Happy December 29, 2013 Report December 29, 2013 Jag har en 302 med en svängdämpare utan någon bra gradering.Tänkte byta den. Sitter den med kil eller ska man ha ett avdragningsverktyg?letar på hansens men hittar inga där, letar jag efter fel ord?Mvh Citera
Johan HT-66 December 29, 2013 Report December 29, 2013 Japp, avdragare. http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/189/Verktyg_-_Forbrukning_mm.aspxSka väl finnas graderad tejp/klistermärke att klistra ditt, men vet inte var det finns att köpa./ Johan Citera
Johan HT-66 December 29, 2013 Report December 29, 2013 http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/avdragare[TABLE][TR=class: search_list_item search_list_item_even][TD=class: pad img lb bb][/TD][TD]PTOW89711[/TD][TD=class: desc][/TD][/TR][/TABLE]/ Johan Citera
turbo57 December 29, 2013 Report December 29, 2013 Fick tillverka ett i dag till min skrotningsmanöver. Grovt plattjärn med 2 st 10 mm hål 82 mm emellan, bulten till dämparen lite utskruvad, hylsa mellan plattjärn och bult, 2 st bultar, skruva in bultarna, fungerade bra:silent:/Leif Citera
Happy December 29, 2013 Author Report December 29, 2013 Japp, avdragare. http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/189/Verktyg_-_Forbrukning_mm.aspxSka väl finnas graderad tejp/klistermärke att klistra ditt, men vet inte var det finns att köpa./ JohanJag såg den på utube trodde det bara var till nyare modeller Citera
Happy December 29, 2013 Author Report December 29, 2013 http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/avdragare[TABLE][TR=class: search_list_item search_list_item_even][TD=class: pad img lb bb][/TD][TD]PTOW89711[/TD][TD=class: desc][/TD][/TR][/TABLE]/ JohanHar varit inne på det. Kanske är den smartaste idénjag ska kolla vad som är snätt då remskivan vobblar antingen remskivan eller svängdämparen Citera
Johan HT-66 December 29, 2013 Report December 29, 2013 Annars åker till Autotec, de kanske har nått hemma.. om inte så om de beställer från Hansen så är det hemma nästa arbetsdag./ Johan Citera
Happy December 29, 2013 Author Report December 29, 2013 Annars åker till Autotec, de kanske har nått hemma.. om inte så om de beställer från Hansen så är det hemma nästa arbetsdag./ JohanBåde mekonomen och Car-fix är också återförsäljare Ligger nästgårds för mig Citera
björn andersson December 29, 2013 Report December 29, 2013 hej jag köpte min avdragare på biltema en 3 armas som man kan ha både för utvändigt och invändigt . inget problem att få av dämparen med den . på den nya dämparnen ( från VP) monterde jag timing tape som jag köpte hos hansen. Jag hade samma tape på den gamla dämparen som var ca 25 år.Björn Citera
Tbird December 29, 2013 Report December 29, 2013 Använd ALDRIG en standard tre armars avdragare för svängdämpare....Detta pga. yttre delen sitter i en gummi lagring därav namnet svängdämpare.Om du tittar så finns det alltid några gängade hål som inte används för något på den inre biten av svängdämparen.Det är är där som avdragaren ska användas...Fråga inte varför du har vibrationer från motorn i framtiden... Citera
björn andersson December 30, 2013 Report December 30, 2013 vad spelar det för roll om man skall byta den. i mitt fall var gummit sprucket och dåligt . Citera
CMC-49 December 30, 2013 Report December 30, 2013 Och dess utom så sitter väl hålen som man använder till avdragaren i den inre delen av dämparen och då kan det knappast ha någon betydelse om man använder en trearmad avdragare. för ni använder väl en avdragare med hål och inte hakar........... Citera
Happy December 30, 2013 Author Report December 30, 2013 Har nu ettans cylinder i topp och nollat så gott jag kan (amatör)Vrt ska jag då sätta tejpen så jag får rätt med graderna?Kan den stora könslaget vara noll? Citera
PeterF December 30, 2013 Report December 30, 2013 Och dess utom så sitter väl hålen som man använder till avdragaren i den inre delen av dämparen och då kan det knappast ha någon betydelse om man använder en trearmad avdragare. för ni använder väl en avdragare med hål och inte hakar...........Inte många som gör det. Fast ska man skrota och montera ny så är det ju skit samma. Sent from my GT-N7000 using Tapatalk Citera
Brillko December 30, 2013 Report December 30, 2013 1: Ta bort ventilkåpan2: Lossa 1:ans vipparmar3: Ta ur 1:ans tändstifft och montera ett kolvstopp (kan lätt göras om du borrar ur ett tändstift och monterar en bult tex i hålet. Vissa svetsar bara på en bult längs fram.)4: Rotera motorn medurs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.5: Rotera motorn moturs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.6: Mitt emellan dessa streck är TDC "0", här ska 0 eller TDC på din timing tape sitta.7: Justera ventilspel på 1:ans cylinder ,)Lycka till. Bra att göra rätt när man endå gör det. Citera
Happy December 30, 2013 Author Report December 30, 2013 1: Ta bort ventilkåpan2: Lossa 1:ans vipparmar3: Ta ur 1:ans tändstifft och montera ett kolvstopp (kan lätt göras om du borrar ur ett tändstift och monterar en bult tex i hålet. Vissa svetsar bara på en bult längs fram.)4: Rotera motorn medurs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.5: Rotera motorn moturs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.6: Mitt emellan dessa streck är TDC "0", här ska 0 eller TDC på din timing tape sitta.7: Justera ventilspel på 1:ans cylinder ,)Lycka till. Bra att göra rätt när man endå gör det.Tackar. Citera
stickan ht-68 December 31, 2013 Report December 31, 2013 1: Ta bort ventilkåpan2: Lossa 1:ans vipparmar3: Ta ur 1:ans tändstifft och montera ett kolvstopp (kan lätt göras om du borrar ur ett tändstift och monterar en bult tex i hålet. Vissa svetsar bara på en bult längs fram.)4: Rotera motorn medurs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.5: Rotera motorn moturs tills det tar stopp. Markera med ett streck på dampern vid din timing pointer.6: Mitt emellan dessa streck är TDC "0", här ska 0 eller TDC på din timing tape sitta.7: Justera ventilspel på 1:ans cylinder ,)Lycka till. Bra att göra rätt när man endå gör det.ett jättebra tips, men varför bör man lossa vipporna på ettans cylinder undrar en okunnig motorentusiast Citera
1096 January 2, 2014 Report January 2, 2014 lite träligt bara om bultaännen tar i en ventil eller så... Citera
Brillko January 2, 2014 Report January 2, 2014 Exakt så... Blir bara drygt att ta av ena toppen och renovera ventiler för att man mosat den mot ett kolvstopp Citera
Happy January 13, 2014 Author Report January 13, 2014 Bra att jag gjorde som du sa Jag filmade i tändstifthålet när jag drog runt motorn och så ventilerna. Då lossnade jag på vipparmen. hade det på känn :Gick mycket bra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.