wadde Posted July 29, 2013 Report Share Posted July 29, 2013 (edited) Hej jag är ny medlem på forumet och jag är chefskruvare åt min kompis som har en Mustang Cab. 1966. saken är den att när han köpte bilen så gick den varm flera ggr på hemvägen. Sedan startade cirkusen. Vi bytte kylare och vattenpump (den förde ändå oväsen) toppackningar. Ingen skillnad. Har provat luftat elementet, ställt tändning 6 grad, provat 8 grad Föd. Ingen skillnad. Då skaffade vi nytt block som borrades, slipade vevaxeln nya ram o vevlager, köpte toppar ifrån Vp-autoparts. Har satt i eländet och provat, samma resultat. Har följt anvisningarna ang hur packningarna skall monteras (fläbbarna "a" i front på båda sidor och hålen för vatten kanalerna i bakkant). Motorn har från början varit utrustad med Edelbrook insugsrör och en edelbrook 4 ports förgasare (det står 8867 på flottörlocket vet ej om det är modellen). Eftersom detta är det enda som återstår att byta så undrar jag om någon har varit utsatt för nåt liknande. Det blir tryck i kylaren men känns ingen avgasdoft och motorn går helt klanderfritt. jag hänger mig snart i fläktremmen. m.v.h Roland W. Edited July 29, 2013 by wadde tagit radbyte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted July 30, 2013 Report Share Posted July 30, 2013 Har ni även fått blocket planat, har en jag känner som även är med i klubben han hade problem i många år tills de upptäckte att blocket vart lite lägre mellan 2 cyl fick blocket av planat och han har inga problem sedan dess , skillnaden va tusendelar så det är inte lätt att se utan rätt utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted July 30, 2013 Report Share Posted July 30, 2013 Hej.Ford motorer kokar aldrig om allt är som det ska nu sticker jag ut hakan rejält.Nu kommer några riktigt basic frågor som brukar vara den vanligaste orsaken till att man upplever att den kokar.Har du/ni vatten nivån i kylaren en tum under gummianslutningen på kylarlocket.Har du/ni kollat så att kylarlocket inte ställer till det antingen att det är gammalt och slitet eller för lågt släpp tryck bra om man har ett 16psi lock.MvhAndrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxkungen Posted July 30, 2013 Report Share Posted July 30, 2013 Frågan är också om kylaren får ordentlig kylning? Orginal fläktkåpa ger ibland inte tillräcklig kylning och det kan då hjälpa med större fläktkåpa eller i en elfläkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.