hasse_g Posted October 20, 2013 Report Share Posted October 20, 2013 Hej! Kollade glykolen igår i samband med vinterförvaring och märkte att den bara klarade -12 grader och tänkte höra om det räcker med att tömma kylaren på glykol och sen bara fylla upp och varmköra så det blandas? Har blå glykol, är det bara att hugga första bästa glykol som är blå på typ biltema eller? Tacksam för svar. Mvh hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxkungen Posted October 20, 2013 Report Share Posted October 20, 2013 När det gäller glykolen så har jag alltid köpt Biltemas glykol min bil på stordunk. Det som är viktigt är att det är en etylenglykol (monoetylen)? Funkar i motorn och inte en propylen glykol.Om jag vore dig så skulle jag tömma kylaren och fylla på ny glykol och varmköra bilen för att se vilken fryspunkt som då glykolen har. I värsta fall beroende hur kallt bilen skall stå så skulle jag ha tömt hela systemet för att säkerställa så inte systemet fryser sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Mustang67 Posted October 20, 2013 Report Share Posted October 20, 2013 Vad är problemet med en propylen glykol.? Är den grön? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted October 20, 2013 Report Share Posted October 20, 2013 obs blanda glykolen med vatten i en vatten kanna innan du slår på, då kan du även mäta blandningen, om du häller i glykol först i kylaren och sedan vatten kan bli problem att få den till att blanda sig i motorn, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted October 21, 2013 Report Share Posted October 21, 2013 Hittade lite intressant om glykol på en volvosite:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=37894Scrolla ned en bit och läs vad "Rådlös" har skrivit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 22, 2013 Report Share Posted October 22, 2013 Hej.Glykol är alltid en viktig sak i kylsystem inte bara för att motorn skall klara kyla, den är också viktigför att hålla kontroll på korrosion, det har ingen större betydelse vilken typ av glykol du använder ien originalmotor av tidig modell. Däremot är det ett viktigt att använda rätt tex G12 om du har aluminium toppar och insug, den kallas G12 är röd och finns i fler varianter beroende på motor och fabrikat typ VAG produkter. I vilket fall får jag kanske säga att jag är inget proffs på området, men lite är det rätt som jagskriver.Töm ditt system och gör som tidigare skriver, blanda fifty-fifty redan innan du häller i det i systemet,ett snabbt sätt att tömma är att lossa nedre kylarslang, samla upp det du tömmer ur och häll bort det.Passa alltså på att fylla systemet med röd glykol i stället, den har bättre egenskaper och håller sig i gott skick länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hasse_g Posted November 3, 2013 Author Report Share Posted November 3, 2013 Tack för alla tips! det uppskattas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.