Happy March 29, 2014 Report March 29, 2014 Hejsan alla Musse ägare.Nu så fungerar varken bränsle/vatten/olje mätaren. Har bara stått still under vintern Vad har de gemensamt för att fungera?Mvh HappyÅrsmodell 68 Citera
NackaBosse March 29, 2014 Report March 29, 2014 Fungerade allt när du ställde in den? Om det inte fungerar efter vinterförvaringen är det nåt skumt. Det borde funka. Citera
Happy March 30, 2014 Author Report March 30, 2014 Hallå igenJag har kollat och har ingen ström till mätarna. Med en ohmmätare så fungerar givarna i allafall. Jag har ingen ström till säkringen den minsta som används till instrumenten. Har jord så det är inte problemet.Vad är det då? Citera
Rudhan March 30, 2014 Report March 30, 2014 Jag skulle ha gissat på 'constant voltage unit' ända tills du sa att du inte har ström till säkringen. Med tändningen på ska det vara 5-6 Volt på den ena terminalen på tempmätaren och jord. Med en digital mätare kan det fladdra en del, det är inte en stadig spänning från original spänningsregulator. Citera
Happy March 30, 2014 Author Report March 30, 2014 Har 11,7volt på ena sidan. Kör multimetern på ena och andra sidan på constant voltage unit så får jag 11,7 volt.Men om jag jordar multimetern och plus på andra sidan constant voltage unit.så får jag noll.Hoppas du förstår hur jag menar Citera
Rudhan March 30, 2014 Report March 30, 2014 Det låter som om din regulator har gjort sitt. Den heter 'Constant Voltage Unit' och tanken är att den ska ge en lite lägre spänning till de tre mätinstrumenten, tempmätaren, bränslemätaren och oljetrycksmätaren. Problemet var att 1968 fanns inga billiga krestar som gjorde det, så man skapade spänningen genom ett litet relä som snabbt kopplar in 12-volten och kopplar ifrån den. Med 50% inkopplingstid så blir utspänningen 6V, om man mäter medelvärde. Den kopplar till och från nånstans 10 gånger per sekund. Har man den frånkopplad, utan last, kommer spänningen snabbt växla mellan 0V och 12V, en modern, digital voltmeter kommer fladdra rätt bra. Med inkopplade mätare blir det lite lugnare spänning. Nu för tiden skulle man nog inte komma på tanken att kalla det 'konstant spänning'.Hur som helst, mät med plus-polen på voltmetern på ena anslutningen på spänningsregulatorn, och den andra på jord. In-kontakten ska visa stadigt 12V. Mellan den andra polen, ut, och jord ska det vara nånstans 6V, eller fladdrigt, inte 0V.Det låter som om din regulator fastnat i öppet läge,Min regulator funkade inte bra längre så jag har ersatt den med en modern regulator, en så kallad 7805, men det kräver ju en gnutta kunskap i elektronik och lödning... Citera
Happy March 30, 2014 Author Report March 30, 2014 Va inte det svar jag ville ha men tack så mycket. Hur ska man gå vidare nu ? Fins de att köpa eller ska man sätta dit nått säkrare? Citera
Rudhan March 30, 2014 Report March 30, 2014 Ledsen för det.VP Autoparts verkar ha en som direkt ska ersätta originalet. Lycka till! Citera
ivar March 30, 2014 Report March 30, 2014 Skaffa en sådan (eller motsvarande) IC-variant: http://johnsmustang.com/Instrument-Voltage-Regulator-67-68-Mustang Det finns också varianter som man kan justera spänningen på. Citera
Rudhan April 1, 2014 Report April 1, 2014 Härligt! Skönt att det ändå var så pass lättlöst. Trevlig sommar själv! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.