Jump to content

Featured Replies

comment_8733

Det är väl inga problem att ta bort fördelaren så länge du inte rör motorn så att vevaxeln flyttas åt något håll. Märk upp (med färg på tex två ställen)så du vet exakt hur den satt innan demontering. Glöm inte att kolla vilken cylinder rotorn pekar på.

Skulle du inte få den exakt på 1/10 mm. rätt så märker du ingen skillnad.

På bilden ser du hur det är på min motor.

I värsta fall får du väl låna en tändlampa eller ev. köpa en billig sådan på Biltema. :wink:

comment_8734

Visst händer det att det funkar men att säga "inga problem" är fel för så många motorer har jag byggt att det ligger mycket praktisk erfarenhet bakom.

Ställ alltid tändningen iallfall för det är en del av klubbens miljö policy att försöka har rätt inställningar.

Eftersom det är konsikt drev på fördelaren så roteras oljepumpen lite när du drar upp fördelaren.

När du sedan trycker tillbaka fördelaren måste den träffa exakt rätt kugg på kammen annars kommer den sexkantiga drivpinnen till oljepumpen fel och du får inte ner fördelaren över drivpinnen.

Eller så roteras drivpinnen innan du fått ner fördelarens fattning mot drivpinnen.

Drivpinnen lutar lite när den är lös och därför kan det bli klurigt

Oftast får man då dra litve på vevaxeln för att det ska passa igen.

Men träffar man rätt är det klockrent!

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...