Jump to content

Featured Replies

  • 2 weeks later...
comment_8831

Du har en grövre 8'' axel.

De finns i flera utföranden.

Det som skilljer styrkemässigt är klumpen och själva banjon.

Drivaxlar är i princip samma.

8'' klumpen är betydligt klenare än 9''

9'' finns i sin tur i flera utseenden och grovlekar.

Den här bilden nedan visar din 8'' bakaxelbanjo brevid min 9'' Big Ford banjo

1.jpg

3.jpg

En standard Mustang 9'' axel är mitt i mellan dessa i storlek.

Types Of Nine Inch Axle Housings

1967-1973 Mustang/Cougar - light duty, thinnest housing material, small axle bearings, 28 and 31 splines.

1957-1968 passenger car and 1/2 ton truck - medium duty, stronger than Mustang type, 28 and 31 splines.

Ranchero/Torino - heavy duty thick wall housing, 3.25 inch diameter axle tubes with flat tops.

1969-1977 Galaxies (coils), Lincolns (coils), and late pickups (leaf)- 3.25 inch diameter all the way to the backing plate, coil housings have upper control arm mount

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
comment_11565

7.5 är Ford's minsta och sitter på 200cui 6'a

Den är av en helt annan konstruktion än 8'' och 9'' och är väldigt klen.

8'' och 9'' är nästan identiska.

Samma drivaxlar och bromsar(nästan)

Det som skilljer mest är klumpen där dreven är monterade.

9'' klumpen är betydligt grövre och tyngre och tar därför några extra hästar för att bara snurra.

8.8 är den axel som tog över när 9'' slutade tillverkas.

Den axeln är effektivare och tar inte lika mycket effekt.

Den passar inte alls på våra gamla Mustanger utan kom någon gång under 80-talet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...