Jump to content

Recommended Posts

Hej, har problem med att bilen (Mustang 66, bakaxel från en 67, C4) varvar något alldeles kopiöst.

Vad jag kunnat komma fram till så är utväxligen rätt, testat med ett hjul i luften och ett varv på hjulet gav ca. 1,5 varv på kardanen.

Någon som har någon idé på vad jag kan göra mer?

/Micke

Om din axel är odiffad och bara driver på ett hjul motsvarar 1,5 varv ca 3.0 i bakaxelutväxling ,man får multiplicera med 2 på odiffat, på diffad axel är det antalet axelvarv på ett hjulvarv som är utväxlingen. (i a f den ungefärliga. 3.55 å 3.70 m fl är kanske svårt att läsa av under bilen ;) )

Jag har 3:25 vilket varvar ganska mycket på motorvägs farter ca 5000 rpm vid 170 kmh

skulle nog föredra 2:50 nu när jag ändå byter. Men har funderat och behåller orginal med tanke på framtida byte av växelåda till 6vxl manuell.

Beställt diffad 3:25 för nu spinner den endast på ett hjul

Jag har 3:25 vilket varvar ganska mycket på motorvägs farter ca 5000 rpm vid 170 kmh

skulle nog föredra 2:50 nu när jag ändå byter. Men har funderat och behåller orginal med tanke på framtida byte av växelåda till 6vxl manuell.

Beställt diffad 3:25 för nu spinner den endast på ett hjul

170 kmh är en frisk fart om man vill komma fram någon gång ;)

En låda med överväxel eller en extern överväxel typ gearwendor är nog att föredra istället för att byta till 2.5 då start och accelerationsförmågan kommer att kännas trögare med 2.5 :)

Japp Anders det var så jag tänkte med... behåller 3:25 fast en ny. Vill ju ha snabba starter vid rödljusen

I framtiden blir det manuell låda med 5 an och 6 an som överväxel borde funka bra

170 är vinglit i en gammal bil men kul

Jag har 3.0 i utväxling och bilen varvar ca: 2600rpm vid 100km, vilket jag tycker är ganska lågt, i vilket spann finns det utväxlingar för en gammal mustang? Högsta/lägsta?

vad har du för däcks dimension?