Jump to content

glykol!?


hasse_g

Recommended Posts

Hej! Kollade glykolen igår i samband med vinterförvaring och märkte att den bara klarade -12 grader och tänkte höra om det räcker med att tömma kylaren på glykol och sen bara fylla upp och varmköra så det blandas? Har blå glykol, är det bara att hugga första bästa glykol som är blå på typ biltema eller? Tacksam för svar. Mvh hans

Link to comment
Share on other sites

När det gäller glykolen så har jag alltid köpt Biltemas glykol min bil på stordunk. Det som är viktigt är att det är en etylenglykol (monoetylen)? Funkar i motorn och inte en propylen glykol.

Om jag vore dig så skulle jag tömma kylaren och fylla på ny glykol och varmköra bilen för att se vilken fryspunkt som då glykolen har. I värsta fall beroende hur kallt bilen skall stå så skulle jag ha tömt hela systemet för att säkerställa så inte systemet fryser sönder.

Link to comment
Share on other sites

obs blanda glykolen med vatten i en vatten kanna innan du slår på, då kan du även mäta blandningen, om du häller i glykol först i kylaren och sedan vatten kan bli problem att få den till att blanda sig i motorn,

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Glykol är alltid en viktig sak i kylsystem inte bara för att motorn skall klara kyla, den är också viktig

för att hålla kontroll på korrosion, det har ingen större betydelse vilken typ av glykol du använder i

en originalmotor av tidig modell.

Däremot är det ett viktigt att använda rätt tex G12 om du har aluminium toppar och insug, den kallas

G12 är röd och finns i fler varianter beroende på motor och fabrikat typ VAG produkter.

I vilket fall får jag kanske säga att jag är inget proffs på området, men lite är det rätt som jag

skriver.

Töm ditt system och gör som tidigare skriver, blanda fifty-fifty redan innan du häller i det i systemet,

ett snabbt sätt att tömma är att lossa nedre kylarslang, samla upp det du tömmer ur och häll bort det.

Passa alltså på att fylla systemet med röd glykol i stället, den har bättre egenskaper och håller sig

i gott skick länge.:silent:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...