Jump to content

Recommended Posts

Jag har en 302 med en svängdämpare utan någon bra gradering.

Tänkte byta den. Sitter den med kil eller ska man ha ett avdragningsverktyg?

letar på hansens men hittar inga där, letar jag efter fel ord?

Mvh

Fick tillverka ett i dag till min skrotningsmanöver. Grovt plattjärn med 2 st 10 mm hål 82 mm emellan, bulten till dämparen lite utskruvad, hylsa mellan plattjärn och bult, 2 st bultar, skruva in bultarna, fungerade bra:silent:/Leif

Annars åker till Autotec, de kanske har nått hemma.. om inte så om de beställer från Hansen så är det hemma nästa arbetsdag.

/ Johan

Både mekonomen och Car-fix är också återförsäljare Ligger nästgårds för mig ;)

hej jag köpte min avdragare på biltema en 3 armas som man kan ha både för utvändigt och invändigt . inget problem att få av dämparen med den . på den nya dämparnen ( från VP) monterde jag timing tape som jag köpte hos hansen. Jag hade samma tape på den gamla dämparen som var ca 25 år.

Björn

Använd ALDRIG en standard tre armars avdragare för svängdämpare....

Detta pga. yttre delen sitter i en gummi lagring därav namnet svängdämpare.

Om du tittar så finns det alltid några gängade hål som inte används för något på den inre biten av svängdämparen.

Det är är där som avdragaren ska användas...

Fråga inte varför du har vibrationer från motorn i framtiden...

Och dess utom så sitter väl hålen som man använder till avdragaren i den inre delen av dämparen och då kan det knappast ha någon betydelse om man använder en trearmad avdragare. för ni använder väl en avdragare med hål och inte hakar...........

post-3542-144839374768_thumb.jpg

Har nu ettans cylinder i topp och nollat så gott jag kan (amatör)

Vrt ska jag då sätta tejpen så jag får rätt med graderna?

Kan den stora könslaget vara noll?

Och dess utom så sitter väl hålen som man använder till avdragaren i den inre delen av dämparen och då kan det knappast ha någon betydelse om man använder en trearmad avdragare. för ni använder väl en avdragare med hål och inte hakar...........

Inte många som gör det. Fast ska man skrota och montera ny så är det ju skit samma.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

1: Ta bort ventilkåpan

2: Lossa 1:ans vipparmar

3: Ta ur 1:ans tändstifft och montera ett kolvstopp (kan lätt göras om du borrar ur ett tändstift och monterar en bult tex i hålet. Vissa svetsar bara på en bult längs fram.)

4: Rotera motorn medurs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.

5: Rotera motorn moturs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.

6: Mitt emellan dessa streck är TDC "0", här ska 0 eller TDC på din timing tape sitta.

7: Justera ventilspel på 1:ans cylinder ,)

Lycka till. Bra att göra rätt när man endå gör det.

1: Ta bort ventilkåpan

2: Lossa 1:ans vipparmar

3: Ta ur 1:ans tändstifft och montera ett kolvstopp (kan lätt göras om du borrar ur ett tändstift och monterar en bult tex i hålet. Vissa svetsar bara på en bult längs fram.)

4: Rotera motorn medurs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.

5: Rotera motorn moturs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.

6: Mitt emellan dessa streck är TDC "0", här ska 0 eller TDC på din timing tape sitta.

7: Justera ventilspel på 1:ans cylinder ,)

Lycka till. Bra att göra rätt när man endå gör det.

Tackar.

1: Ta bort ventilkåpan

2: Lossa 1:ans vipparmar

3: Ta ur 1:ans tändstifft och montera ett kolvstopp (kan lätt göras om du borrar ur ett tändstift och monterar en bult tex i hålet. Vissa svetsar bara på en bult längs fram.)

4: Rotera motorn medurs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.

5: Rotera motorn moturs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.

6: Mitt emellan dessa streck är TDC "0", här ska 0 eller TDC på din timing tape sitta.

7: Justera ventilspel på 1:ans cylinder ,)

Lycka till. Bra att göra rätt när man endå gör det.

ett jättebra tips, men varför bör man lossa vipporna på ettans cylinder undrar en okunnig motorentusiast

  • 2 weeks later...

Bra att jag gjorde som du sa :)

Jag filmade i tändstifthålet när jag drog runt motorn och så ventilerna. Då lossnade jag på vipparmen. hade det på känn :

Gick mycket bra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...