September 13, 201311 yr comment_130587 Har sett på min 66:a att jag får ngra droppar på golvet (förarplatsen)under och efter körning.Trodde först det var huvudbromscylindern som läkte men kollade idag underinstr brädan och tyckte det såg torrt ut kring den gummimanschettenoch överföringspinnen som går in i manschetten och aktiverar huvudbromscylindern.Såg sen att hastighetsmätarwiren "såg blöt" ut........ men hur kan det komma uppolja till denna ??? Från växellådan ?Tänkte också på oljetrycksmätaren....... är denna elektrisk eller är det en oljeledningsom går till denna ?Tips och ideer emottages tacksamt
September 13, 201311 yr comment_130588 Hej.Först ? vilken typ av blöt fläck, olja, vatten, båda går enkelt att analysera.Det kan ju vara vatten och då finns det till att börja med två tänkbara platserför lite vatten, rambenet eller utrymmet under stolen (boxen) kan om manhar kört i vatten eller spolat under bilen gömma lite vatten som kan droppa.
September 13, 201311 yr Author comment_130590 HejDet är inte vatten........ har ej kört i regn överhuvudtaget sen bilen inköptesej heller spolat under bilenFläcken mer "fettartad" , svårt att avgöra om det är olja eller bromsvätskamen borde ju inte vara bromsvätska då jag ej kunnat se ngt läckage från h-bromscylindernHar nybytt olja i både motor och växellåda (så båda är ljusa och fina)Det verkar rinna som sagt efter hastighetsmätarwiren.........mvh Lars
September 14, 201311 yr comment_130592 HejDet är inte vatten........ har ej kört i regn överhuvudtaget sen bilen inköptesej heller spolat under bilenFläcken mer "fettartad" , svårt att avgöra om det är olja eller bromsvätskamen borde ju inte vara bromsvätska då jag ej kunnat se ngt läckage från h-bromscylindernHar nybytt olja i både motor och växellåda (så båda är ljusa och fina)Det verkar rinna som sagt efter hastighetsmätarwiren.........mvh Larsjag bytte min hastighetsvajer och efter det fick jag samma fel som du har. Tror själv att oljan/fettet kröp upp inne i vajern. Jag smorde ju upp vajern med fett som man fick med så det kanske var orsaken. Efter ett tag så slutade det så nu är det torrt och fint. Men jag undrar fortfarande efter orsaken.
September 14, 201311 yr Author comment_130594 jag bytte min hastighetsvajer och efter det fick jag samma fel som du har. Tror själv att oljan/fettet kröp upp inne i vajern. Jag smorde ju upp vajern med fett som man fick med så det kanske var orsaken. Efter ett tag så slutade det så nu är det torrt och fint. Men jag undrar fortfarande efter orsaken.HejHar själv ej bytt wiren ( tror den kan vara bytt för 6-8 mån sedan av föregående ägare)Mitt läckage ser ej ut som fett utan är mer som oljaDroppandet har pågått ett tag nu (flera veckor) Frågan är om det kan trycka växellådsolja från växellådan via wiren upp till wireanslutningeni instrumentet ??
September 14, 201311 yr Author comment_130603 Har kollat mer nu.......Det är olja som kommer från hastighetsmätarwiren !Kommer högt uppifrån typ nära eller i anslutningen mot hastighetsmätaren och rinner ned efter höljet en bitför att sedan hamna på golvet.Hur är detta möjligt ? Övertryck i växellådan ?
September 15, 201311 yr Author comment_130624 Blir väl att byta wire och hoppas på bättringefter dettaNgn extra smörjning av wiren lär ju inte behövas då denverkar bli full i växellådsolja ända upp till hastighetsmätaranslutningen
September 18, 201311 yr comment_130671 Täppt ventilation i lådan? Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4
September 18, 201311 yr Author comment_130677 Täppt ventilation i lådan? Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4HejKollade detta idag och som jag bedömer det är den ej täppt/pluggSitter ett rör med en "lös hatt" längst upp.... stack in handen och kändepå denna och den var rörligBorde ju vara ok då ?Har en Borg Warner T10 låda (4vxl man)Kan det ändå inte vara ngt fel med hast mät wiren ?Dåligt avtätad både mot lådan och uppe vid hast mät anslutningen ????
September 22, 201311 yr Author comment_130759 Problemet fixat !La in en liten o-ring i botten där wiren går in i det lösadrevet.O-ringen en avtätning som gör att oljan ej kan gå in i wirenInget irriterande oljedropp på golvet längre
September 22, 201311 yr comment_130761 Har du tänkt på att det kan vara fettet i hylsan till vajern som blir varmt och flytande?Samma sak brukar hända i styrväxeln när man använder original fettet.Bara en tanke, eftersom det hänt mig.Mvh Bosse CMC 342
September 22, 201311 yr Author comment_130764 Har du tänkt på att det kan vara fettet i hylsan till vajern som blir varmt och flytande?Samma sak brukar hända i styrväxeln när man använder original fettet.Bara en tanke, eftersom det hänt mig.Mvh Bosse CMC 342Hej BosseProblemet har i mitt fall pågått så länge och det är olja och inte fettsom droppat ned på golvet.Kört flera mil med GT:n idag Sö (gjorde "O-ring operationen" igår och nu ej kunnat upptäcka en enda droppepå golvet). mvh Lars
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.