Jump to content

Recommended Posts

Trots mitt nya kylsystem med en Griffin 26"*19" kylare i aluminium så vill min Musse vill gärna gå upp i temp, sakta, men ändå stiga

konstant upp emot 210F(98 gr.) när jag står still eller åker sakta i stan. :? Så fort det rullar på så sjunker det snabbt ner till 180F igen.

Åker jag sen på motorvägen hem så ligger den på ca 150F(66 gr.)

Är det någon som kan säga var jag ska leta efter en riktigt tunn men effektiv el-fläkt? Finns det nåt bra företag i Sverige?

Skulle gärna vilja ha en fläkt som sitter på insidan kylaren. Har idag en som sitter monterad på utsidan.

Har ca. 5,0 cm mellan kylare och motor. Kollade på JEGS men där hittade jag bara en på 2.09" vilket är för tjockt.

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=206699&prmenbr=361

Jag måste hitta nån lösning på det här snabbt för annars måste jag skippa cruisingen på lördag efter WheelsNat's. Har inte lust att äventyra nya motorn. :roll:

Alla bra råd välkomnas! :)

Har du termostat i?

66 grader är väldigt lågt när du kör.

Kör man utan termostat kan det även leda till för varm motor då vattnet går för fort förbi kylaren

Annars är 98 grader inte några större problem.

Kokpunkten ligger på ca 110 grader

I nödfall kan du sänka tändningen lite så minskar värmen.

prova med :

Air Cond Center

Tantog. 73 B, 11842 STOCKHOLM 08-658 67 00

dom säljer elfläktar. vad jag kommer ihåg så har dom ett bra sortiment!

lycka till!

Volvo s60 skall tydligen ha en väldigt slimmad elfläkt, kolla med bilskrot, hörde att det faktiskt finns en del skrotade s60 elfläktar liggandes ute i landet. Dock har jag inget mått på den. Kolla på de aukt. bilskrotarna som har en gemensam söktjänst på nätet(bildelsguiden?).

Nu har jag varit till Mussen och måttat in nya fläkten och det går, men det är mycket små marginaler! Jag måste flytta oljekylaren för FMX:en mm. Just nu känns det inget lustigt alls med tidspressen att hinna klart innan lördag, för här i Stockholm har jag inte en bråkdel av allt som jag har i mitt riktiga garage. :?

Ang. termostat vet jag inte hur det ligger till men jag har tagit för givet att det sitter en i på en "Turn Key" motor. :roll:

Får maila USA så får vi se vad de säger.