Jump to content

Recommended Posts

Har sett på min 66:a att jag får ngra droppar på golvet (förarplatsen)

under och efter körning.

Trodde först det var huvudbromscylindern som läkte men kollade idag under

instr brädan och tyckte det såg torrt ut kring den gummimanschetten

och överföringspinnen som går in i manschetten och aktiverar huvudbromscylindern.

Såg sen att hastighetsmätarwiren "såg blöt" ut........ men hur kan det komma upp

olja till denna ??? Från växellådan ?

Tänkte också på oljetrycksmätaren....... är denna elektrisk eller är det en oljeledning

som går till denna ?

Tips och ideer emottages tacksamt

Hej.

Först ? vilken typ av blöt fläck, olja, vatten, båda går enkelt att analysera.:confused:

Det kan ju vara vatten och då finns det till att börja med två tänkbara platser

för lite vatten, rambenet eller utrymmet under stolen (boxen) kan om man

har kört i vatten eller spolat under bilen gömma lite vatten som kan droppa.:confused:

Hej

Det är inte vatten........ har ej kört i regn överhuvudtaget sen bilen inköptes

ej heller spolat under bilen

Fläcken mer "fettartad" , svårt att avgöra om det är olja eller bromsvätska

men borde ju inte vara bromsvätska då jag ej kunnat se ngt läckage från h-bromscylindern

Har nybytt olja i både motor och växellåda (så båda är ljusa och fina)

Det verkar rinna som sagt efter hastighetsmätarwiren.........

mvh Lars

Hej

Det är inte vatten........ har ej kört i regn överhuvudtaget sen bilen inköptes

ej heller spolat under bilen

Fläcken mer "fettartad" , svårt att avgöra om det är olja eller bromsvätska

men borde ju inte vara bromsvätska då jag ej kunnat se ngt läckage från h-bromscylindern

Har nybytt olja i både motor och växellåda (så båda är ljusa och fina)

Det verkar rinna som sagt efter hastighetsmätarwiren.........

mvh Lars

jag bytte min hastighetsvajer och efter det fick jag samma fel som du har. Tror själv att oljan/fettet kröp upp inne i vajern. Jag smorde ju upp vajern med fett som man fick med så det kanske var orsaken. Efter ett tag så slutade det så nu är det torrt och fint. Men jag undrar fortfarande efter orsaken.

jag bytte min hastighetsvajer och efter det fick jag samma fel som du har. Tror själv att oljan/fettet kröp upp inne i vajern. Jag smorde ju upp vajern med fett som man fick med så det kanske var orsaken. Efter ett tag så slutade det så nu är det torrt och fint. Men jag undrar fortfarande efter orsaken.

Hej

Har själv ej bytt wiren ( tror den kan vara bytt för 6-8 mån sedan av föregående ägare)

Mitt läckage ser ej ut som fett utan är mer som olja

Droppandet har pågått ett tag nu (flera veckor)

Frågan är om det kan trycka växellådsolja från växellådan via wiren upp till wireanslutningen

i instrumentet ??

Har kollat mer nu.......

Det är olja som kommer från hastighetsmätarwiren !

Kommer högt uppifrån typ nära eller i anslutningen mot

hastighetsmätaren och rinner ned efter höljet en bit

för att sedan hamna på golvet.

Hur är detta möjligt ? Övertryck i växellådan ?

Blir väl att byta wire och hoppas på bättring

efter detta

Ngn extra smörjning av wiren lär ju inte behövas :wtf: då den

verkar bli full i växellådsolja ända upp till hastighetsmätaranslutningen

Täppt ventilation i lådan?

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Hej

Kollade detta idag och som jag bedömer det är den ej täppt/plugg

Sitter ett rör med en "lös hatt" längst upp.... stack in handen och kände

på denna och den var rörlig

Borde ju vara ok då ?

Har en Borg Warner T10 låda (4vxl man)

Kan det ändå inte vara ngt fel med hast mät wiren ?

Dåligt avtätad både mot lådan och uppe vid hast mät anslutningen ???? :confused:

Problemet fixat !

La in en liten o-ring i botten där wiren går in i det lösa

drevet.O-ringen en avtätning som gör att oljan ej kan gå in i wiren

Inget irriterande oljedropp på golvet längre ;)

Har du tänkt på att det kan vara fettet i hylsan till vajern som blir varmt och flytande?

Samma sak brukar hända i styrväxeln när man använder original fettet.

Bara en tanke, eftersom det hänt mig.

Mvh Bosse CMC 342

Har du tänkt på att det kan vara fettet i hylsan till vajern som blir varmt och flytande?

Samma sak brukar hända i styrväxeln när man använder original fettet.

Bara en tanke, eftersom det hänt mig.

Mvh Bosse CMC 342

Hej Bosse

Problemet har i mitt fall pågått så länge och det är olja och inte fett

som droppat ned på golvet.

Kört flera mil med GT:n idag Sö (gjorde "O-ring operationen" igår och nu ej kunnat upptäcka en enda droppe

på golvet).

mvh Lars

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...