Tobbe1977 April 25, 2014 Report April 25, 2014 Jag hade sagt till mig själv att jag inte skulle tuna min Mustang då jag tycker att den funkar bra original. Nu har man läst att en del som har automat låda att ett sportluftsfilter och en trimning funkar klockrent med lådan.Så jag har kollat runt på lite olika alternativ och tänkte höra om någon har erfarenhet av Diablosport Intune?Kollat runt en del på forumet men hittar ingen tråd som där står något om Diablosport intunes. Så finns här någon annan tråd så länka mig gärna den, annars får ni som har erfarenhet av precis denna box eller någon gärna tipsa om för och nackdelar.Tacksam för svar!// Tobbe Citera
Daniel Linde April 25, 2014 Report April 25, 2014 Hej,Min spontana fråga.Varför vill du ha just Diablosport?De flesta har Xcalibrator från SCT (min uppfattning).http://www.sctflash.comDom fungerar ju båda två, men känns som SCT ligger före hårdvarumässigt med deras prylar.Men även att det finns fler och "bättre" firmor som kan fixa mappar åt dig.Kanske någon som har Diablosport, har något att inflika. Citera
peckapecan April 25, 2014 Report April 25, 2014 Köpte detta paket med custom tune som jag ska installera nästa helg...http://www.brenspeed.com/3000jlt3.htmlTror jag pröjsade strax över 5300:- ink frakt och importavgiftSedan tycker jag Brenspeed har riktigt bra support Citera
Tbird April 25, 2014 Report April 25, 2014 Jag har förnuvarande Diablo sport.Inga problem med funktion.Vanligtvis inget problem vid "bara" vanlig tuning för luftfilter, utväxling mm.Däremot ska SCT ha bättre mjukvara och supportrar fler parametrar och funktioner.Det verkar som SCT är att föredra på US Ford nyare än 1996 (OBDII).Det finns mycket att läsa om detta på amerikanska siter.Tycker det är bättre att höra sig för med den som ska tuna bilen vad han föredrar.Jag kommer att byta från Diablo till SCT.Orsaken är att jag vill kunna ha tillgång att tuna bilen själv.SCT har ett PRP pro package (inte billigt) för att kunna göra det, men Diablo har inget likvärdigt.Har man satt på supercharger eller liknande stora modifieringar så ska man inte köra med "canned" tune, utan få en tuner som kan göra remote programmering. Man ska då också köpa en bredbandslamda sensor om Mustangen är före 2011.Två som gör detta och har mycket gott rykte är http://www.brooksspeed.com/http://vmptuning.com/Sen finns det en mycket välkänd som heter Bob Kurgan, tyvärr gör han inte remote tuning.http://www.kurganmotorsports.com/ Citera
Gtttggg April 25, 2014 Report April 25, 2014 Köpte detta paket med custom tune som jag ska installera nästa helg...http://www.brenspeed.com/3000jlt3.htmlTror jag pröjsade strax över 5300:- ink frakt och importavgiftSedan tycker jag Brenspeed har riktigt bra supportKöpte du paketet med rekommenderad custom tune eller fick du välja? Citera
peckapecan April 25, 2014 Report April 25, 2014 Dem mejlar ett dokument som man fyller i vad som är gjort på bilen så bakar dem en custom tune med 3 olika bränslealternativ //Note 3 Citera
Tobbe1977 April 25, 2014 Author Report April 25, 2014 Hej,Min spontana fråga.Varför vill du ha just Diablosport?De flesta har Xcalibrator från SCT (min uppfattning).http://www.sctflash.comDom fungerar ju båda två, men känns som SCT ligger före hårdvarumässigt med deras prylar.Men även att det finns fler och "bättre" firmor som kan fixa mappar åt dig.Kanske någon som har Diablosport, har något att inflika. Jadu, en bra fråga. Jag såg en annons där en kille sålde en diablosport intune tillsammans med öppet filter. Var lite därför jag undrade?Har läst en del om SCT och var därför jag frågade om Diablon skiljer sig något mot SCT?Jag skall ärligt talat säga att jag fortfarande är himla dåligt insatt i hur det funkar trots många timmar läsande. Den ända erfarenhet jag har av trimning är till min gamla V70 och en Vectra OPC. Då beställde man enbart hem en PPC box från BSR. Pluggade in den i OSD uttaget och voila, så var det klart.Verkar som att man kan göra bra mycket mer med en SCT och Diablon. Just lite det som gör så att jag funderar på att fortsätta köra original. Har haft kontakt med några andra som säger att har man en automatare så kommer den att gå bra mycket bättre och bränsleförbrukningen kommer att minska. Medan andra säger att en automatare i längden inte tål påfrestningen och att man därför borde undvika det.Råder delade meningar, men så är det ju med det mesta. Citera
peckapecan April 25, 2014 Report April 25, 2014 Gäller det enbart ett cai samt tune så är det nog inte några problem med lådan. I sct kan du ändra rätt många parametrar om man vill, men låter du göra en custom tune så behöver du inte bry dig om några andra inställningar än vilket oktantal du vill köra på. //Note 3 Citera
peckapecan April 25, 2014 Report April 25, 2014 Sedan om du monterar mer saker på bilen, så behöver du ändra den ursprungliga tuner, då skickar dem den nya programvaran via epost, då är det bara koppla in sct etc, i usb och köra över programvaran //Note 3 Citera
Conny T April 25, 2014 Report April 25, 2014 Jag skaffade Diablo till min GT 2011 och det funkade inte alls. Jag gjorde en "standardtune" för bränsle från 95 octan till 98. Bilen fick ojämn tomgång och ibland rusade bilen helt okontrollerat på tomgång med pendlande motorvarv. Skrev flera inlägg på Diablo'shemsida men fick inga svar. Till slut skrotade jag skiten och skaffade en SCT och öppet filter från Steeda där Steeda skapade tunes för filtret.Funkar klockrent, skrev av mig på Diablo's forum där vi var flera som inte fick hjälp att jag skrotade deras produkt till fördel för SCT och dådå plötsligt kom ett ursäktande svar. Så för mig är Diablo ett stort No No. Citera
Claes CMC 1489 April 25, 2014 Report April 25, 2014 SCT fungerar kanon, när det gäller Brenspeed så har dom överlägsen support, har svar på allt och är väldigt snabba med svar.Tror inte att det finns någon som är bättre än dom på våra mustanger.Har använt dom i många år och har deras kammar, finns inget bättre på marknaden enligt min mening. Citera
Daniel Linde April 25, 2014 Report April 25, 2014 när det gäller Brenspeed så har dom överlägsen support, har svar på allt och är väldigt snabba med svar.Håller med till fullo!Dom var fantastiska när jag hade min bil!Skickade tunes åt alla håll!//D Citera
Daniel Linde April 25, 2014 Report April 25, 2014 Va, har du sålt bilen Linde!?Den fick flytta hösten -12 Citera
AJ April 26, 2014 Report April 26, 2014 Har haft 2 Diablosport, ett kit med luftfilter och ett annat kit med Vortech kompressor. Funkade hur bra som helst. Den enda förändring jag gjorde var att ta bort fartspärren och ändra bakaxelutväxling. I luftfilter tunern fanns en tune där lådan växlade snabbare(hårdare) vilket i praktiken inte ger något än just hårdare växling :-) Min automatlåda (2005) höll och håller, vad jag vet, fortfarande med kompressor så helt kass är dom inte. Ska du bara använda tunen som följer med kitet och inte fixa nya tunes och hittat ett på beg marknaden för ett bra pris så kör på. Ska du köpa nytt så köp SCT eftersom fler verkar göra tunes till dessa.Oavsett vilken, det drar mer bensin :-) Citera
Tobbe1977 April 26, 2014 Author Report April 26, 2014 Har haft 2 Diablosport, ett kit med luftfilter och ett annat kit med Vortech kompressor. Funkade hur bra som helst. Den enda förändring jag gjorde var att ta bort fartspärren och ändra bakaxelutväxling. I luftfilter tunern fanns en tune där lådan växlade snabbare(hårdare) vilket i praktiken inte ger något än just hårdare växling :-) Min automatlåda (2005) höll och håller, vad jag vet, fortfarande med kompressor så helt kass är dom inte. Ska du bara använda tunen som följer med kitet och inte fixa nya tunes och hittat ett på beg marknaden för ett bra pris så kör på. Ska du köpa nytt så köp SCT eftersom fler verkar göra tunes till dessa.Oavsett vilken, det drar mer bensin :-)Var lite det jag hade tänkt mig. Att enbart köra med tunen som följer med och inte göra massa justeringar mer än kanske kolla på felkoder och nollställa dem. Så just därför tycker jag att det känns som att lägga närmre 8000:- för en SCT och ett öppet filter lite onödligt.För er som använder sportlufts filter. Är detta ett måste om man skulle tuna bilen eller funkar det bra utan?Vad för resp nackdelen med att ha ett öppet filter?Ger det mer hk så att det märks, kommer ljudet att bli ännu bättre? Citera
Conny T April 26, 2014 Report April 26, 2014 Du behöver inte nödvändigtvis skaffa öppet filter för att ha en tuner du kan göra det du skriver ändå. Min åsikt om Diablo är baserad på mina erfarenheter ochGrufman hade inget gott att säga heller om Diablo. Men kolla koder och ändra bränsleoktan ta bort hastighetsspärr kan du göra ändå. Diablon har programvara för massor av bilar (USA) medans SCT gör sin programvara speciellt för just din bil. Misstänker att Diablo är mer "allmän för flera bilar" medans du får "the real deal" hos SCT. Kolla på American Muscle som numera skickar till Europa där du dessutom får tre fria tunes. Du kommer undan med 380 USD + frakt ca 3 000:-Alternativet är att köpa en helt vanlig felkodsläsare här hemma.Det finns flera olika sportluftfilter både de som går utan tunes och de som kräver tunes goggla runt lite, det finns massor av info angående CAI, tror det där med fler HK är lite överdrivet, men helt klart blir ljudet tuffare. Citera
peckapecan April 26, 2014 Report April 26, 2014 Jag har själv kört med cai innehållande restrictor utan tune, sedan har jag testat andra bilar med bakad tune. Tyckte skillnaden var ganska stor i många parametrar jämfört med min egen bil. //Note 3 Citera
Tobbe1977 April 28, 2014 Author Report April 28, 2014 Har insett att jag kommer avvakta med att byta till öppet filter och tuna bilen. Tycker att det funkar bra original så det kör jag vidare på. Kanske i framtiden blir det en tuning. Tack iallafall för alla svar och all hjälp. Citera
peckapecan May 3, 2014 Report May 3, 2014 NU har jag monterat min JLT Series 3 CAI, med custom tune från BrenspeedKlart positivt överraskad, märkbart bättre vrid och trottelrespons, trodde inte det skulle göra så pass mycket.Tycker även att avgasljudet låter bättre, rappareSummasummarum, grymt nöjd Citera
Gtttggg May 4, 2014 Report May 4, 2014 NU har jag monterat min JLT Series 3 CAI, med custom tune från BrenspeedKlart positivt överraskad, märkbart bättre vrid och trottelrespons, trodde inte det skulle göra så pass mycket.Tycker även att avgasljudet låter bättre, rappareSummasummarum, grymt nöjd Länken på ditt paket.... valde du till uppgradering av tunern för iTSX samt en dags lead time? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.