Jump to content

varningslampa för bromsar


11gurra

Recommended Posts

Bromsvarningslampan på min -67 fastback lyser. Bromssystemet är original = skivor fram/trummor bak, inget servo och en huvudcylinder med två behållare. Strax under huvudcylindern sitter ett "distribution block" med en ventil som jordar och därmed tänder lampan vid tryckfall. Kan inte se att jag har något tryckfall nu, hela systemet är luftat och allt fungerar till synes ok.

Någon som vet hur jag kan återställa ventilen?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I Motorrummet på förarsidan sitter ett fördelningsblock för bromuppdelning fram, bak, på den

sitter en kontakt som reagerar om man har problem med broms fram eller bak.

För att den skall ge kontakt så beror det på att man luftat fel eller som i riktiga fall har problem

med bromsbortfall.

Om du har problem med bromsar så skall man givetvis laga det, är det normal känsla i bromsar

och lampan ändå lyser, koppla bort kabeln på fördelningsblocket, denna kabel är endast jordkabel

och ger dig inga kortslutnings problem.;)

Nollställ genom att skruva bort kontakten, inga läckage problem, när du skruvat bort kontackten

så sitter det en del längdleds, delen som syns genom det lilla hålet är timglasformat, den

smalaste delen skall vara i mitt för att kontakten inte skall ge utslag (kontakt).

Det går om man har tur att flytta (centrera) med en smal urmakarmejsel, ja det är den bästa

varianten för nollställning, den andra är att skruva bort hela fördelningsblocket och fixa felet

på bänken.

Men då tillkommer luftning av hela systemet.:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen tur :( Den rörliga delen går inte att flytta och jag får inte loss dom undre bromsledningarna, får därför inte loss fördelningsventilen. Jag ser att den rörliga delen i ventilen "stänger" ( men inte helt) flödet till bak bromsarna, men när jag luftar dom så finns det tryck på både vänster o höger så bakre kretsen är inte helt blockerad. Ska försöka trycka fram den rörliga delen med bromstrycket från bakre kretsen.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det brukar vara trögt att få loss den rörliga delen, har du bilprovningens värden på broms

bak-fram så kan det vara en ledning i arbetet.

Det är tyvärr så att man oftast vinner på att försöka demontera fördelningsblocket, jag

har erfarenhet av det du skriver.

Men har du bra värden på broms, det är en liten fördel att ha lite mindre tryck i ledningarna

till bakbroms, kan du tills vidare ta bort el till givaren.

Som sagt det är inget ovanligt, ditt fel, det händer allt för ofta att importerade 67-68 upp

som har denna kontakt också har den bortkopplad eller avklippt. :thumbdown:

En annan sak, trägen vinner tillslut och du kommer att bli nöjd med dig själv, lycka

till, hör av dig igen om du fastnar på något som verkar svårt.:)

Med vänlig hälsning Lars O.;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har centrerat bromsventilen på min 67:a med att oppna den motsatta luftningsventilen gentemot den sista man oppnade vid luftningen.

En polare trycker sakta på pedalen tills lampan slocknar, dvs ventilen är centrerad, varvid man drar åt nippeln. Polaren får inte fortsätta trycka eftersom ventilen då går åt andra hållet och lampan fortsätter lysa. Vanligen luftar man vänster fram sist och det betyder att man måste oppna hoger fram och som sagt ha hjälp av en polare.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit hos bilprovningen, bromsarna blev godkända:) Fördelningen mellan fram och bak var ok, dock var det för dålig verkan på parkeringsbromsen.

Är det inte lite skumt att lampan lyser fast det är ok? Det verkar som min ventil har fastnat i sitt läge, när jag luftade kunde jag tydligt se att ventilen inte rörde sig. Jag ska försöka ta bort hela fördelningsblocket och få loss ventilen, även om bilprovningen säger ok vill jag att ventilen ska fungera.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt de är för roliga på bilprovningen vet inte hur många ggr jag fått säga till dem på bilar med krycka att man måste trycka ner färdbromsen först och sedan dra i kryckan annars är risken att handtaget går sönder....... Samt att inte p-bromsen ligger på ordentligt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...