Jump to content

Recommended Posts

Du kan ju alltid testa att kontakta honom. Jag redigerar din rubrik så den stämmer med din fråga.

Det finns mängder av info i detta ämne här om du söker.

I princip 70-80% utav de nyare mussarna optimeras med ny mjukvara.

Har mailat några av dom nu med lite frågor. Får se vad det blir i slutändan. Dom lovar allt mellan 25 till 45 hästar vilket verkar lite märkligt med tanke på att det är likvärdig tuning.

Hej. Du måste skilja mellan hårdvara och mjukvara.

SCT tillverkar både hård- och mjukvara och säljer detta som ett kit.

American Muscle/Bama använder SCT hårdvara men fyller den med sin egen mjukvara.

Brenspeed gör samma som AM/Bama.

Om du tittar på tex American Muscles hemsida under rubriken Tuners så hittar du olika varianter hårdvara som Diablosport, Live Wire etc som AM/Bama fyller med sin egen mjukvara.

Därför kan olika leverantörer av mjukvara hänvisa till olika effektökningar mm.

En standard GT som du mappar ger inget märkbart direkt.

Om bilen har automatlåda så kan du "känna" lite mera, då du kan få ett "sportigare och hårdare" växlingsförfarande.

Om du gör ändringar på din bil så krävs det ibland att man fixar en ny mjukvara/mappning till bilen.

Annars kommer den inte gå som den ska eller till och med ge felkoder.

Tillexempel om man byter luftfilter/öppet filter. Inte alltid men oftast.

Andra operationer som kräver ny mapp/tune kan vara headers, kamaxlar, gasspjäll.

Jag använde SCT Xcalibrator när jag hade min 05a. ( http://www.sctflash.com )

Köpte mina mappningar från Brenspeed och Bama.

Tyckte personligen Brenspeed gav mest och bäst support. Var väldigt nöjd med dom.

Men Bama har också väldigt gott rykte.

// Daniel

  • 4 weeks later...

Hej BennyBossSwe!

Det finns en hel del "bolt on" trim du kan göra som tillsammans med SCT/Bama tune ger en hel del. Har själv satt på Steeda 90 mm CAI, Magnaflow avgassystem, American Racing insug och 2x62mm trottelhus. Allt detta är hyggligt enkelt att byta själv. Detta tillsammans med en tune från Bama ger en hel del tycker jag. Har svårt att bedöma, men jag skulle gissa på 50+ hk. Med DashCommand och OBD-koppling visar den en beräknad effekt på svänghjulet på 380 hk, men det ska man nog ta med en nypa salt.

PS

Om du byter till American Racing insug och 2x62mm trottelhus kan du få, som jag och många andra, problem med tokhög tomgång vid kallstart. Nu har AM/Bama varit mycket hjälpsamma och jag har fått hjälp med ett antal justeringar i tune-filerna som slutligen gav mig en bra och normal kallstart.

DS

Lycka till!

Kör nu med JLT serie 3 cai och custom tune från Brenspeed, i övrigt stock, det jag märker av effektmässigt är en ändring av trottelrespons och att man har ett ordentligt tillskott av vrid vid låga varvtal

//Note 3

Kul! Jag tror att just CAI och tune är det som ger mest "bang for the buck". Insug och trottelhus ger nog mest på högre varvtal.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...