Jump to content

Recommended Posts

Tjena, frågade ju lite varför min motor ryckte vitt innan och kom fram till att det bör vara toppackningen (har inte haft tid att riva det än dock..)MEN har nu lagt märke till att den vevhusventilerar något våldsamt på den cylinderrad det rycker vitt från..

på tomgång vid stillastående rycker det MKT ur ventilkåpan(oljelocket..), så mkt att det syns när man står vid rödlysen...

vid höga varv stänker det ut olja ur oljepåfyllningslocket....

så vad tror ni?

Mkt tacksam för svar!

/D

Hej.

Tråkigt låter som om motorn behöver genomgång,

Troligen dags för ett större ingrepp, jag har själv haft

just detta på en 289a. :cry:

Det slutade med nya lager och ringar en frisk(ny)

kamdrivning, oljepump mm. :?

Efter detta så kändes det som motorn var trimmad

alltså en otrolig skillnad på bottenvrid. :wink:

Varför kör du forfarande när du vet att toppen är dålig?

Du kan orsaka så allvarliga skador att det är bara att slänga rubbet till slut.

När du får in vatten i en cylinder så försvinner i princip all smörjning.

Det kan leda till att en kolv nyper och då är det kört.

Att du har övertryck i vevhuset är inte så konstigt om topp packningen har skjutit.

Om packningen är trasig på den sidan insuget sitter så pressar kolven in trycket i vevhuset.

Alternativt har du nu kört sönder ena toppen.

Vattenångan som bildats pressas in i ventilstyrningarna och smörjningen försvinner.

Ventilen slipar då snabbt bort material i ur styrningarna och när glappet blir stort så kommer avgaserna igenom där och in i vevhusventilationen.

Sluta kör och jobba nu! :wink:

Hej!

Har också problem med vevhusventilationen på min 289: a (Edelbrockinsug) men den rycker blårök från påfyllnings locket och när man ligger och kör på motorväg i ca 90 km/h så trycker han ut olja ur påfyllnings locket och via oljestickan samt att det finns oljestänk i luftrenaren som är kopplad till ena ventilkåpan. Är det någon som har tips på vad det kan bero på ?

Hej!

Har också problem med vevhusventilationen på min 289: a (Edelbrockinsug) men den rycker blårök från påfyllnings locket och när man ligger och kör på motorväg i ca 90 km/h så trycker han ut olja ur påfyllnings locket och via oljestickan samt att det finns oljestänk i luftrenaren som är kopplad till ena ventilkåpan. Är det någon som har tips på vad det kan bero på ?

Hej Ante.

Har du känt med handen vid oljepåfyllningen utan att ha locket på och med motorn igång?

När motorn är på så ska det blåsa lite lätt ur det.

Blåser det ungefär som en hårtork och förbräningsgaser så är det fel på motorn

Isåfall är det säkert dags för att renovera topparna på maskinen.

Det är säkert slitna ventilstyrningar och då trycks förbräningsgaserna upp i ventilkåporna.

Slitna cylinderlopp och dåliga kolvringar kan ge samma effekt.

Men att lyfta på topparna är ju enklast att göra och kolla ventilstyrningarna.Det kostar bara ca 2-3000 att få nya styrningar och plana om dom.

Dessutom får du ju då kika ner i cylinderloppen och se e.v mäta slitaget.

Nu fick du jobb i vinter! ;)

Tack för svaret!

Ja det blåser och rycker rejält. Gjorde ett kompprov i går ena cylindern låg på 4 och dom andra mellan 8-10 så undrar om inte nån kolvring kan ha gått av samtidigt hur mycket gör otäta ventiler vid ett kopprov? Det borde ju göra lika mycket som dåliga kolvringar eller?

Jag får nog parkera för denna sommaren och börja riva topparna, frågan om man kan se uppifrån om någon kolvring är av?

Om det är så kan man byta bara på en ev flera cyl genom att lossa staken underifrån och styra upp kolven? eller måste man riva ner vevaxeln?

Kolla också om vevhusventilationen är kopplad - dvs har du ett öppet (rengjort) oljepåfyllningslock på vänster ventilkåpa, och en ventil med slang från höger ventilkåpa till förgasarens spacerplatta? (Ventilen i vänsterkåpan bör också rengöras då och då.)

Motorn drar in luft via oljepåfyllningslocket och det sugs in i ingaserna via slangen till spacern. Motorn "luftas ur" kontinuerligt.

Hur är det om man inte har nån vevhusventilation kopplad med slangar till luftrenaren och till förgasaren`s spacer?

Har varken spacer mellan insuget o förgasaren, och luftrenaren är en eftermarknads rund kromad som de flesta kör med.

Oljepåfyllnings-locken är kromade Maroso. På under sidan av locken är de flera små hål som gaserna kommer ut ur.

Motorn borde väl "andas" bra iallafall!? Tänkte bara så det inte blir för högt tryck i motorn.

Hoppas någon som vet som kan svara!

mvh

Hur är det om man inte har nån vevhusventilation kopplad med slangar till luftrenaren och till förgasaren`s spacer?

Spacer behövs inte men det är lite beroende på ditt insug och trimmningsgrad på din motor

Har du ett med öppen plenum så är det bra med en 1'' spacer men det ger ändå bara några futtiga hästkrafter.

Kör du ett insug med delat plenum typ Performer eller RPM så är det ingen ide' med spacer.

På dessa insug kan det faktiskt bli mindre effekt.

Däremot kan det vara bra med en spacer som värmesköld åt förgasaren.

Kör då en spacer med 4 runda hål som passar bäst för just dom typerna.

........................................................................

Du bör absolut koppla åtminstonde 1 slang till luftrenaren.

Motorn andas i princip inte alls annars och då blir förbränningsgaser,koks och syror kvar nere i blocket.

Om inte det vädras ut så blir det snabbare beläggningar och därmed snabbare slitage och framförallt så bryter syror från förbränningen ner oljan snabbare.

Med syror i oljan så tappar oljan sin smörjande och bärande effekt.

Inte bra för maskineriet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...