Jump to content

Varvräknare visar fel


pools

Recommended Posts

Du har förmodligen stält varvräknaren på 4 eller 6 cyl. istället för 8 som du har. Ställ den på 8 cyl. om det går så skall det nog bli bra. Om det inte går så är inte varvräknaren gjord för 8 cyl motor eller inte omställbar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Sniffer!

Nu sitter räknaren i bilen men, vad jag minns så finns det ingen omställningsmöjlighet. Eller är det något som jag förbisett? Hur kan omställningen göras isåfall?

Om varvräknaren inte är gjord för V8 (har köpt den begagnad) kan man då bygga om den?

m.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Vi köpte en (tillfällig) varvräknare från BILTEMA, som man kunde ställa om till 4-6-8 cylindrar. Men den visar inte heller riktigt som den ska. Vi öppnade den och såg en pytte-liten skruv, som tydligen påverkar visaren. Vi har inte provat själva än. Kan aksne öppna och se..?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Vi köpte en (tillfällig) varvräknare från BILTEMA, som man kunde ställa om till 4-6-8 cylindrar. Men den visar inte heller riktigt som den ska. Vi öppnade den och såg en pytte-liten skruv, som tydligen påverkar visaren. Vi har inte provat själva än. Kan aksne öppna och se..?
Vad jag vet så är la den skruven enbart till för att få mätaren att stå på 0 när bilen inte rullar? Så den inte står över och under 0 när det är 0 varv på motorn. Men ej säker. Hmm hur fick du tag få en varvräknare för 8 cyl-motor? Va på biltema i gbg för någon vecka sen och skulle ha en feeet varvräkare men då hadde dom bara sådana för 2, 4 och 6 cyl. motor. :cry: Vet du vart det fins för 8?

pools. Det skulle kunna gå med elektronik så den skippar varannan inpuls från tändsystemet men alla är nog inte lika bra på det dära med elektronik som jag, så då kanske det är mera värde på att köpa en för 8cyl istället. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja sniffer! (snygg bil)

Tack för "skruv-infot"!

På vår varvräknare står det ingjutet på baksidan 4-6-8 men det finns också ett klistermärke med 4-5-6 tryckt. Jag vet inte vad man ska gå efter men det står faktiskt 4-5-6 i biltema katalogen. Lite surt... då har man väl skitit i det blå skåpet... Men det finns ju andra, fast dyrare instrument. Auto Gage och Auto Meter har ju diverse varvräknare men vad jag vet får man lägga ut en summa...

MEDELANDE TILL ALLA! KÖP INTE BILTEMA VARVRÄKNARE ART.#32-1347 ÄVEN OM DET STÅR 4-6-8 PÅ BAKSIDAN... :roll::oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja ha en ,men den ser rejält stor ut över 3" i diam.

Shiftlight kan jag vara utan, men det verkar svårt att hitta nån för 8 cyl i vettig storlek och pris samt utan shiftlight. Den där blir på ca 1200:-?

Kör så det ryker, mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 1200.- strämmer nog mycket bra. Nu har dykt upp en sak som gör att jag måste vänta med best. av varvräknare. Men när jag beställer så slänger jag ut ett inlägg under "Övrigt" så få de som vill hänga på.

Men de har ju massor av olika Autometer varvräknare där. Svarta, krom mm.

Såg att det fanns 2-5/8" och 2-3/4" utan shift-lite.

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=1548&prmenbr=361

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...