Jump to content

Ford Mustang som kokar (ej Ovanligt)


wadde

Recommended Posts

(redigerad)

Hej jag är ny medlem på forumet och jag är chefskruvare åt min kompis som har en Mustang Cab. 1966. saken är den att när han köpte bilen så gick den varm flera ggr på hemvägen. Sedan startade cirkusen. Vi bytte kylare och vattenpump (den förde ändå oväsen) toppackningar. Ingen skillnad. Har provat luftat elementet, ställt tändning 6 grad, provat 8 grad Föd. Ingen skillnad. Då skaffade vi nytt block som borrades, slipade vevaxeln nya ram o vevlager, köpte toppar ifrån Vp-autoparts. Har satt i eländet och provat, samma resultat. Har följt anvisningarna ang hur packningarna skall monteras (fläbbarna "a" i front på båda sidor och hålen för vatten kanalerna i bakkant). Motorn har från början varit utrustad med Edelbrook insugsrör och en edelbrook 4 ports förgasare (det står 8867 på flottörlocket vet ej om det är modellen). Eftersom detta är det enda som återstår att byta så undrar jag om någon har varit utsatt för nåt liknande. Det blir tryck i kylaren men känns ingen avgasdoft och motorn går helt klanderfritt. jag hänger mig snart i fläktremmen. m.v.h Roland W.

Ändrade %s av %s (%s)
tagit radbyte
Link to comment
Share on other sites

Har ni även fått blocket planat, har en jag känner som även är med i klubben han hade problem i många år tills de upptäckte att blocket vart lite lägre mellan 2 cyl fick blocket av planat och han har inga problem sedan dess , skillnaden va tusendelar så det är inte lätt att se utan rätt utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ford motorer kokar aldrig om allt är som det ska nu sticker jag ut hakan rejält.

Nu kommer några riktigt basic frågor som brukar vara den vanligaste orsaken till att man upplever att den kokar.

Har du/ni vatten nivån i kylaren en tum under gummianslutningen på kylarlocket.

Har du/ni kollat så att kylarlocket inte ställer till det antingen att det är gammalt och slitet eller för lågt släpp tryck bra om man har ett 16psi lock.

Mvh

Andrew

Link to comment
Share on other sites

Frågan är också om kylaren får ordentlig kylning? Orginal fläktkåpa ger ibland inte tillräcklig kylning och det kan då hjälpa med större fläktkåpa eller i en elfläkt.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...