Jump to content

Rostfritt avgassystem till en 65.a!? Vart finns de!??


martin_65ht

Recommended Posts

Hej hej hallå!

Är i behov av nytt avgasystem till min 65.a och jag är självklart sugen på ett rostfritt.

MEN! Antingen så är jag helt värdelös på att leta på nätet eller så finns det inget som passar :wtf: ?!?

Det känns ju dumt (tycker ju jag) om det nu inte finns nått rostfritt system till t.ex 65.an.......:confused:

Dom som jag hittar är aluminerat stål, t.ex Flowmaster, och det är ju bara någon halv-variant av rostfritt.

Det är rostfritt så länge det inte blir skadat.

Megaflow-systemet är ju rostfritt men finns bara till tidigast modell 67 om jag fattat rätt.

Är det någon som har tipps på hemsida eller butik där jag kan få tag i ett rostfritt system till en 65.a??

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Ja! Där ser du. Jag VA/ÄR värdelös på att leta! Som jag skrev. Hehe!

Men ja.... det verkar knapert med rostfria avgassystem på svenska sidor. Jag kanske får köpa ett ifrån US and A då....

Men det verkar som att t.ex Flowmaster-systemet finns i både rostfritt eller aluminerat men på svenska sidor hittar jag bara den aluminerade versionen.

Störande!

Link to comment
Share on other sites

Det jag fick höra av min mentor var att det blir ett annorlunda, annat resonansljud med rostfritt system (Hade tänkt att investera i ett men han har för det mesta rätt, så det blev ett vanligt 2" från VP):confused:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Okej... Intressant.

Jag är ganska grön på allt detta men jag tänkte mest att ett rostfritt system är praktiskt och mest "problemfritt". (?)

Jag bor nämligen i strömstad, på västkusten, och kör och parkerar mycket bokstavligen bara några meter från havet. Speciellt här på jobbet.

Sen har min garagekollega en 67.a med ett rostfritt Magnaflow system, och det tycker jag personligen låter jävligt gött! :thumbup:

Jag var inne och kollade på det 2" systemet på VP, är du nöjd med det??

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt med "rostfritt" avgas system kan ge mer metalliskt ljud.

"Rostfritt" är ett hårdare material än blötjärn (prova att borra i båda materialen).

Samma sak sätter man på headders (kvittar vilken typ eller fabrikat) så ger de mer mettaliskt ljud jämfört med original gjutjärns gren rör.

Det finns en mängd av "rostfria" system, anledningen jag gör "" mellan rostfria är pga de är mindre rostbenägna och att det finns med mängder av sorter.

Som ni vet är alla diskbänkar "rostfria", men det är inte sant de använder 18-8 som är mycket mindre rost benägna (kolla på undersidan).

Mina erfarenheter.

Ford Thunderbird 1988, det systemet förvann fort i svenskt vinterväglag.

Efter 2 system som jag byggde med delar "blötjärn" från reservdelsfirmor.

Varje system höll ca 3 år rmed året runt körning...

Sen blev jag trött och byggde ett "rostfritt" system.

Det trevliga med det att det fortfarande ser nytt ut (inga rostflagor som faller i ögonen när man är under bilen).

Det var 8-10 år sen jag byggde det, men numera används bilen endast under sommaren.

Går ALDRIG TILLBAKA till icke "rostfria" system.

Det enda jag köper eller bygger är "rostfria" system, varför inte göra det riktigt en gång för alla???

Som en kommentar.

Har en Mercury 2001 och hade en Mercury 1993 (den äger en kompis fortfarande).

Båda dessa bilar är året runt bilar och har aldrig haft behöfts byta avgas system på.

Gissar att de har aluminiuserat system som verkar funka väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Okej okej.. Hmmm.. Verkar var lite att tänka på angående rostfritt, men jag är nog sugen på rostfritt ändå. Trots dessa "sjukdommar" som dessa rostfria system verkar ha. Jag bor som sagt väldigt, väldigt nära havet på västkusten så rent spontat så känns det som att jag vill ha rostfritt. Havet blåser in och äter upp ALLT du ställer utomhus här. Spelar ingen roll om det bara är över den korta sommarsäsongen. Och det är inte alltid så lätt att kunna komma åt ordentligt för att tvätta och spola med färskvatten, speciellt under bilen! Och även om jag hade en spolnings-grej för underedet så är det tröttsamt att spola bilen stup i kvarten.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Jaså du menar så.... Ja, men du vet hur det är. För mycket tid och pengar över! :cool:

Rostfria system som inte svetsat med rotgas får äckliga korrisioner på insidan och håller inte speciellt länge, De låter rätt "illa" och spricker väldigt lätt. De är inte tänkt att man ska ha detta på en bil tyvärr.

Det finns tunnväggiga rostfria syrafasta rör. De kostar 30-40k för att bygga till en bil och det håller. Men i min mening är det inte värt det. Vill du ha ett system som håller länge? Ta ett vanligt svartstål, få det behandlat med coating eller förnickling. Ser bra ut och håller länge.

Med vänlig hälsning

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Känns inte som jag behöver citera tråden men ändå

Vill du ha ett rostfritt system så "fine" - det här med stödgas/rotgas eller ej tror jag du kan skippa då du köper ett system med färdiga bockade rör i längder avsedda för just din Mustang. Kör inte Hansen system i svart eller rostfritt till dessa bilar?

Efter att tidigare byggt mina egna bilar med svartrör (icke rostfritt) och helt egna system efter eget tänk så är jag sen en tid över på rostfritt... Jag kör numera allt i 304L material med rotgas och Tig och finner det helt överlägset. Funkar utmärkt och visst - kräver mycket jobb då det spretar och pekar som det vill. Rostfritt är ett slags levande material men som mycket annat - trycker man på rätt knapp så funkar det.

Jag tycker så här - vill du kosta på Din Mustang ett rostfritt avgasstystem en gång för alla så gör det, inget tjafs. Om du sen inte kan leva med avgasljudet så har du förmodligen större problem än just avgassystemet.

Själv kommer jag köra rostfritt hela vägen, alla lägen :P

Men jag håller med Brillko - Rostfritt har en del egenheter man bör känna till... men som eftermarknadssystem färdigbockat och klart så ska det inte var några problem alls. En färdigbockad rörhög med dämpare och hela "skiten" är nåt helt annat än "custom made".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...