Sputnik October 13, 2013 Report October 13, 2013 HejHar en -67:a med manuella trumbromsar. Tänkte först att jag skulle uppgradera till servo och skivor fram, men det kostar ju en del. Så nu tänkte jag istället köpa bara en booster, behålla den huvudcylinder som sitter i bilen och sedan uppgradera med skivbromskit och ny cylinder längre fram. Kan jag i så fall behålla den booster jag skulle sätta i nu? Är alltså boostern samma oavsett om man har trummor eller skivor? Förmodar att jag behöver ny pedal också, eller?MvhPer Citera
CMC-49 October 13, 2013 Report October 13, 2013 Finns många olika satser, titta på mustang unlimiteds hemsida. Citera
fast66 October 13, 2013 Report October 13, 2013 Tror! att boostern är samma, men man kan ha ändrat i diametern på cylindern. Citera
Sputnik October 14, 2013 Author Report October 14, 2013 Jo, jag har sett att det finns satser att köpa. Men hos Summit t.ex. kan man köpa enbart själva boostern. Och då är min fråga om jag sedan kan använda den när jag senare bygger på med skivbromsar? Och om jag behöver ny pedal?http://www.summitracing.com/int/search/part-type/brake-boosters/make/ford/model/mustang/year/1967?SortBy=Default&SortOrder=Ascending Citera
bosewallius October 14, 2013 Report October 14, 2013 Det är en annan pedal. Om jag var du skulle jag vänta med servo tills jag kunde byta tillskivbromsar. Skivor med servo har en annan pedal, bromsljuskontakt och huvudcylinder.Hoppas jag fick med allt nu. En kompis här i Dallas från Finland bytte allt och fick endel problem i början. Vakuumet var för lågt men efter att vi fixat inställningen av motorn fungerade det bra.Hade 16 inches of mercury när det började funka.Han köpte ett färdigt kit från en av de stora, kommer inte ihåg vilken.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Sputnik October 14, 2013 Author Report October 14, 2013 Ok, tack för tips! Man kan/bör alltså inte ta det i två steg - först enbart en booster (och ev. pedal), och sedan ny huvudcylinder, skivor etc. när man har lite mer pengar i sparbössan? Citera
CMC-49 October 15, 2013 Report October 15, 2013 Boostern kan kan du säkert använda till båda men du får ha olika huvudbromscylindrar, varför man måste byta pedalen vet jag inte, har byggt om några bilar och använt trumbromspedalen har funkat hur bra som helst.Fördelaren till bromsrören är olika till trummor och skivor så den måste också bytas.titta på mustang unlimiteds satser det finns många olika kombinationer och de går kanske att ändras till skivor längre fram. Ok, tack för tips! Man kan/bör alltså inte ta det i två steg - först enbart en booster (och ev. pedal), och sedan ny huvudcylinder, skivor etc. när man har lite mer pengar i sparbössan? Citera
bosewallius October 16, 2013 Report October 16, 2013 Pedalens fäste för stängen som trycker på boostern/huvudcyliners sitter på olika höjdeftersom du behöver mindre hävarm med servo.Bosse CMC342 Citera
CMC-49 October 17, 2013 Report October 17, 2013 alltså får man mer broms med manuell pedal och servo , Citera
bosewallius October 19, 2013 Report October 19, 2013 Ja, det vet jag inte men varför skulle Ford ha använt olika pedaler om de inte hade behövt?Tror att risken är att man trycker sönder servon/huvudcylindern samt att vinkeln blir olikain i baksidan mot servon. Inget jag rekommenderar.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.