning.

Sedan dess har det hänt en del med topplockspackningar, mycket bättre material än vad som fanns tillgängligt när 60-70 tals bilarna var nya.

Därför kan jag hålla med dig att det inte kanske behövs om man inte vill vara säker på att man gör det bästa med vad man har.

Vad gör topplocks bultarna? Drar ihop topp med block med ett visst tryck.

Trycket som bultarna kan göra har att göra med materialet som de är gjorda utav.

Inspänningen MÅSTE alltid vara i den odeformbara zonen = bulten går tillbaka sin original längd.

Drar man en bult för hårt (för sitt material) så blir den längre och har helt och hållet tappat sin funktion (mao. inspänningen är mycket mindre än vad man tror). Den är längre när man mäter den efter borttagning. Oftast inom vissa små toleranser då endast skrot.

men men.

Bygger du en motor med mycket mer effekt än original så finns det några saker att titta närmare på.

Topplocksbultar, räcker original? Oftast inte utan går till eftermarknads ARP pinnbult (har fingänga för muttern).

Kan man direkt byta ut original topplocksbultar mot ARP pinnbult? Nej, man bör/ska borra/hona blocket med stressplatta.

(Stressplatta är en tjock platta med runda hål som man skruvar fast med den typ av topplockbult/pinnbult och topplockspackning som ska användas vid slutlig montering.)

Anledningen att använda stressplatta är att bultar/pinnbultar har sina gängor ganska nära loppen och utan stressplatta så är loppen runda när man mäter utan topp, men med topp så är de inte runda längre.

Förstår inte varför det är viktigt att använda nya bultar om topp(ar) är planade, samma sak bör gälla alltid.

Link to comment
Share on other sites

Bra och fördjupande information. Arkiverar den i hjärnbarken för eventuella framtida projekt.

Har mest "bonnmekat" ihop maskinerna, dock inga Amerikanare eller V motorer (Volvo Alfa Opel). Dessa har som tur hållt med endast nya packningar och efterdragning. Antagligen har bultarna bara varit med en resa(map sträckning) och tillräckligt med både gods och gänga.

Kul med forum och med andras erfarenheter :)

Link to comment
Share on other sites

Många kloka ord här,men det är ju tillverkaren av packningen som man i första hand ska lita på,anger tex elring att du ska dra toppen i 3 steg,sedan varmkörning och en slutlig vinkeldragning när spisen kallnat så får man ju lita på det.

Tänk även på att rengöra bulthålen ordentligt annars blir momentet fel +att du spräcker blocket (hydralverkan) många glömmer denna enkla sak.

Gängorna ska vara rena samt lätt oljade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...