Jump to content

Topplock


Ulf Helin

Recommended Posts

Välkommen till Forumet.

Du skriver inte var du finns, så vi får gissa. Du kan ocks uppdatera din profil med lite data så kan man hitta det om man behöver :-)

Jag har nyttjat en kille i Segeltorp (Södra Stockholm) som heter Tommy FLitt. Har ej kört med topparna ännu, men verkade seriös. Kolla på Eniro efter nummer.

mvh

Claes

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har flertalet gånger talat med kunnigt folk inom området blyfritt, dom svar jag fått kanske är riktiga eller

kan kanske uppfattas som felaktiga i andras öron.

En gjutjärnstopp typ 289 som är renoverad med bytta detaljer som nya ventiler mm, som är inslipade

rätt skall utan problem klara sig utan s.k. pittningar i minst 10.000 mil, men viktigt att veta är att man använder

någon form av blyersättning.

Topparna är som dom flesta känner till gjutjärn och behöver omvård med jämna mellanrum, förr sotade man toppar

och slipade om ventiler. Vi behöver inte göra s.k. sotning numera men kanske man behöver kolla över toppar efter

10.000mil d.v.s. inte så ofta med andra ord.

I min värld så tror jag att det är överarbetat med att lägga ner sådant jobb på en entusiastbils motor, de som har

intresse att lyfta på locket (motorhuven) i bland och kolla läget ser också om det står rätt till med ventiler mm.

Men som sagt nu är det jag som tycker en massa igen, förlåt för det, men kanske det kan behövas uppdatering

av viktigare saker som bromsar mm.:oops:

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med dig Lasse. Personligen skulle jag aldrig "förstöra" ett par originaltoppar med

att sätta in härdade ventilsäten. Båda mina bilar med 289 HP har fungerat utmärkt utan detta ingrepp

och mest sannorlikt kommer de att överleva mig, topparna vill säga.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Jag har under ett par år skrotat ner ett antal 5.0/5.8 och kikar ofta på hur just topparna ser ut i skicket.... De här motorerna går ju som bekant väldigt länge om man sköter dem och även ganska lång om man inte gör det... :P

Kan nog garantera att de flesta toppar inte sett någon tillstymmelse till blyersättning. Bör tilläggas att detta handlat om insprutningsmotorer som ofta varit i väldigt gott skick trots många mil. Det man ser är att det är gott om sår i avgasventilerna på tätytan vilket givetvis om det blir för mycket försämrar tätheten.

Problemet är att du har samma typ av material i topp och ventil i original utförande.... järn i toppen och järn i ventilen tex.... då får du en microsvetsning mellan ytorna som gräver sig ner i det material som ger sig först... Detta var blyet bra på att förhindra då det la sig på ytorna som en spärr.

För min egen del tycker jag det räcker gott o väl att stoppa i en modern rostfri ventil istället och då gör vi det både in o ut i toppen. Är sätet dåligt så går vi upp ett snäpp i ventilstorlek för att komma ut i nytt friskt material. Är styrningen kass åker det i K-liners eller nån form av bronsbussning. När vi ändå har toppen uppe är det idé forma till ventilstyrningsbossen för en modern tätning för en lite bättre oljekontroll.

Likaså vad gäller fjädrar och övriga delar - minsta tvekan så byt, en sats fjädrar med alla tillbehör är väldigt billigt i förhållande vad det kan bil om man droppar en ventil.... speciellt om du gillar att gasa lite :)

Vill du ha mer info så skicka mig ett pm :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...