Jump to content

Diablosport Intune + sportluftsfilter


Tobbe1977

Recommended Posts

Jag hade sagt till mig själv att jag inte skulle tuna min Mustang då jag tycker att den funkar bra original. Nu har man läst att en del som har automat låda att ett sportluftsfilter och en trimning funkar klockrent med lådan.

Så jag har kollat runt på lite olika alternativ och tänkte höra om någon har erfarenhet av Diablosport Intune?

Kollat runt en del på forumet men hittar ingen tråd som där står något om Diablosport intunes. Så finns här någon annan tråd så länka mig gärna den, annars får ni som har erfarenhet av precis denna box eller någon gärna tipsa om för och nackdelar.

Tacksam för svar!

// Tobbe

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Min spontana fråga.

Varför vill du ha just Diablosport?

De flesta har Xcalibrator från SCT (min uppfattning).

http://www.sctflash.com

Dom fungerar ju båda två, men känns som SCT ligger före hårdvarumässigt med deras prylar.

Men även att det finns fler och "bättre" firmor som kan fixa mappar åt dig.

Kanske någon som har Diablosport, har något att inflika. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har förnuvarande Diablo sport.

Inga problem med funktion.

Vanligtvis inget problem vid "bara" vanlig tuning för luftfilter, utväxling mm.

Däremot ska SCT ha bättre mjukvara och supportrar fler parametrar och funktioner.

Det verkar som SCT är att föredra på US Ford nyare än 1996 (OBDII).

Det finns mycket att läsa om detta på amerikanska siter.

Tycker det är bättre att höra sig för med den som ska tuna bilen vad han föredrar.

Jag kommer att byta från Diablo till SCT.

Orsaken är att jag vill kunna ha tillgång att tuna bilen själv.

SCT har ett PRP pro package (inte billigt) för att kunna göra det, men Diablo har inget likvärdigt.

Har man satt på supercharger eller liknande stora modifieringar så ska man inte köra med "canned" tune, utan få en tuner som kan göra remote programmering. Man ska då också köpa en bredbandslamda sensor om Mustangen är före 2011.

Två som gör detta och har mycket gott rykte är

http://www.brooksspeed.com/

http://vmptuning.com/

Sen finns det en mycket välkänd som heter Bob Kurgan, tyvärr gör han inte remote tuning.

http://www.kurganmotorsports.com/

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Min spontana fråga.

Varför vill du ha just Diablosport?

De flesta har Xcalibrator från SCT (min uppfattning).

http://www.sctflash.com

Dom fungerar ju båda två, men känns som SCT ligger före hårdvarumässigt med deras prylar.

Men även att det finns fler och "bättre" firmor som kan fixa mappar åt dig.

Kanske någon som har Diablosport, har något att inflika. :)

Jadu, en bra fråga. Jag såg en annons där en kille sålde en diablosport intune tillsammans med öppet filter. Var lite därför jag undrade?

Har läst en del om SCT och var därför jag frågade om Diablon skiljer sig något mot SCT?

Jag skall ärligt talat säga att jag fortfarande är himla dåligt insatt i hur det funkar trots många timmar läsande. Den ända erfarenhet jag har av trimning är till min gamla V70 och en Vectra OPC. Då beställde man enbart hem en PPC box från BSR. Pluggade in den i OSD uttaget och voila, så var det klart.

Verkar som att man kan göra bra mycket mer med en SCT och Diablon. Just lite det som gör så att jag funderar på att fortsätta köra original. Har haft kontakt med några andra som säger att har man en automatare så kommer den att gå bra mycket bättre och bränsleförbrukningen kommer att minska. Medan andra säger att en automatare i längden inte tål påfrestningen och att man därför borde undvika det.

Råder delade meningar, men så är det ju med det mesta. :)

Link to comment
Share on other sites

Gäller det enbart ett cai samt tune så är det nog inte några problem med lådan.

I sct kan du ändra rätt många parametrar om man vill, men låter du göra en custom tune så behöver du inte bry dig om några andra inställningar än vilket oktantal du vill köra på.

//Note 3

Link to comment
Share on other sites

Jag skaffade Diablo till min GT 2011 och det funkade inte alls. Jag gjorde en "standardtune" för bränsle från 95 octan till 98.

Bilen fick ojämn tomgång och ibland rusade bilen helt okontrollerat på tomgång med pendlande motorvarv. Skrev flera inlägg på Diablo's

hemsida men fick inga svar. Till slut skrotade jag skiten och skaffade en SCT och öppet filter från Steeda där Steeda skapade tunes för filtret.

Funkar klockrent, skrev av mig på Diablo's forum där vi var flera som inte fick hjälp att jag skrotade deras produkt till fördel för SCT och då

då plötsligt kom ett ursäktande svar. Så för mig är Diablo ett stort No No.

Link to comment
Share on other sites

SCT fungerar kanon, när det gäller Brenspeed så har dom överlägsen support, har svar på allt och är väldigt snabba med svar.

Tror inte att det finns någon som är bättre än dom på våra mustanger.

Har använt dom i många år och har deras kammar, finns inget bättre på marknaden enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

när det gäller Brenspeed så har dom överlägsen support, har svar på allt och är väldigt snabba med svar.

Håller med till fullo!

Dom var fantastiska när jag hade min bil!

Skickade tunes åt alla håll!

//D

Link to comment
Share on other sites

Har haft 2 Diablosport, ett kit med luftfilter och ett annat kit med Vortech kompressor. Funkade hur bra som helst. Den enda förändring jag gjorde var att ta bort fartspärren och ändra bakaxelutväxling. I luftfilter tunern fanns en tune där lådan växlade snabbare(hårdare) vilket i praktiken inte ger något än just hårdare växling :-) Min automatlåda (2005) höll och håller, vad jag vet, fortfarande med kompressor så helt kass är dom inte.

Ska du bara använda tunen som följer med kitet och inte fixa nya tunes och hittat ett på beg marknaden för ett bra pris så kör på. Ska du köpa nytt så köp SCT eftersom fler verkar göra tunes till dessa.

Oavsett vilken, det drar mer bensin :-)

Link to comment
Share on other sites

Har haft 2 Diablosport, ett kit med luftfilter och ett annat kit med Vortech kompressor. Funkade hur bra som helst. Den enda förändring jag gjorde var att ta bort fartspärren och ändra bakaxelutväxling. I luftfilter tunern fanns en tune där lådan växlade snabbare(hårdare) vilket i praktiken inte ger något än just hårdare växling :-) Min automatlåda (2005) höll och håller, vad jag vet, fortfarande med kompressor så helt kass är dom inte.

Ska du bara använda tunen som följer med kitet och inte fixa nya tunes och hittat ett på beg marknaden för ett bra pris så kör på. Ska du köpa nytt så köp SCT eftersom fler verkar göra tunes till dessa.

Oavsett vilken, det drar mer bensin :-)

Var lite det jag hade tänkt mig. Att enbart köra med tunen som följer med och inte göra massa justeringar mer än kanske kolla på felkoder och nollställa dem. Så just därför tycker jag att det känns som att lägga närmre 8000:- för en SCT och ett öppet filter lite onödligt.

För er som använder sportlufts filter. Är detta ett måste om man skulle tuna bilen eller funkar det bra utan?

Vad för resp nackdelen med att ha ett öppet filter?

Ger det mer hk så att det märks, kommer ljudet att bli ännu bättre?

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte nödvändigtvis skaffa öppet filter för att ha en tuner du kan göra det du skriver ändå. Min åsikt om Diablo är baserad på mina erfarenheter och

Grufman hade inget gott att säga heller om Diablo. Men kolla koder och ändra bränsleoktan ta bort hastighetsspärr kan du göra ändå. Diablon har programvara för massor av bilar (USA) medans SCT gör sin programvara speciellt för just din bil. Misstänker att Diablo är mer "allmän för flera bilar" medans du får "the real deal" hos SCT. Kolla på American Muscle som numera skickar till Europa där du dessutom får tre fria tunes. Du kommer undan med 380 USD + frakt ca 3 000:-

Alternativet är att köpa en helt vanlig felkodsläsare här hemma.

Det finns flera olika sportluftfilter både de som går utan tunes och de som kräver tunes goggla runt lite, det finns massor av info angående CAI, tror det där med fler HK är lite överdrivet, men helt klart blir ljudet tuffare.

Link to comment
Share on other sites

Har insett att jag kommer avvakta med att byta till öppet filter och tuna bilen. Tycker att det funkar bra original så det kör jag vidare på. Kanske i framtiden blir det en tuning.

Tack iallafall för alla svar och all hjälp.

Link to comment
Share on other sites

NU har jag monterat min JLT Series 3 CAI, med custom tune från Brenspeed

Klart positivt överraskad, märkbart bättre vrid och trottelrespons, trodde inte det skulle göra så pass mycket.

Tycker även att avgasljudet låter bättre, rappare

Summasummarum, grymt nöjd :)

Link to comment
Share on other sites

NU har jag monterat min JLT Series 3 CAI, med custom tune från Brenspeed

Klart positivt överraskad, märkbart bättre vrid och trottelrespons, trodde inte det skulle göra så pass mycket.

Tycker även att avgasljudet låter bättre, rappare

Summasummarum, grymt nöjd :)

Länken på ditt paket.... valde du till uppgradering av tunern för iTSX samt en dags lead time?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...