December 31, 201311 yr comment_132511 Hej!Har en hjälpstyrarm som behöver fixas till och har några funderingar.Märkte att den hade skavt mot ena grenrörets avgasbandage när jag grejade med bilen senast så jag tog helt enkelt och kollade lite närmare...Den ena bussningen "den jag pekar på" som sitter mot fästet på höger rampipa är totalt slut, kollade runt lite men det verkar som den är svår att få tag i. Ska givetvis byta den andra bussningen också men den verkar vara enklare att köpa.Några tips på vart jag kan få tag i den, helst i Sverige? Sökte på google och fick fram en variant med smörjnipplar, bättre eller sämre?Bilen är en Mustang från 1967 med 289 "302" och styrservoMVH och Gott nytt år!Peter Schröder
December 31, 201311 yr Author comment_132513 Är också lite brydd på hjäpstyrarmens fäste mot rampipan eftersom det verkar ha skavt lite på grenrörets avgasbandage. Ska den se ut såhär eller har den blivit knäckt åt något håll/ fel modell?MVHPeter Schröder
December 31, 201311 yr comment_132516 Jag hade köpt en ny utan att tveka, det är mycket glapp i den där... Jag tittade själv på den med smörjnipplar och tyckte att den verkade vettig - en länk hade underlättat så fler kan se vilken du menar.
January 1, 201411 yr Author comment_132524 Tack för svaren!Här är en vanlig hjälpstyarm från summit:http://www.summitracing.com/int/parts/mog-k8158/overview/year/1967/make/ford/model/mustangSen finns den ju även på hansen: http://www.hansenkatalogen.se/#/car/code/dd1/13/537/38/780/ICC067/class1900Här är den som har smörjnipplar:http://www.mustangsplus.com/xcart/1967-70-Grab-A-Trak-Power-Steer-Idler-Arm.htmlBåde Hansen och summit kör med mog delar, delarna ser inte ut som 100% orginal men borde väl funka?Någon som kör med den smörjbara varianten eller liknande?Eller är det någon som har nåt bättre förslag?Inget problem att hitta delar men finns ju ett gäng olika varianter att välja på och vill ju ha det som funkar bäst Kan nämna att Mussen är ombyggd enligt nedan: Urethan bussningar runt om, 600 pounds racing fjädrar fram, 5blads fjädrar bak och shelby sänkt med ändrade hjulvinklar fram m.m.. Om det nu har någon betydelse MVHSchröder
January 11, 201411 yr comment_132778 Jag har köpt mycket prylar på Hansen. Beställer via Mekonomen här i Göteborg, det kommer oftast dagen efter och priserna är bra. Man upphör aldrig att förvånas över deras enorma sortiment.mvh, Mats
January 11, 201411 yr comment_132781 Varför ska den vara smörjbar? Om jag inte är ute och cyklar helt ska den vara trög i gummit för att hjälpa till med rattåtergången.
January 12, 201411 yr comment_132790 Här är den som har smörjnipplar:http://www.mustangsplus.com/xcart/1967-70-Grab-A-Trak-Power-Steer-Idler-Arm.htmlDet var inte den som jag tänkte på, finns en annan. Det där ser ut som en variant på original. Det är ju skillnad på idlerarm för manuell och servostyrning. Manuell är smörjbar - kolla så att du köper rätt. Precis som Janne säger har det med rattåtergång att göra och jag vill minnas att det är olika konstruerat för manuell och servo. Jag har för mig att jag trixade med det när jag byggde om från servo till manuell.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.